دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تولد شخصیت های فرهنگی و اجتماعی در رسانه ها


در کنار وظیفه اطلاع رسانی و ایفای نقش آگاهی بخشی توسط رسانه ها طرح و معرفی شخصیت های موجه با الگوهای موفق رفتاری نقشی تاثیرگذار و سازنده بر حیات پویای جامعه دارد .رسانه های ما نیز همانند عامه رسانه های جهان به حاشیه ها برای جلب توجه مخاطبان توجه ویژه دارند ،حوادثی چون زورگیری هاو جنایات هم به دلیل متفاوت بودن ،تازگی داشتن و حادثه ای بودن سهم زیادی در مانور خبری وجلب نظر مخاطبان از طرف خبرگزاری ها و سایت های خبری داشته اند  البته گاهی حاشیه ها نیز علاوه بر جنبه تازگی و سرگرمی نقش تربیتی و سازندگی دارند اما بازماندن از متن و پرداختن غیر معمول به حاشیه ها قطعا آفت رسانه هایی است که برای خود هدف و رسالت فرهنگی قایلند ، با این همه رسانه ها طی چند سال اخیر خوشبختانه در بعد طرح و تکریم شخصیت های  موجه و حرکت های سازنده فرهنگی و اجتماعی پیشقدم و موج آفرین بوده اند و از این بابت لازم است از تلاش اینگونه از رسانه ها با این نوع اقدامات یاد و تقدیر کرد .
مطرح کردن اقدام انسانی و تکریم از شخصیت معلم مریوانی (علی محمدیان ) در حدی که به یکی از چهره های سال ۹۲ تبدیل شد همچنین طلبه فداکار آملی، کمیل نظافتی و قبل از آن طرح و تکریم از اقدام انسانی رفتگر (یک میلیاردتومانی ) بیرجندی احمد ربانی ( سال ۹۱ ) پدیده ها و اقدامات خوب رسانه ای بودند که علاوه بر نشان دادن قدرت رسانه ها برای فضا سازی های موثر و کارامد در مسیر اخلاق محوری و توسغه فرهنگی اقدام و حرکتی تاثیر گذار تلقی میشوند . شکار سوژه هایی همانند مواردی که اشاره شد و انعکاس مناسب و به موقع آنها در کنار سایر خبرها و حاشیه های خبری می تواند موج امیدآفرینی و گرمابخشی رفتارهای انسانی و اخلاقی را در رسانه ها زنده کند
، طبعا اقدامات سازنده، فعالیت های خیرخواهانه قابل توجه و مناسب انعکاس در رسانه ها هر روز در گوشه گوشه کشورمان رخ میدهد و انعکاس آنها نیاز به اندک برنامه ریزی و پیگیری خبری دارند .