دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نسیم طنز و تبسم در سیما

شبکه نسیم پس از تمهیدات و برنامه ریزی های اولیه شروع بکار کرد . اینکه صدا و سیما به این نتیچه رسیده است که جامعه فعلی کشور نیاز به شبکه ای مستقل با رویکرد شادی و نشاط دارد  گام مهمی است ، امیدواریم که هم این شبکه بتواند نقشی سازنده در نشاط بخشی و شادی در جامعه ایفا کند و هم در چینش برنامه های سایر شبکه ها سهم شادی و سرگرمی افزایش یابد . واقعیت این است که با وجود زحمات زیادی که در سالهای اخیر برای افزایش شبکه ها کشیده شده است به میزان این افزایش  قدرت انتخاب مخاطبان افزایش نیافتاده است به دلیل اینکه هم پوشانی برنامه ها زیاد است به این معنی که یک برنامه مناسب مستند را هم شبکه تخصصی مستند پخش میکند هم سایر شبکه ها ، یک فیلم سینمایی خریداری شده را یکی از شبکه های سراسری ،شبکه های نمایشی و شبکه های برونورزی نیز پخش میکنند که این موضوع فی نفسه جای اشکال و ایراد ندارد اما وقتی همه این شبکه ها برای برنامه های نمایشی خود اعم از فیلم سینمایی ، سریال و تله فیلم طی سال چندین نوبت تکرار برای پخش نیز می گذارند از مطلوبیت برنامه ها کاسته می شود و دایره انتخابهای مردم نیز به همین میزان محدود میشود.

 طبعا با راه اندازی شبکه ای که به طنز و سرگرمی می پردازد باید امیدوار بود که در کنار پخش برنامه های منتخب قبلی تولیدات جدید نیز ارایه شود و برای برنامه های نو گروه های باذوق و خلاق جدیدی نیز پا به عرصه تولید بگذارند . واقعیت این است که در یک دهه اخیر ما شاهد تولد گروه جدید طنز در تلویزیون نبوده ایم در چند سال اخیر تنها برنامه خنده بازار با تلاش آقای شبخیز از تهیه کنندگان و برنامه سازان قدیمی تلویزیون و تیم همکار او در نبود گروه های دیگر و فعالیت نداشتن گروه های طنز موفق سالهای پیش تلاش داشته اند تا حرکت طنز متوقف نشود که از این بابت کار آنها قابل تقدیر است اما برای تلویزیون با شبکه های متعدد این میزان تلاش بسیار کمتر از نیاز جامعه و توانایی سیما بوده است.

 اینک که سیما به طنز و شادی به عنوان یک ضرورت توجه جدی نشان داده است قطعا در کنار برنامه سازان موفق سالهای گذشته برای شبکه های موجود و شبکه تازه تاسیس نسیم نیاز به حضور و خودنمایی گروه های جدید از جوانان با ذوق و با انگیزه برای کارهای جدید است امیدواریم این حرکت با موفقیت به پیش رود و در همه اوقات مخاطبان سیما انتخابی از طنز و شادی و سرگرمی را در دسترس خود داشته باشند.

نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:12 ب.ظ

سلام جناب فانیان
به نظر می رسد بعضی از کانالهای محتوای چندانی ندارد و بنا به گفته یکی از دوستان تعداد کارکنان آن از تعداد بینندگانش بیشتر است! نظرتان چیست؟

سلام بنظر من با این که در سازمان صدا و سیما عنوان میشود شبکه جدید( نسیم ) بیست و یکمین شبکه است به دلیل هم پوشانی و تکرار زیاد شاید اگر شبکه ها فشرده ، مجموع و بدون تکرار شوند بشود نه یا ده شبکه را ساماندهی کرد .البته تعداد کارکنان رسمس قراردادی ،و کارکنان شرکت های وابسته بسیار بیشتر از شبکه های مشابه خارجی است نفرات مستقیم تا ۵ سال پیش بیش از ۳۰ هزار نفر بودند .

نرگس ریاضتی چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:56 ب.ظ

با عرض سلام و احترام خدمت فرهیخته گرانقدر و ارزشمند جناب استاد فانیان گرامی
مطلبی را که قلم زده اید خواندم واقعیت اینه که از روزی که خبر افتتاح شبکه ای جدید را شنیدم تنها به این موضوع فکر کردم که آیا واقعا ایجاد یک شبکه دیگر در مقابل سیل شبکه های ماهواره ای با این گروه بی شمار مخاطب گره ای از مشکلات را باز خواهد کرد یا نه. متأسفانه همانطور که اشراف دارید این شبکه موضوعاتی را به تصویر می کشاند که شبکه های دیگر هم دستی بر ماجرا آنهم از نوع خیلی پررنگ دارند . به طور مثال شبکه 3 هم این برنامه های طنز را که این شبکه پخش میکند به شکل و سیاق به نظر من خیلی جاافتاده تر به نمایش می گذارد . انشاالله روزی برسد که به جای افزایش به توان n شبکه های سیما بر محتوای مطالب ارائه شده در شبکه ها افزوده شود. انشاءالله

سلام بر سرکار خانم ریاضتی
از ابراز لطف شما ممنونم . همانطور که نوشته اید در بخشی از مطلب نیز اشاره کرده ام که با استانداردهای موجود صرف ازدیاد شبکه قدرت انتخاب مخاطب را زیاد نمیکند مگر اینکه تکرار و همپوشانی نداشته باشند در حال حاضر حاصل جمع حدود بیست شبکه را می توان مثلا حدود هفت یا هشت شبکه پذیرفت.

دانشجوی اسبق-هاشمی چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:04 ب.ظ http://ansarmahditehran.blogfa.com/

سلام بر استاد فانیان

امیدوارم در کمال صحت و سلامت باشید...

حقیر از دانشجویان شما بودم و یادم می آید که کلاس نسبتا خوبی داشتیم » البته یخ کلاس بعد از دو سه جلسه شکست چون با برخود خیلی جدی و چهره شما بچه ها گرخیده بودند ولی همان طور که گفتم بعد از چند جلسه کلاس با مطرح کردن مباحث با ربط و بی ربط کلاس خوبی شد و یادمان ماند هم بچه ها را و هم شما را.از درس شما مبحث مک لوهان پررنگ ترین موضوعی است که یادم ماند.یکی از دانشجوهای معزز و معظم روابط عمومی قدیم شما نشانی این جا را داد که هم به شما و استاد صمدی ارادت خاصی دارند .برای من از آن زمان که گذشت چیزهایی تداعی شد که خوش مزه بود .آرزوی موفقیت و طول عم با عزت برایتان

سلام جناب هاشمی
از اظهار لطف شما ممنونم و امیدوارم شما و دوستانی که از آنها یاد کردید همواره سلامت ، موفق و شاداب باشید . خوشحال میشوم گاهی به وبلاگ سر بزنید ،نظر دهید ، راهنمایی کنید و تماسی داشته باشیم.

س.ه پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:50 ق.ظ http://ansarmahditehran.blogfa.com/

سلام

کلا اهل tv نیستم ،پیرو آموختنی های شما و دیگر اساتید این رسانه سرد مخصوصا در کشور ما با ارائه برنامه های باصطلاح پلاستیکی ، فرهنگ موزاییکی را بروز می دهد.مثلا از صبح کله سحر تا دو دور گردش کامل ساعت به دور خود برنامه های تکراری و بی ربطی را نشان می دهد.(صبح بخیر ایران ، کارتن، آشپزی، برنامه کودک، راز بقاء ، مسابقات قرآن، اخلاق در خانواده، احکام، فیلم های عاشقانه پوپولیستی، فیلم فارسی های آبگوشتی و...) بعد از همه اینها یک کنفرانس و یا یک سمینار با حضور چند روشنفکر دانشگاه و حوزه ندیده هم بر پا می شود که جوانان و خانواده ها ماهواره ها را به دلایلی نبینند و اگر تی وی خودمان را ببینند از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی لبریز خواهند شد، که متاسفانه شعارهای نخ نما جواب نمی دهد.دیشب چند دقیقه این شبکه را دیدم .آیا بنظر شما دیدن دوربین مخفی های بیست سال پیش تی وی های درجه سه کشورهای دیگر و یا برشی از فیلم های درجه ب کمدی ، طنز و یا برنامه شاد است؟ یا اینکه چند بازیگر بی مزه مثل ب. ب و... جوک های ؟؟؟ دار بگویند، می توانیم بگوییم کاری انجام شده است؟در حال حاضر جوانان بدنبال فیلم های درجه یک با کیفیت hd هستند و خودشان را برای یک انیمیشن شرکت هیولاها هلاک می کنند، برای این مشتری ها دیگر برنامه هادی و هدی و خونه مادر بزرگه جواب نمی دهد.
شما استاد رسانه و تی وی هستید و خوب می دانید که ایرانیان خارج از کشور هم تشنه برنامه ها و اجراهای خوب و زیبا هستند و تمایل دارند که از برنامه های ایرانی استفاده نمایند ولی متاسفانه با رایزنی هایی که در اکثر کشورها انجام داده ایم از القاء، اجراء، تهیه و ارائه برنامه های فرهنگی و تفریحی در قالب برنامه های تی وی و هفته های فرهنگی و... راضی نیستند. ان شاءا... کاری که باید انجام گیرد.خدانگهدار

سلام ، از شما متشکرم از نظر و دیدگاهتان استفاده کردم ،در بخشی از مطلب یادآوری کرده ام اینکه سیما به این نتیجه رسیده که شبکه ای برای طنز و تفریح اختصاص دهد خوب است مشروط بر اینکه از جوانان نواوران و افراد باذوق استفاده کند و از تکرار مکررات بپرهیزد .

Hamed bayramzadeh شنبه 20 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:56 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید به جناب فانیان..به به ووو به به......که خدا رو شکر که بحث ها مفید و سازنده شده و مخاطبان شما به جدیت مسایل و مشکلات جامعه رو نسبت به رسانه مطرح میکنند،بنظر بنده حقیر حوزه رسانه قلب دنیاست و زربانش نشانگر دیدگاه جامه....پس ارزو میکنم که شما و دوستان گرانقدرتان در تولد نسل جدید رسانه همرزم باشید.باشوا دولانام

سلام جناب آقای بایرامزاده
امیدوارم جنابعالی همیشه موفق باشید . همانگونه که گفته اید بمرور بحث ها شکل تخصصی تری بخود میگیرند ، خوشبختانه ما در کشورمان با دانشجویان و دانش پژوهان جوان بسیاری روبرو هستیم که نسبت به موضوعات سیاسی و اجتماعی و آینده کشورشان حساسند و همین موضوع باعث امیدواری و البته دلیلی برای شکوفایی فردای ایران است .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد