دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

عزاداری عاشورا در لندن

 

حدود بیست و پنج سال است که به ابتکار و با برنامه ریزی مجمع اسلامی جهانی لندن در روز عاشورا  عزاداری و راهپیمایی از هاید پارک لندن آغاز میشود و به محل مجمع اسلامی جهانی  یا بقول هموطنان مقیم به مجمع ختم میشود .این عزاداری به دلیل جمعیت چند هزار نفری شرکت کننده ،محل تجمع و مسیر حرکت همچنین شرکت جمعیت ها و ملیت ها ی مختلف در آن قطعا یکی از پر جلوه ترین عزاداری های شیعیان در اروپا است که هر ساله با نظم خاصی صورت میگیرد حضور ایرانیان در این برنامه چشمگیر است ،علاوه بر این مسلمانانی از افغانستان ،پاکستان و کشورهای عربی بویژه لبنان و کشوره های جنوبی حوزه خلیج فارس نیز مشارکت دارند.

البته شیعیان کشور های دیگر از جمله ایران هرکدام مراکز متعددی برای برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری در اختیار دارند ،مرکز اسلامی انگلیس و مرکز آیت اله خویی از جمله این مراکزمی باشند شیعیان خوجه پاکستانی نیز مراکز و مجموعه های مختلفی در اختیار دارند و مراسم مشابهی  را برگزار می کنند.

آنچه که در برگزاری عزاداری و راهپیمایی عصر عاشورا طی سالهای گذشته در لندن مهم و قابل توجه بوده است برنامه ریزی به موقع و آبرومندانه این مرکز بویژه مدیریت خوب این مجموعه توسط حجت الاسلام والمسلمین عالمی است که در حد اطلاع بیش از پانزده سال است که سرپرستی  این مجموعه را بر عهده دارد .این مرکز دینی نزدیک به چهل سال پیش از سوی نمایندگان مرحوم آیت الله گلپایگانی مرجع فقید پایه گذاری شده و با آرامش و متانت خاصی فعالیت هایش تداوم یافته است،بدون تردید در کنار سایر تلاش ها،تدبیر لازم برای شکل گیری عزاداری و راهپیمایی با عظمت عاشورا از محل هاید پارک کرنر و طی مسیر ازخیابان هلند پارک از معروفترین و شناخته شده ترین مناطق لندن باعث شده است که  هر ساله نظر و تامل عده بیشتری  از مردم حاضر در محل که جمع زیادی از آنها گردشگران سایر کشورها هستند به هویت و عظمت مجموعه جلب شود  و حضور با شکوه عزاداران سیدالشهدا (ع ) بخوبی در انظار جلوه گر شود

 


 


نظرات 4 + ارسال نظر
مسعود ساکت اف دوشنبه 14 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 02:08 ب.ظ

حضور مدیران کارآمد حتی درشرایط سخت می تواند پیش برنده وامیدبخش باشد. قطعا حرکتی با این ویژگی هایی که شما برشمردید دریک کشور اروپایی توسط مدیران لایق وکارآمد به ثمر نشسته است نه صرفا با ایمان ونیت خالص. خداوند اداره امور ما را به دست شایستگان برگرداند انشاالله

عزادار حسین دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 04:56 ق.ظ

آنچه که در برگزاری عزاداری و راهپیمایی عصر عاشورا طی سالهای گذشته در لندن مهم و قابل توجه بوده است برنامه ریزی به موقع و آبرومندانه این مرکز بویژه مدیریت خوب این مجموعه توسط حجت الاسلام والمسلمین عالمی است
جناب آقای فانیان. دسته عاشورای لندن هیچ ربطی به آقای عالمی و مدیریت ایشان ندارد. عده ای از دوستداران ابا عبدالله سه تا چهار ماه قبل از عاشورا تدارک این دسته را می بینند. و فقط عنایت صاحب عزا است که توانسته است این عاشقان را این گونه منسجم نگه دارد و بس. لطفا مقاله خودتان را اصلاح فرمیید. متشکرم.

سلام برشما
انشااله که عزاداری همه عزیزان دوستدار حضرت امام حسین (ع )در گوشه گوشه این کره خاکی قبول باشد .مهم همت و همراهی همان مردمی است که گفته اید نقش اساسی در بر پا کردن مراسم عزاداری و زنده نگه داشتن شعایر دارند ، اما اشاره به برنامه ریزی خوب آقای عالمی نتیحه برداشت نزدیک طی دو سه سال حضورم در لندن همچنین نقل های متعدد دیگران است انشااله همه بانیان و حامیان این مراسم معنوی ماجور هستند .

دوستدار حسین علیه‌السّلام: سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:57 ب.ظ

دوستدار حسین علیه‌السّلام:



عزادار حسین حق مطلب را ادا نکرده بود، ثمرهٔ ۲-۳ سال اقامت شما در لندن و نقل از دیگران را دیدم.

ای‌کاش مقاله ای از خدمات حضرت حجت‌الاسلام می‌نوشتید و در آن از مطالب زیر هم بهره میگرفتید:

۱- چرا هر سال در موسم حج مجمع باید بدون حضور ایشان بماند؟

۲- چرا در ۲۰ و چند سال گذشته حتی یک بار کلاس اصول عقاید و نحوه زندگی‌ مسلمانان در مجمع توسط حضرت بندگان تشکیل نشده است؟

۳- چرا حضور مداوم ایرانیان که قبل از ورود شما به لندن به این مکان جلوه خاصی‌ می‌بخشیدند دیگر به چشم نمی‌آید؟

البته حضرتعالی می‌بایست چند سال دیگر در اینجا تشریف داشته باشید تا شاهد افول هر چه بیشتر نحوه اداره این یادگار مرحوم حضرت آیت‌اللّه العظمی سید محمد رضا گلپایگانی رحمت الله علیه بوده تا دیگر به نقل از دیگران بسنده نکنید.



خداوند علمای ما را از خود بزرگ بینی‌ محافظت فرماید.

امین یا ربّ العالمین

arghavan پنج‌شنبه 23 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:56 ق.ظ

سلام عرض می کنم
میبخشین من دانشجو هستم اینجا و میخواستم بدونم آدرس دقیق مراسم کجاست تو لندن و چه ساعتیه مراسم ظهر عاشورا؟
امکانش هست منو راهنمایی کنین؟
ممنونم

سلام بر شما
ایرانی ها بیشتر در مرکز اسلامی انگلیس و مجمع اسلامی جهانی در مراسم ایام محرم و صفر شرکت میکنند ، هردو مرکز نیز دارای سایت هستند که مراسم و مناسبت ها همراه با آدرس را اعلام میکنند از جمله مراسم روز تاسوعا و عاشورا ، انشااله که همواره سلامت و پایدار باشید و عزاداریهایتان قبول باشد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد