دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مجری تهیه کننده در سیما

رویه غالب صدا وسیما طی سالهای گذشته تفکیک کار تهیه کنندگی و اجرا بویژه در برنامه های زنده بوده است  . البته مواردی نیز به تشخیص شبکه ها خلاف این رویه اعمال میشود. واقعیت این است که برای هر شغل و مسولیتی شرح وظیفه ای جداگانه تعیین شده و بر آن اساس قلمرو کارها تفکیک شده است تا تداخلی رخ ندهد . در جریان اجرای برنامه سومین جشنواره سیما در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما که در آستانه میلاد حضرت محمد ( ص ) با حضور جمع زیادی از هنرمندان سینما و تلویزیون و با اجرای آقای احسان علیخانی به روی آنتن رفت ،مجری برنامه حین اجرا از اینکه همزمان مجری و تهیه کننده برنامه است ابراز خوشحالی کرد و ضمن نقد نظر کسانی که مخالف این همزمانی هستند شیوه همزمانی اجرا و تهیه کنندگی را مثبت دانست . در ادامه برنامه که هنرمندان زیادی نه فقط به دلیل برتری در جشنواره بلکه به دلیل نوعی دلجویی از هنرمندان حوزه های مختلف در پایان ده سال مدیریت آقای ضرغامی حضور داشتند اتفاقی در اجرا  رخداد که یکبار دیگر ضرورت تفکیک وظایف بویژه در برنامه های زنده را گوشزد کرد.

 طی برنامه در چند مورد مجری خطاب به حضار نکاتی راگفت که چندان شایسته این جمع نبود . اگر برنامه تهیه کننده مستقلی می داشت  وی در حین اجرا تذکرات لازم به مجری میداد که سطح برنامه و حضور هنرمندان را و مهمتر از همه پخش سراسری را رعایت کند . در اواسط برنامه اتفاقی افتاد ، برق  رفت ،سالن همایش ها تاریک شد ،برای لحظاتی سیاهی روی آنتن پخش رفت و برای حدود پنج دقیقه اجرا متوقف شد و برنامه بطور کلی رها شد. مجری در تصویر نبود و خلاصه برنامه زنده و سراسری با حضور مدیران صدا وسیما و جمع زیادی از هنرمندان کشور لطمه فراوانی خورد ، واقع امر این است که اگر علاوه بر مجری که تکلیف و وظیفه اجرای برنامه روی آنتن بر عهده اوست یک تهیه کننده مستقل از ابتدا حضور می داشت می توانست از بهم ریزی برنامه جلوگیری کند یا اگر مشکلی پیش می آمد هدایت کل برنامه را برعهده داشته و سریعتر و بهتر امور را رفع و رجوع کند .باید بپذیریم که تعریف مشاغل تخصصی تلویزیونی و تفکیک هرکدام بنابر ضرورت و اهمیت موضوع بوده و افراد هرچند هم که توانمند باشند بهتر است چهارچوب های تخصصی را بپذیرند، در حوزه های تخصصی و تجربی خود قدم بردارند تا هم احترام و اعتبار خودشان محفوظ باشد و هم شان و احترام بینندگان ملاحظه و رعایت شود .

نظرات 4 + ارسال نظر
تاریخ جهان و تقویم تاریخ پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:44 ب.ظ http://history.persianblog.ir/

با سلام

نکاتی که فرمودید مورد قبول هست. واقعیتش این هست من از این علیخانی اصلا خوشم نمیاد اصلا اجرای ایشان آیا قابل قیاس با شهیدی فر هست یا با نظام اسلامی یا تعدادی دیگر ؟
حالا چرا ایشون رو میارن من نمی دونم ولی حتی در برنامه ماه عسل هم گاها الفاظ و کلماتی استفاده می کرد که واقعا مورد پسند اکثریت جامعه نیست .

سلام بر شما
از ابراز نظر شما متشکرم . واقعیت این است که مجری در رسانه عام و فراگیری که متعلق به همه مردم است باید رعایت همه جوانب را بکند نه فخر فروشی و ژست خود برتربینی داشته باشد و نه بطور تصنعی قربان صدقه مردم برود مردمداری با وجود فروتنی بهترین مرام برای یک مجری است .

نسرین جمعه 4 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:04 ب.ظ

با عرض معذرت اینتطوری که از اوضاع و احوال برمیاید در صدا و سیما هم مثل خیلی از جاهای دیگر روابط بر ضوابط و رفاقت بر توانایی و تخصص می چربد وگرنه اینهمه جوان با استعداد در کشور وجود دارد چرا هرچه نگاه میکنیم افراد خاص و تکراری می بینیم

hamed bayramzadeh یکشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:22 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید به استاد فانیان…..واقعا نمیدانم از کجا شروع کنم….اقای فانیان عزیز در تلوزیونی که به اندازه ۳ دقیقه سازهای سنتی کهن ایرن زمین رو نشان میدهند و حمله میکنند به تهیه کننده برنامه که چرا نشان داده اید و مجبور میکنند که معذرت خواهی بکند ……..به نظر بنده با این شرایط انتخاب مجری هم واقعا وا وی لاست …..

سلام بر شما
موضوع مهمی را مطرح کردید انشااله در بحث دیگری به آن می پردازیم متاسفانه طی سه دهه گذشته هنوز یک خط مشی کامل به رادیو و تلویزین در این زمینه داده نشده است براین اساس علاوه بر چهارچوب های اعلامی به شدت خودسانسوری هم از سوی تهیه کنندگان وجوددارد .

داوود سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 05:20 ب.ظ

ممنون از این مطلب بسیار زیباتون

سلام
از شما و اظهار لطف و حبت شما متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد