دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه تیغ دو دم

        معمولا در بحث های توسعه و ارتباطات ،وجود رسانه های فعال را البته مشروط به پویایی و آزادی آنها از عوامل یا حد اقل زمینه های دموکراسی می دانند .البته این موضوع در جای خود می تواند قابل توجه و تاثیرگذار باشد با این وجود من همیشه معتقد بوده ام که صرف فعالیت رسانه نمی تواند امیدوار کننده باشد بلکه رسانه دو روی دارد،سازنده و آگاهی بخش یا تحریف گر و منحرف کننده ، رسانه همچون شمشیر دو دم است . بسته  به اینکه در دست چه کسی و چه تفکری باشد خوبی و بدی  و سازندگی  و رسانندگی آن مشخص میشود این خاصیت و توان رسانه به عنوان یک وسیله است. مهم این است که چگونه از آن استفاده می شود .امروزه  در جوامع و حکومت ها از این امکان هم بهره برداری مفید ،موثر و سازنده می شود  و هم انواع تخریب ها ، فریب ها ،زمینه سازی ها و قدرت افزایی ها از همین طریق صورت میگیرد ، بنظرم طرح و کاریکاتور زیر را هرکه ارائه کرده بسیار خوب از پس نشان دادن توانایی رسانه برآمده است.     

نظرات 3 + ارسال نظر
دوستدار درج شنبه 17 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:11 ق.ظ

استاد یه سوال برام پیش اومده

یه رسانه در بدو حرکت اهداف بزرگی مثل دموکراسی رو داره اما همیشه بسته به میزان مخاطبش و اینکه چقد تونسته اعتماد اذهان عمومی رو جلب کنه راهش کم کم به بیراهه میره.وهمیشه ایزار دست سیاست مدارا میشه.این موضوع حتی توجوامع آزاد هم دیده میشه.آیا این یرداشت من درسته؟اگه آره این نقطه ضعف رسانه محسوب نمیشه؟
مرسی از توجه شما

سلام
بنظرم رسانه های گروهی از بدو تولد بویزه حدود صد سال پیش از عصر رادیو همواره با دخالت و هدایت سیاسی و حاکمیتی همراه بوده اند هرچقدر توانسته اند این جلوه دخالت را کمتر و کم رنگ تر کنند و به قول شما اعتماد عمومی را بیشتر جلب کنند جلوه دمکراسی پر رنگ تر بوده است .

محسن دوشنبه 19 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام
بنظر من سهم رسانه ها را در توسعه دمکراسی خیلی مهم دانسته اند در صورتیکه بسته به جامعه این مطلب متفاوت است نباید روی این موضوع بیشتر از آنچه که هست تاکید کرد .

محمد علی،ف چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ب.ظ

وای به روزی که رسانه ای دروغ در دروغ یاشد دکتر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد