دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

معدل منفی اخبار کشورهای اسلامی در رسانه های جهان و ایران

با وجود تفاوت نگاه به مسایل سیاسی و عقیدتی در شرق و غرب ، اروپا و آمریکا ، هند و روسیه و حتی ایران معدل اخبار مربوط به مسلمانان در رسانه های گوشه و کنار جهان منفی است . فارغ از اینکه اخبار مربوط در تلویزیون ایران با توضیح و نقد و نقل مظلومیت مسلمانان و ستیزه جویی مخالفین آنها همراه است، آنچه که ما و دیگران  از مسلمانان و سرزمین های اسلامی پخش میکنیم در محدوده آیتم هایی چون گروگان گیری ، انفجار ، کشتار ،فقر فلاکت  و امثال آنهاخلاصه میشود .

 ترسیم این چهره همانطور که در اخبار جهانی جلوه میکند حتما بخشی از واقعیت جهان اسلام و مشکلات و گرفتاری های است که گریبان مسلمانان را گرفته است ولی آیا در مصر ، عراق ،افغانستان و پاکستان طی ساهای گذشته زندگی جاری نبوده است، آنها دانشگاه و پژوهشگاه مرکزعلمی  ندارند؟ از مبادلات اقتصادی ، گردشگری، تولیدات ،ابتکارات و . . خبری نیست ؟ البته منکر درگیری ها ناملایمات و گرفتاریهای مردم بویژه طی سالهای اخیر نیستیم . اما قبل از این زمان نیز از اخبار مثبت و امیدوارکننده اثری نبوده است.آیا این روند منتقی و متعادل است ؟

 متاسفانه صدا و سیمای ما نیز با همه توجه و تعهدی که به انعکاس اخبار و دفاع از مسلمانان دارد در همین مسیر گرفتار شده است و از همان خبرهای تولیدی خبرگزاریهای بین المللی استفاده میکند ، حال با اضافه کردن نظر خود یا از زبان خبرنگار خود با لحنی دیگر ، آیا ما نیز در چنبره همان خط خبری جهانی گرفتار نشده ایم ؟

در کشورهای اسلامی تاکنون رسانه های قوی و با انگیزه در حوزه بین الملل و حتی سطح ملی فعال نبوده اند ، طبعا رسانه های بین امللی نیز هیچگاه انگیزه سازنده برای کشورهای اسلامی یا مناطق مسلمان نشین جهان نداشته اند. حد اقل شایسته است در صدا و سیما علاوه بر اخبار نارسایی های جهان اسلام و کشورهای همسایه از زندگی روزمره مردم ، فرهنگ ،آداب و رسوم و توفیقات آنها نیز خبر و گزارش تهیه و پخش شود تا روال خسته کننده و یکنواخت موجود قدری متعادل شود .

نظرات 8 + ارسال نظر

کتاب هنر میلیاردری ( راز و رمز ثروتمند شدن )
-------------------------------------------------------
فرصت را از دست ندهید ...
فقط با 5000 تومان آینده اقتصادی خود را دگرگون کنید ...
با 5000 تومان صاحب یک کتاب الکترونیکی 500 صفحه ای شوید ...
*هم قیمت با یک کارت شارژ 5 هزاری ایرانسل
*امکان کسب درآمد از خود کتاب
*ارسال فایل به ایمیل پس از واریز پول ...
*فرصتی جدید برای آموختن هنر میلیاردرها برای کسب ثروت ....
*بهینه سازی شده برای دانلود آسان از ایمیل ...
برای اطلاعات بیشتر و خرید وارد آدرس زیر شوید...
http://upshoping.mihanblog.com/

مسعود پاکدل دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:32 ب.ظ

به نام خدا
درود بر شما جناب آقای فانیان عزیز.
کاملا حق با شماست هر چند که کار بسیار کمی هم در حد برنامه های مستند کوتاه از انگشت شماری از کشور ها تهیه و پخش شده است. به نظر بنده ، به طور کلی صدا و سیمای ج.ا. ایران باور قاطعی به اطلاع رسانی در این حوزه ها ندارد. در صورتی که این گونه برنامه می تواند تاثیر بسیار سازنده ای در پیشرفت آگاهی ها و نگاه منفی مردم نسبت به کشور های مسلمان داشته باشد.
(یک ایمیل کوتاه هم برایتان ارسال کردم. خواهشمندم ملاحظه فرمایید) با سپاس

سلام بر شما جناب پاکدل
نکاتی را که مطرح کرده اید کاملا صحیح است. انشااله در آینده با آودرن استنادات بیشتر و در مقاله ای کامل تر به موضوع خواهم پرداخت . البته آنقدر مطلب روشن است که این کمبود و نقیصه هر روز روی آنتن صدا و سیما خودنمایی میکند . از ابراز نظرتان متشکرم

مریم سروستانی زاده دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:26 ب.ظ

سلام موضوع مهمی است لطفا در این مورد بیشتر بنویسید .

علیرضا شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:46 ب.ظ

استاد سلام
این مطلب رو بعنوان شوخی یا جدی مرقوم فرمودید؟

سلام
موضوع این است که نه تنها فضای رسانه های کشور های غربی در مورد کشورهای اسلامی منفی است بلکه در کشور ما نیز گرچه به لحاظ کمی حجم زیادی از خبرها به کشورهای اسلامی و مردم مسلمان اختصاص دارد ولی به لحاظ محتوا و گرایش خبرها موضع گیری ها چندان مثبت و سازنده نیست .همیشه سخن از درگیری و انفجار و بدبختی هاست و . . .

علیرضا یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:34 ب.ظ

استاد با عرض ادب
سیستم اطلاع رسانی در اقالیم غرب مستقله
وانگهی چه چیز مثبتی در کشورهای اسلامی اتفاق میفته که غربیها در استتار آن بکوشند ؟؟ !!

با سلام و احترام
البته متاسفانه در بسیاری از سرزمین ها و مناطق مسلمان نشین طی سالهای اخیر اخبار درگیری و حوادث تلخ مکرر اتفاق افتاده است بخشی از آن ها بمب گذاری و حملات انتحاری داخلی است مثل عراق و پاکستان ،برخی سرکوب با نیروهای ناتو یا هواپیماهای بدون سرنشین آمریکاست مثل افغانستان و پاکستان برخی قتل عام و نسل کشی مسلمانان توسط بودایی هاست مانند آنچه که در برمه بارها اتفاق افتاده است ، خوب اینها طبعا ریشه هایی دارد که سهم غیر مسلمانان هم در آن ها زیاد است ولی واقعا اخبار جهان اسلام با حدود یک میلیارد جمعیت فقط همین هاست . هیچگونه سازندگی مبادلات تجاری ، گردشگری و امثال این موارد وجود ندارد، نکته اصلی این است که ماهم با همه ادعا در رسانه های داخلی بویژه صدا و سیما همین ها را منعکس میکنیم البته باژست دفاع ، طبعا این روند باید اصلاح شود و میانگین و برآیند زندگی مردم بخوبی منعکس شود .البته همین موضوع را به دو تن از دوستان دانشجو چفته ام بضورت آماری بررسی کنند ، نتیجه آنرا انشااله منعکس میکنیم . باز هم از لطف و اعلام نظر شما ممنونم موفق باشید .

علیرضا دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:27 ق.ظ

با عرض سلام و ارادت خدمت شما استاد گرامی
متأسفانه تعصب مذهبی و سیاسی باعث بوجود آمدن وقایع ناگواری میشه که نمونه هایی از این وقایع را در کشور عزیز خودمون از سالهای اخیر مشاهده میکنیم.
ولی آنچه جنابعالی در زمینهٔ تولید و ابتکارات مرقوم فرمودید متأسفانه در کشورهای اسلامی کم وجود داره.
تا یه کم به رفاه میرسند بر تعداد عشرتکدهها و مراکز فسق و فجورشون افروده میشه مثل کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس و ترکیه.
منتظر نتایج تحقیقات علمی شما و همکارانتان دراین زمینه هستم
با تقدیم احترام

سلام بر شما
نکته ای را که فرموده اید نکته کاملا درستی است ، شما در واقع از لحاظ آسیب شناسی جنبه ای از دلایل عقب ماندگی و وضعیت موجود کشورهای مسلمان را مطرح کردید.که واقعا همین طور است . برخی ناگواریها و ناهمواریها در دیگر کشورها نیز وجود دارد ولی نه به این گستردگی علاوه بر این نقش رسانه ها که نکته مورد نظر ماست بسیار فعالتر و سازنده تر است این هم یکی از کمبودهاست.

علیرضا سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:16 ق.ظ

استاد درود بر شما
ممنونم از توضیحاتتون
استاد ممکنه نظرتون را در مورد برقراری رابطه درحال حاضر با شیطان بزرگ امریکا بفرمائید؟
بسیار ممنونم
مرا ببخشید از اینکه مزاحم وقتتون میشم

سلام بر شما
مجموعه حاضر بیشتر در محدوده فرهنگ و رسانه است با این همه در پاسخ به شما مختصرا عرض میکنم وضعیتی که در نوع برخورد با آمریکا در سالهای اخیر داشته ایم وضعیتی با باخت کامل بوده است چون شرایط کشور ،دیپلماسی دولت و برخی تلاش های پشت پرده چیز دیگری بوده اما شعارهای رسمی چیز دیگر قطعا این وضعیت به نفع کشور نبوده و نیست.

علیرضا چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:01 ب.ظ

استاد گرامی بسیار سپاسگزارم

سلام
از شما که با صبر و حوصله موضوع را دنبال کردید ممنون و سپاسگزارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد