دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

عظمت عاشورا و کم التفاتی رسانه های جهانی

در خبر ها اعلام شد که بیش از ( 6میلیون ) شش میلیون نفر در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در کربلا شرکت کرده اند .به این آمار اضافه کنید اجتماعات ده ها میلیونی در ایران و گوشه گوشه جهان حتی کشورهایی چون هند ، بنگلادش با اکثریت مسلمان اهل سنت مراسم های میلیونی در گرامیداشت یاد حضرت امام حسین ( ع ) داشته اند مراسمی که هرسال برپا میشود.شهرهای مختلف  اروپا نیز هرسال شاهد برگزاری مراسم عزاداری امام حسین است . یکی از اجتماعات بزرگ معمولا در روز عاشورا در محدوده مرکزی شهر لتندن برای بزرگداشت امام حسین و پاسداشت فرهنگ عاشورایی بر پا میشود .

بدیهی است برپایی مراسمی چند میلیونی در شهری چون کربلا دریک روز و درمحدوده زمانی خاص در جهان بی نظیر است و فارغ از نگاه مذهبی و برداشت سیاسی به لحاظ تخصصی یک رویداد بزرگ و خبری قابل توجه است که می بایست رسانه های بزرگ و کوچک جهان به آن توجه کنند اما عجیب اینجاست که نه تنها چنین رویداد عظیمی به لحاظ خبری پوشش داده نمیشود بلکه شبکه های بزرگ خبری جهان صرفا به پخش ثانیه هایی از مراسم بسنده می کنند آنهم البته برای پوشش و بزرگنمایی حرکاتی چون قمه زنی و نمایش افرادی زخمی با سر و رویی خونین ،  این نحوه انعکاس را حداقل در دو سه شبکه خبری بین المللی ملاحظه کردم . از همین مختصر میشود نتیجه گرفت که:

اولا شبکه های بین المللی با وجود اصرار بر شعار تخصصی بودن و رعایت اصل بی طرفی همواره قبل از نگاه حرفه ای نگاهی سیاسی و یکسویه را دنبال می کنند ثانیا ان در صد بسیار محدود از عزادارانی که هرساله با چهره های خشن ، خونین و کارد یا قمه های  پر از خون خود را در معرض نمایش رسانه های بین المللی می گذارند هم سهم رسانه ای و عظمت حضور میلونها انسان سوگوار و مصمم را تحت الشعاع قرارداده مخدوش می کنند هم چهره ای نا زیبا ، عقب مانده و بسیار خشن را از اسلام و شیعه به نمایش میگذارند چیزی که باب طبع همه مخالفین و معاندین این دین و آیین و رسانه های تحت مدیریت آنها است .

نظرات 2 + ارسال نظر
hamed bayramzadeh جمعه 16 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 04:59 ق.ظ

سلام و درود فراوان بر استاد فانیان....باز متشکرم از انتخاب موضوع مهم و حساس مسلمانان مخصوصا شیعه ...و سو استفاده رسانه های بین المللی از آیین و عقاید مذهبی.....اولا باید جامعه اسلامی حقائق رو روشن کند...... و فرق امور مشروع با غیر مشروع معلوم شود...برای مثال آنچه در روایات سفارش شده در مورد قمه زنی ربطی ندارد و نمی توان از آنها مشروعیت این عمل را استفاده کرد.طبق مطالعات اندکی که حقیر داشتم ،تاریچه قمه زنی .... شکل گیریش در زمان صفویه و نظم گرفتن در زمان قاجار بوده. و از نظر تاریخ نویسان اسلامی هیچ دلیل شرعی برای جواز قمه زنی در اسلام وجود ندارد...بخاطر همین اکثر مراجع و روحانیون با احتیاط و قاطع جواب نداده و این امر مهم باعث شده، بازیچه رسانه های بین المللی بشود....و اگر از سوی بیطرفی به این موضوع نگاه کنیم واقعا باید به جامعه رسانه در قرن بیست و یکم حق داد....ولی در مورد اتحاد مسلمانان در روز عاشورا و رقمی که شما اشاره کردید واقعا حیرت انگیز و یکی از نشانه های لطف پروردگار نسبت به دستگاه ابا عبدلله و روز واقعه کربلا هست.... و محکوم میکنم این سیاست نا عادلانه رسانه های غربی رو که با دستور یه عده شخصیتهای با نفوذ پولدار وهابی کنترول و هدایت میشوند... حقیر حتما میدانم که خودمان با فرهنگ سازیهای مفید میتوانیم این مشکل قمه زنی و افراطی گری رو حل کنیم،همان طور که چند روز پیش همین رسانه های غرب نشان دادند که ریس جمهور افغانستان(اشرف غنی)اقدام به دادن خون در روز عاشورا رو تبلیغ کرد....ضمن احترام به عقاید مسلمانان مخصوصا مذهب شیعه...فقط نظر شخصی خودم رو بیان کردم ...امیدوارم موجب آزوردگی و ناراحتی مخاطبین این وبلاک ارزنده ومفید نشوم....التماس دعا

سلام و درود بر شما نظرات ارزشمندی ارایه کردید بدون تعارف استفاده کردم شما که سال هاست در خارج از کشور هستید بهتر چگونگی انعکاس برخی موارد نا درست را در مورد کشورمان می بینید و رصد می کنید البته با امکانات رسانه ای این امکان کمابیش برای همه هست ولی در محیط خارج از کشور این موضوع را بهتر می توان لمس کرد باز هم از شما ممنونم .

نرگس ریاضتی سه‌شنبه 20 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:27 ب.ظ

یا مستعان
سلام بر استاد بزرگوار و گرانقدر جناب فانیان
کل یوم عاشورا کل ارض کربلا
استاد گرامی عزاداریها مقبول درگاه حق
بیشتر مطالبتان را توی این چندمدت خواندم ولی به دلیل دانشگاه و درس و ... شرایط نوشتن فراهم نشده بود. در واقع بی سعادت بودم.
امیدوارم که تمام عزاداران امام حسین (ع) حسینی باشند و حسینی بمانند . بحث رسانه ای کردن عزاداریها یک موضوع است و بحث چگونه عزاداری حسین (ع) را انجام دادن و حسینی ماندن یک موضوع دیگر. در خصوص رسانه ها این موضوع اولین بار نیست که اتفاق می افتد و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود ای کاش ما بیدارتر شویم.
استاد گرانقدر : حاج آقا امینی در یکی از سخنرانیهای خود خطاب به مردم فرمودند : کبوتربازها وقتی یک کبوتر از بازار می خرند ُ چند روزی بال و پرش را می بندند و روی پشت بام خونه بهش آب و دانه می دهند بعد چند روز بال و پرش را باز می کنند و پروازش می دهند . اگر اون کبوتر رفت و مجددا برگشت روی همون بام نشست میگن هنر داره و رگ داره اما اگر برنگشت و رفت روی پشت بام شخص دیگر نشست میگویند بی هنر و بی رگ بود.
آهای مردم آهای جوان ها ده روز از محرم گذشت و توی این ده روز امام حسین (ع) ما را خرید و بال و پرمون را بست و پیش خودش نگه داشت در این ده روز میهمان امام حسین (ع) بودیم و هر جا دعوتمون می کردند به احترام امام حسین بود و در واقع از آب و نان امام حسین (ع) روزی خوردیم . حالا بعد ده روز بال و پرمون را باز کرده که پرواز کنیم نکنه که بی هنر و بی رگ شویم و بریم روی بام شخص دیگر بنشینیم . نکند نان و نمک خورده را بشکنیم . بیایید به امام حسین (ع) قول دهیم که تا محرم سال دیگر فقط کبوتر امام حسین باشیم و فقط برای ایشان پرواز کنیم و فقظ روی پشت بام ایشان بنشینیم. یاحسین
به قول آیت الله مجتهدی تهرانی ما ثوابهایمان را در کیسه سوراخ میریزیم . حسین حسین می کنیم و حسینی نمی شویم و اگر هم می شویم حرمت نگه نمی داریم و حسینی نمی مانیم چه توقع از رسانه های جهان. التماس دعا

سلام سرکار خانم ریاضتی
از مطلب و نظری که نوشته اید استفاده کردم . عظمت جریان انسان ساز عاشورا بعنوان واقعه ای بزرگ در تاریخ بشر که بعد از گذشت چهارده قرن همچنان زنده و تاثیر گذار است موضوعی است که میشود گفت مشابه ندارد . بقول شما ما از دیگران توقعی نداریم دقیقا مسئله همین است که از مردمان دور و اطراف خودمان توقع داریم و رفتار خودمان باید متوازن باشد که بقول قدیمی ها گزک به دست دیگران ندهد و مو جب بهره برداری سوئ دمیده شدن در بوغ و کرنای رسانه ای و تحت الشعاع قرار گرفتن رفتار اکثریت مردم به نشود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد