دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

استاد فریدون دولتشاهی

 خبر درگذشت استاد فریدون دولتشاهی ( 23 خردادماه 1391 ) را از رسانه های مختلف دریافت کردم . از خدای بزرگ رحمت و آمرزش ایشان را مسئلت میکنم  و به خانواده محترمشان تسلیت می گویم .

چند سالی از نزدیک با مرحوم دولتشاهی همکاری داشتم ،شرط ادب و سپاس نسبت به این مرد محترم این بود که یادی از وی داشته باشم ، طی ساهای 1366 تا 1373 با مرحوم دولتشاهی همکار بودم ابتدا بعنوان مدیر اخبار خارجی و سپس مدیرکل واحدمرکزی خبر ، آقای فریدون دولتشاهی کارمند صدا و سیما بود و قبل و بعد از این سالها نیز در واحدمرکزی خبر اشتغال داشت و در تمام سالهای فعالیت بعنوان مترجم ارشد و سردبیر بخش ترجمه  اخبار به زبان انگلیس  فعالیت میکرد. در کنار کار صدا و سیما آقای دولتشاهی به ترجمه آثار متعددی  پرداخت ، بسیاری از ترجمه های وی در همکاری با روز نامه اطلاعات ابتدا بصورت پاورقی  منتشر شد و خوانندگان زیادی را جذب خود کرد و سپس به صورت کتاب منتشر شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت . آقای دولتشاهی به دلیل تبحر ،تجربه  زیاد خبری  و سابقه تحصیل در حقوق بین الملل عمده تلاش خود را برترجمه کتاب های سیاسی و موضوعات بین المللی روز قرار داده بود ، از جمله کتاب های منتشره وی را می توان جهان باز ،واقعیت جهانی ،کشمیر بهشت زخم خورده ،خاطرات تاچر،خاطرات گورباچف ، سیا و کنترل مغزها و . . نام برد.

 آنچه که  در این نوشته کوتاه مورد نظر است بیش از یادآوری خدمات علمی و حرفه ای مرحوم دولتشاهی که آثار بجای مانده او قطعا مهم و موثر بوده و خواهدبود ، گرامیداشت  یاد و خاطره شخصیتی متین و محترم  و پرکاراست که سالهای متمادی با آرامش ،بی ادعایی و خلق پسندیده زحمات زیادی را متحمل شد و آثار و برکات فراوانی را از خود به جای گذاشت .آمرزش و آرامش جاودان نثار روح بلند او  و یادش گرامی باد .

نظرات 3 + ارسال نظر
حمید وثوقی یکشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:20 ب.ظ

خداوند غریق رحمتش کند.مرد مودب و با حالی بود.از جناب اقای فانیان هم که با توجه و عطوفت یاد دوستان را ،چه انان که از نعمت وجودشان برخورداریم و چه بحق پیوستگان را ،گرامی میدارند ممنونیم.از ایشان جز این نسزد.

عباس خالد نژاد چهارشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:29 ب.ظ

انسان وارسته ای بود.خدایش رحمت کند. جناب اقای فانیان از اینکه یادی از این همکار محجوب و متین کردید تشکر می کنیم.

سلام ، جناب آقای خالد نژاد از شما هم ممنون ،من شخصا ندیدم که در صدا وسیما از ایشان یادی بشود در صورتی که بیست و پنج سال در بخش ترجمه و حوزه خبر کار و فعالیت مستمر داشت اگر هم یادی بوده مختصر بوده و دوستان ندیده اند

غلامر ضا جمعه 30 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:09 ق.ظ

سلام
پیشتر بگویم مطلبتان به نام کارشناس ارشد .....را مطالعه کردم که البت حرف حقی است بماند اما خودتان در مدت تصدی و مسئولیت در رسانه مذکور چنین نصب ها و عزل هایی نداشته اید؟
اما مستله اصلی که می خواهم بگویم این است که به حرمت استاد مطلبی نوشته اید و یادی کرده اید و البته بسی دیگر از خیل این اساتید در این رسانه هستند که ....بگذریم اما جناب فانیان چرا مدیران محترم تا وقتی حال هستند چنین نمیکنند که کردید اما تا سابق شدند یادشان به همکار و همنوع و همدین و برادر و خواهر ار غیر مادر می افتد؟
این نیز آفتی است که آدمی تا قدر قدرت است کاری به هیچ تنابنده ای ندارد اما همین که به هر دلیلی نازکای بلند بالای قدرت را از ید با کفایتش بگیرد به یاد حاشیه نشینان خردمندی می افتد که تا دیروز میخواست سر به تنشان تباشد
به هر روی ببخشید اگر مصدع اوقات شریفتان شدم

سلام برشما جناب غلامرضا . ک
از ابراز محبت و اظهار نظرتان متشکرم اما راجع به دوسه موردی که فرمودید ،کاملا تایید میکنم یکی اینکه افراد تا قدرت اجرایی دارند تلاششان موثر تر است ،دیگر اینکه تا افراد هستند خوب است گرامی داشته شوند و اینکه خیلی خوب است تا هرکس در مصدر امور است خود به نکات اصلاحی و تذکرات بعدی از قبل عنایت داشته باشد بویژه در مطلبی دیگر اشاره داشته ام که ورود افراد غیر متخصص و غیر مجرب در حوزهای مسئولیتی سطح بالا بدون زمینه قبلی تاثیر مخرب دارد به عنوان کسی که از ابتدا تا انتهای فعالیت رسمی و کاری در حوزه رسانه و صدا وسیما فعالیت داشته همواره به این نکته چه در دوران کاری و چه بعد از آن اعتقاد داشته ودارم اما تحولات سیاسی و اجرایی کشور هر چند سال یکبار خیلی از حوزه ها را دستخوش این جابجایی ها کرده است . همچنین عرض میکنم با مرحوم فریدون دولتشاهی حدود سالهای 66 و 67 مستقیما ویکی دو سال بعد غیر مستقیم همکاری داشتم و از سال 71به دلیل تغییر حوزه کاری متاسفانه با ایشان همکاری نداشتم و حدود بیست سال بود ایشانرا ندیده بودم ضمنا دنبال نکردم ببینم که آیا صدا و سیما بعد از فوت اصولا از ایشان یادی کرد یا نه من از باب ادب و به پاس همکاری که در آن ساها داشتیم لازم بود یادی از ایشان داشته باشم . باز هم از محبت حضرتعالی متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد