دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مراسم عاشورا نماد پویایی شیعه

برگزاری آثین های گرامیداشت یاد حضرت امام حسین (ع) و یاران و همراهان شهید آن حضرت بویژه مراسم ویژه عاشورا طی سالیان دراز از عوامل مهم وحدت و پویایی شیعه بوده و می باشد. قطعا بسیاری دیگر از موارد فکری، فرهنگی و اعتقادی نیز در این زمینه وجود دارد که کارشناسان و عالمان دینی به آن مساثل و مباحث احاطه لازم را دارند و در جای خود مطرح می کنند اما آنچه همواره در این ایام و برگزاری مراسم پرشور دهه اول محرم جلب نظر می کند نکاتی هستند که بنظر می رسد به لحاظ اجتماعی بر اهمیت و پویایی ین مراسم می افزاید مواردی که برخی از آنها را می توان به شرح زیر عنوان کرد :
 1-شرکت و حضور همه اقشار از همه سنین همه اصناف و همه اقوام با این عظمت و گستردگی حتما و قطعا شبیه و نظیر ندارد هر همایش ،گردهمایی و بزرگداشتی دیگر در مقام مقایسه در بعدی از ابعاد نقصان دارد . 2 - ایفای نقش مشترک ، مشابه و همترازدر جای جای مراسم برگزاری توسط مردمانی از پایگاه های متفاوت اجتماعی 3 – داشتن حس افتخار اجتماعی و رضایت قلبی ازجانب مردم برپادارنده مراسم 4- بر پایی مراسمی قدیمی و آیینی با حفظ مضامین اعتقادی و محتوای اصلی همراه با بکارگیری ابزار و وسایل روز همانند وسایل ارتباطی مدرن . 5 – بهره گیری و استفاده از هنر همچنین ابتکارات فردی و جمعی  در مراسم ها و آیین های بزرگداشت و گرامیداشت حضرت امام حسین (ع ) به نحو چشمگیری وجود دارد .
نظرات 1 + ارسال نظر
فربود شکوهی چهارشنبه 8 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:49 ب.ظ http://www.mehr.ir

سلام.
لینک وبلاگتان را برای مدت محدودی در رسانه مهر گذاشتم و تبلیغ می کنم. باشد که با وبلاگتان بیشتر آشنا شوند.
http://www.mehr.ir/Default.aspx?PageName=pages&id=52

هم چنین خوب است که در باره سبک زندگی و مراسم عاشورا اشاره کنید. برای این کار خوب است که نخست به شاخص های سبک زندگی بپردازید و سپس مراسم عاشورا را در آیینه آن شاخصها ببینید.
سپاس
شکوهی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد