دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

روزنامه هایی که به روز نیستند

   از زمان انتشار اولین روزنامه در ایران که به تقلید نام فرنگی آن ( newspaper ) عینا کاغذ اخبار خوانده شدحدود ۱۸۰ سال میگذرد و در این مدت جامعه ایران نیز به تبع تحولات جهانی و تغییرات اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی داخلی تحولات زیادی را پشت سرگذاشته است . روزنامه ها در گذر ایام تاثیرات غیر قابل کتمانی بر تحولات ملی کشورها و فضای بین المللی داشته اند. ماندگاری این رسانه و پویایی همواره آن طی زمان شانی در خور به آن داده است اما تحولات سریع تکنولوژی ارتباطی اینک مسیری متفاوت را برای این رسانه رقم زده است دیگر کمتر کسی برای دریافت خبر منتظر روزنامه می ماند امری که تا دو دهه پیش چنین نبود . می شد به خبرهایی دست یافت که قبل از آن نخوانده و نشنیده بودیم . 

 سالهاست که به مدد توانایی های تکنولوژیک ،توسعه فضای مجازی و مسابقه خبری میان رسانه های الکترونیک داخلی و خارجی ، رادیو تلویزیون ها اقدام به پوشش خبرها طی بیست و چهار ساعت شبانه روزکرده اند . این اتفاق در کشورمان نیز طی سالهای ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ در صدا و سیما رخداد ، ابتدا شبکه های موجود رادیو و تلویزیون ساعاتی از زمان پخش خود را به انتشار اخبار به فاصله های نیم ساعت ( درساعات بامدادی و از شبکه یک سیما ) و پانزده دقیقه ( رادیو پیام ) اختصاص دادند و بعد از آن شبکه های مستقل خبری تاسیس شدند که در نوع خود اقدامی بزرگ و تاثیرگذار بشمار میروند . با همه آنچه که گفته شد وبسایت ها و فضاهای مجازی با توسعه فعالیت و حضور لحظه ای در مسیر خبر رسانی از صدا و سیما نیز سبقت گرفتند بنحوی که در بسیاری از موارد از شبکه های خبری رادیو تلویزیون جلوترند و گاهی این شبکه ها با بهره جویی از اخبار و اطلاعات یا پیش خبر وبسایت های خبری به تهیه و تکمیل اخبار خود می پردازند . در این اوضاع و احوال بدیهی است که روزنامه ها می بایست طرحی نو دراندازند از آخرین تکنولوژی های ارتباطی روز برای نو بودن و سریع بودن بهره بگیرند و گذشته از این تلاش ها رویکرد تخصصی خود را به سمت تهیه گزارش های ماندگار ، مصاحبه های خواندنی و تحلیل مسایل روز بیش از پیش سوق دهند . در این میا ن ما حتی شاهد تعطیلی برخی روزنامه های بین المللی و پرتیراژ در جهان نیز بوده ایم و البته همزمان شاهد افزایش روزنامه های الکترونیک هستیم. در کشورمان برخی از روزنامه ها سعی دارند تا از ویژگی ها ممتاز روزنامه و حوصله مخاطبان آن بهتر استفاده کنند تحلیل ها و گزارش های بیشتری ارایه دهند، عکس های خبری بیشتر و بهتری انتخاب و منعکس کنند ، از طرح ها ، کاریکاتورها و صفحه بندی های چشم نواز و متنوع بهره بگیرند و بر زیبایی و ماندگاری خود بیافزایند، راهی که اگر سایر روزنامه ها نیز برنگزینند از قافله عقب و از چشم مخاطبان سنتی خود خواهند افتاد .