دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

بیشترین تنوع مشاغل در صداوسیما

   در همه کشورها معمولا فعالیت و مشاغل رادیو تلویزیونی به لحاظ ویژگی تخصصی از تنوع زیادی برخوردار است . صدا و سیمای ایران علاوه بر همین مشابهت ها از ویژگی های دیگری نیز برخوردار است که باعث شده است تا این مجموعه در بین سازمان ها ونهادهای کشور بیشترین  و متنوع  ترین مشاغل را در خود جای داده است .
دربین مشاغل صدا وسیما برای مثال میتوان ازنویسنده،گوینده،بازیگر،کارگردان، خبرنگار،مترجم،پژوهشگر،تهیه کننده،فیلمنامهنویس تدوینگر،گریمور،گرافیست،دکوراتور،پویانما،عروسک گردان ،ویراستار تا پزشک ،خلبان ، باغبان ،خیاط ،بنا ، نجار و دکل بند  نام برد     .
 غیر از مشاغل اداری و مالی که در همه سازمان ها و ادارات وجود دارد مشاغل تولیدی و هنری آن کمابیش همانند وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است .مشاغل فنی صدا و سیما نیز کمابیش مثل مشاغل وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات است .مشاغل دانشگاهی در دانشکده صدا وسما ،مرکزتحقیقات و حوزه های پژوهشی همانند مشاغل وزارت علوم تحقیقات و فنآوریی است .
بعضی از مشاغل مانند فیلمبرداری سال هاپیش با شروع استفاده از دوربین های جدیدبه تصویر برداری تیدیل شده است یا با خاتمه عصر تلکس بعنوان وسیله و امکان ارتباطی گذشته و جایگزین شدن سیستم های کامپیوتری و شبکه های اینترنتی انواع مشاغل مرتبط با کامپیوتر، مهندسی سخت افزار ، نرم افزار ،برنامه نویسی و .. . جایگزین شده است . علاوه بر ترابری و مجموعه پشتیبانی جابجایی مسافر و حمل و نقل سنگین ، از دیرباز ترابری هوایی نیز در صدا وسیما به دلیل نوع کار و احتیاج به تصویر برداری هوایی وجود داشته  است .
 مشاغل حوزه های خبرنگاری ، تحریریه و مونیتورینگ کمابیش همانند روزنامه ها و خبرگزاری هاست ضمن اینکه صدا وسیما  هم خبرگزاری دارد ( واحد مرکزی خبر ) هم روزنامه  و مجله دارد (جام جم ،سروش) علاوه برهمه اینها مشاغل مربوط به پخش زنده ، پخش اخبار در ایران صرفا در صدا و سیما وجود دارد و منحصرا مربوط به این مجموعه است بر این اساس به دلیل گستردگی، تنوع کار و البته شرایط فعالیت انحصاری و بلارقیب صدا و سیما در ایران بطور قطع میتوان گفت سازمان صدا و سیما در ایران پرتنوع و تعدادترین مشاغل را در ایران داراست .

نظرات 3 + ارسال نظر
شازده کوچولو شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:55 ب.ظ http://shazdehkouchoulou.blogfa.com

سلام عزیز بزرگوار
اینگونه است که می فرمایید.

قلیها چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:58 ب.ظ

با اهدا تحیت . مطالب اغلب سودمند و مفید جلوه مینماید اما برای ذهن ایجاد تهییج و چالش نمی کند و کاهی هم بداهه و مدرسه ای است بطوریکه از سطح دانش حقیر بضاعثش کمتر است .البته بقول شاعر :هر چه از دوست رسد نیکوست

بابک - مهدوی چهارشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:26 ب.ظ

سلام
مطلب برای من که یک دانشجوی ارتباطات هستم جالب بود هیچ وقت به این تنوع زیاد شغل ها در یک مجموعه فکر نمیکردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد