دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

در حاشیه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

 کاندیداهای ریاست جمهوری همه شعارهای ایجابی و محورهایی را که قرار است انجام دهند اعلام کردند. ای کاش محورها و شعارهای صلبی ، اموری را که نباید در هرشرایطی انجام دهند  نیز اعلام میکردند و به مردم قول میدادند که به آنها مبادرت نخواهند کرد، مواردی مثل اینکه :

 --- تحت هیچ شرایطی به مردم و رسانه ها دروغ نخواهند گفت و در صورت اثبات دروغ عذرخواهی و کناره گیری خواهند کرد.

---از انتشار آمار عملکرد دستگاه های کشور جلوگیری نخواهند کرد و با امین دانستن مردم به موقع و صحیح  اطلاع رسانی خواهند کرد

 --- صحبت های تنش زا  و بحران آفرین در هیچ شرایطی انجام نخواهند داد ،نه در سطح بین الملل و نه در داخل کشور

 ---از هر فعل ، قول و حرکتی که باعث بی احترامی به کشور ، فرهنگ و تمدن ایران شود پرهیز خواهند کرد.

--- از چند دسته کردن مردم و جامعه و هر حرکتی که موجب شقه شقه شدن و چند دستگی میشود پرهیز خواهند کرد.

--- از بکارگیری افراد بی عرضه غیر متخصص وچاپلوس دوری خواهند جست .

      امیدواریم که فضای سیاسی ما هرچه بیشتر با بلایایی که گفته شد فاصله بگیرد و شاهد توسعه و پیشرفت روز افزون  کشور باشیم .

در متن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

  توجه به شعارهای انتخاباتی نامزدهای احتمالی خیلی از چیزها را روشن میکند ،از جمله اینکه:

  --تقریبا همه میدانند مشکلات فعلی کشور چه مواردی است.

 - تقریبا همه برای مشکلات راه حل عملی دارند و شعارهای تبلیغاتی را براین اساس انتخاب کرده اند.

 --همه کاندیداهای مطرح کمابیش مسئولیت های مهم و تاثیرگذار در حوزه های مختلف داشته و دارند.

 - -با این همه پرسش اصلی این است که چرا کاندیداهای اکثرا مسئول با جدیتی که در شعارها مطرح می کنند در حوزه کاری و مسئولیتی فعلی خود با همین شور و اشتیاق و گره گشایی کار نمیکنند. چرا باید  حتما رئیس جمهور بود سپس خدمت کرد ؟.

 --بی تردید اگر آنگونه بودیم که میگوییم و آنگونه عمل میکردیم که شعار میدهیم، کشورمان با دارایی ها و توانائی هایش بسیار بسیار پیشرفته تر و توسعه یافته تر بود.

 -- اگر به یمن روبرویی و قول و قرار با مردم در فرصت پیش آمده علاوه بر فرد پیروز سایرین نیز با مردم، با خدای خود و با وجدان خود قرار بگذارند که به کشور و مردم خدمت کنند نتیجه انتخابات عالی خواهد بود.

 --امیدواریم همه کسانی که پا در عرصه رقابت میگذارند اعتماد مردم را قدر بدارند و صادقانه برای این کشور خدمت کنند.

شمایل رسانه ای کشور

 به تناسب تغییرات و پیشرفت تکنولوژیک همچنین نوع نگاه دولت ها به رسانه ها فضای عمومی و شکل وشمایل رسانه ها تغییر می یابد.طبعا این وضع در دوره حاکمیت اصلاح طلبان با دوره دولت اصول گرای نهم و دهم تفاوت جدی کرده است . آنزمان یکی از دوره های تاریخی رشد و تنوع نشریات بویژه روزنامه ها بود در عین حال در مجموع نشریات اصلاح طلب بیشتر بود. بعد از این دوره تعداد نشریات اصولگرا بیشتر شد .صدا و سیما هم با اینکه نهدی حکومتی است و  وابسته و زیر نظر دولت نیست ،در دوره اصلاح طلب ها روش نقد و عمده دوره آقای احمدی نژاد حمایت را رویه خود قرار داد. البته اینها نکاتی است که مردم خود تجربه و لمس کرده اند .در حال حاضربطور کلی میتوان نکاتی را در وصف شمایل کلی رسانه های کشور بر شمرد طبعا چند سال دیگر این شرایط  همچنان نخواهد ماند و تحت تاثیر تکنولوژی ، برنامه ریزی ها و نگاه دولت حاکم تفاوت خواهد کرد .امیدواریم این تغییرات به سمت ارتقائ کیفی ،تنوغ فکری و تحمل که لازمه رشد است و آزاد اندیشی بیشتر باشد و اما برخی نکات موجود :
 1- وجود تعدادی روزنامه وابسته به دستگاه های مختلف ، این نشریات به دلیل اتکای مالی و فکری به آن دستگاه ها  نتوانسته اند تاثیری در تحرک، تکامل و نشاط رسانه ای کشور ایجاد کنند اینگونه نشریات با تغییر دولت ها دستخوش تغییر و بی ثباتی میشوند و اصولا پیشرو و تاثیرگذار نیستند.
 2- تعدد و تنوع سایت های خبری اینترنتی،این روند در سالهای اخیر با استفاده از تکنولوژی و امکان اینترنت تاثیر جدی بر فضای رسانه ای کشور گذاشته است بنحوی که در خیلی از موارد رسانه مرجع برای سایر رسانه های خبری و بخشی از مخاطبان بوده وهستند .
 3 - انحصار رادیو تلویزیون در کشور و پیدا نکردن فرمول و راه کاری که بتوان با رعایت قانون، تغییر و تنوع مدیرتی در رسانه  فراگیر کشور بوجود آورد باعث کم تحرکی رسانه عمومی کشور و تمایل روزافزون مخاطبان به رسانه های دیگر شده است .
 4 - کمبود برنامه های با نشاط در رسانه ملی و نبود رسانه های شاد و متنوغ چهره رسانه ای کشور را به میزان زیادی عبوس کرده است .البته این ویژگی صرفا مربوط به این زمان نیست سالیان زیادی است که تلاش جدی برای پرنشاط کردن و دمیدن روحیه شاد ی توسط رسانه ها صورت نمیگیرد دراین زمینه مسئولیت اصلی بر عهده برنامه ریزان و مدیران کلان  است .
 5 - چون اصولا کار رسانه ای اعم از مکتوب  ،سمعی و بصری در کشور کاری سودآور نیست ،روال حضور بخش خصوصی در این حوزه ها بسیار کند است و سرمایه گذاری ها به لحاظ اقتصادی  سودآور نیست .رسانه های موفق آنهایی هستند که موفق به حفظ مجموعه و عوامل خود باشند طبعا با گرانی های موجود همچنین عادت مردم که در سبد هزینه زندگی آنها بسیار ناچیز است کسی از این حوزه در شرایط حاضر نمی بایست انتظار سود دهی داشته باشد و لا جرم تا رسیدن به دوران استقلال و خود کفایی برای رشد و ارتقائ رسانه ها از دولت ها انتظار کمک بی چشمداشت میرود البته اگر انجام دهند.