دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نخل برداری در یزد

 سنت نخل برداری و یا به قول برخی از یزدی ها نقل برداری از آیین ها و سنت های منحصر بفرد در یزد است که در کنار سایر شیوه های عزاداری به عنوان شیوه ای دیرپا و فراگیر قرن هاست که در این دیار رواج دارد .این آئین که در حال حاضر در سراسر استان یزد و مناطقی از استان های همجوار رایج است به دلیل ازدحام غیر قابل کنترل جمعیت  در شهر جز در محدوده چند حسینیه بزرگ دنبال نمیشود ولی تقریبا در همه روستاهای یزد و در تمامی طول سال نخل یا نحل هایی برای عزاداری ایام عاشورا نگهداری و چند روزمانده به شروع ماه محرم با پارچه های مشکی  اهدایی مردم پوشانده میشوند.
نخل برداری که نمادی از تشییع پیکر حضرت امام حسین (ع ) است بعنوان فراز و نقطه اوج  عزاداری روز عاشورا و در ساعات اولیه عصر عاشورا صورت میگیرد ،ساعاتی که بنا به روایات موجود حضرت امام حسین (ع ) در آنزمان به شهادت میرسد . بنا بر سنت موجود نخل در محلات مختلف به قدری بزرگ ساخته میشوند که کلیه اهالی بتوانند زیر و اطراف آن قرار گیرند و درعزاداری و پاسداشت یاد و حرمت سیدالشهدا (ع ) مشارکت نمایند. معمولا در مراسم قبل از برداشتن نخل جمعیت عزادار  ابیاتی از ترجیع بند معروف و جاویدان محتشم کاشانی "باز این چه شورش است که در خلق عالم است " را زمزمه میکنند و معمولا بطور دسته جمعی این شعر را  تکرار میکنند  :          یاران عزای کیست که در دشت کربلاست              ماتم نشین محمد و صاحب عزا خداست       در اوج عزاداری و درحالی که شور عزاداری و غم سنگین درک لحظات شهادت امام (ع) شرکت کنندگان و عزاداران را فراگرفته است نخل یا نماد تشییع پیکر امام حسین برسر دست و بر روی شانه های عزاداران قرار میگیرد و در آن حال عزاداران با حس و حالی عجیب و حسین، حسین گویان مراسم را ادامه میدهند . نخل برداریها آنقدر پر جمعیت با برنامه و باشکوهند و با همت و حمیت جمعی صورت میگیرند که همواره  در یاد و خاطر شرکت کنندگان میمانند.

نظرات 3 + ارسال نظر
پرند سه‌شنبه 8 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 02:47 ب.ظ

سلام
آیا در شهرهای دیگر ایران هم این مراسم هست یا اینکه فقط در یزد است مراسم جالبیه

hamed bayramzadeh یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1390 ساعت 11:52 ب.ظ

ba salam aga faniyan vagean baraye man jaleb bud,4on az in sonathaye in4enini na mesle nakhle yazd...ama sabkhare digar ham dar ardebil hast.....be har 6arayet eltemase doa

محمدرضا درخشی یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:25 ب.ظ http://ezabad.ir

باسلام
جناب فانیان
نمی دانم شناختید یا نه شاید از اسم بشناسید
ولی خوشحالم از آنکه بطور اتفاقی به وبلاگ شما امدم.
ان شاالله همچون گذشته همیشه پیروز باشید.
شما هم می توانید از مطالب و عکس های محله خودتان برای این مطلب استفاده نمایید.از سایت ezabad.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد