دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نقد در دوره ده ساله رسانه ملی

اداره صدا و سیما بعنوان یکی از بزرگترین مجموعه ها و کمپانی های رسانه ای در جهان کاری بس بزرگ است ، در اینجا قصد ارزیابی جوانب مختلف کارکرد دوره اخیر صدا و سیما را نداریم و صرفا تیتروار نگاهی به فضای نقد در این ده ساله می اندازیم.  بررسی  همین جنبه در دوره مدیریت افزون بر ده سال مهندس ضرغامی را نیز نمی توان در ده سطر یا ده مقاله خلاصه و ارزیابی کرد  لذا در حد کلیات و تیتر وار نکاتی را بر می شماریم :

 

1- آقای ضرغامی و تیم همراه وی در ابتدا با علم به وجود مشکلات مختلف در جامعه و موارد نیازمند به نقد با دیدگاه اصلاحی کار را شروع کردند و همزمان با سالهای پایانی مدیریت اجرایی اصلاح طلبان در کشور در ابتدا با شعار چند صدایی به اقناع مخاطبین طیف های مختلف با سلیقه های متعدد پرداختند و نقدهای فعالانه آغاز شد.

 2- با روی کارآمدن دولت نهم به مرور چند صدایی به کم صدایی ، بی صدایی و تک صدایی تبدیل شد  میزان تعامل صدا و سیما با دولت نهم و سپس دهم که البته اصل آن در همه دوره ها تا حد معقولی نیاز و مورد تاکید بوده است به حدی رسید که جریان نقد به کمترین میزان خود رسید حتی صدا و سیما در موضوع مهم و تاثیر گذاری چون هدفمندی یارانه ها قبل از قانون شدن آن از بحث و بررسی جدی پرهیز کرد و به احترام دولت با کمترین نقد ممکن موضوع را همراهی کرد .

 3-  همزمان با شروع بکار دولت یازدهم خوشبختانه دوباره نقد به عنوان یکی از کارکردها بطور جدی به حوزه های مختلف صدا وسیما به ویژه برنامه های اقتضادی و سیاسی برگشته  است .

4 -  ادامه این مسیر امیدبخش خواهد بود مشروط به اینکه رسانه بی طرفانه این مسیر را فارغ از فراز و فرودهای سیاسی کشور پی بگیرد و نقد و بررسی های کارشناسانه در هر صورت تداوم و استمرار داشته باشد .

5- نکته ای را که نباید از یادآوری آن بگذریم این است که طی سالیان گذشته حوزه ورزش در صدا و    سیما از بررسی و نقد های خوبی برخوردار بوده و از این لحاظ یکی از نمونه های موفق یا حوزه های موفق بوده و مورد توجه مخاطبان قرار داشته است  .                                                              

  6- در دوره ده ساله گذشته هیچگاه شرایط انجام نقد منصفانه از کارکرد صدا و سیما در حوزه های مختلف فراهم نشد ، این بدان معنی نیست که بگوییم این سازمان از نقد خود جلوگیری کرده است بلکه انتظار میرفت که برای فعال کردن فضای نقد از خود شروع کند و از کارشناسان برای این منظور دعوت کند . متاسفانه همواره نقد رسانه ملی در سایر رسانه ها با تردید و نگرانی همراه بوده و هست و این امر خیلی سریع معنی سیاسی میشود  . 

قطعا این رسانه ملی است که باید زمینه نقد برای خود نیز فراهم کند  نقد را وسیله ارتقا سطح کیفی برنامه ها ، تنوع و جذابیت برنامه ها و بالا بردن اعتماد عمومی به محصولات صدا وسیما و  کم کردن  رشد توجه و گرایش بینندگان شبکه های ماهواره ای قرار دهد .

نظرات 3 + ارسال نظر
نرگس ریاضتی سه‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 07:28 ق.ظ

سلام جناب استاد فانیان بزرگوار
انشاالله که سلامت باشید
اگر در موضوع نقد بررسی کاملی داشته باشیم حداقل چیزی که توجه را جلب میکند خود نقد و نحوه نقادی و تاثیرات نگاه نقادانه و مطالب نقدگونه میباشد. اینکه فقط به موضوع نقد بپردازیم که آیا باشد یا نباشد تنها کارساز نیست. همانطور که شما فرمودید شروع شده ولی با چه تاثیری . آیا اثرگذار بوده یا فقط جهت بستن سین برنامه ها و پرکردن تایم خالی شبکه های سیما بدان پرداخته شده است.
در مورد برنامه های ورزشی که فرمودید یکی از بهترین آنها برنامه 90 با اجرای فوق العاده آقای فردوسی پور است که حتی از تاثیر آن هم نمیتوان نتیجه مطلوب را مشاهده کرد. یکی دیگر مناظرات تلویزیونی شبکه یک عصر جمعه هاست که آن هم یکجورهایی تبدیل به سوپاپ اطمینان شده و دیگر اثرگذاری آن مطرح نیست. فقط شده محفلی برای روکردن مخفیات هر فرد و هر سازمانی. و در نتیجه قصه همان قصه همیشگی می ماند .
انشاالله که همه به سیره ائمه نقد بگیرند و اثر مثبت بگذارند که در غیر اینصورت خود این برنامه های نقادی هم نیاز به نقدشدن دارند و آنهم نه یکبار و دو بار بلکه به توان n.
التماس دعای فراوان.

سلام بر شما
همانطور که میفرمایید نقد باید تاثیر گذار و کارساز باشد . نقد برای واکاوی مسایل ، پیشبرد اهداف و بویژه کنترل و نظارت اجتماعی بسیار مهم و سازنده است البته اگر کارشناسی و مستقلانه باشد . آنچه که در این یادداشت مد نظر است تاکید بر نقش صدا و سیما و وظیه آن است که لازم است هم خود را توسط کارشناسان نقد کند هم دیگران را و البته در یک مسیر متداوم خارج از امواج سیاسی ، تاکنون چنین نبوده انشاالله بعد از این چنین بشود . اشاره به حوزه ورزش صرفا از این منظر است که در مقایسه با سایر حوزه ها قدری همه جانبه تر و مستمرتر انعکاس داشته است با وجود اینکه در آن حوزه هم هنوز کاری جدی تر لازم است . نکاتی که میگوییم شامل سایر رسانه ها هم میشود اما صدا و سیما سهم بیشتری دارد .

mohamad iri جمعه 28 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 12:25 ب.ظ

nagd asas roshd ast agar hameh bepazirand

hamed bayramzadeh یکشنبه 30 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 02:29 ق.ظ

بنام مرکز هستی که جان شیرینم از اوست.....با درود فراوان به استاد بزرگوار آقا فانیان....اولین نقد اساسی تقویت اعتماد ملی مخطبین به رسانه ملی است ....با تغییر مدیریت صدا وسیما، سازمان دچار تغییر و تحولاتی در سطح مدیران بوده که آثار آن در نوع نگاه و جهت‌گیری برنامه‌ها خود را نشان میدهد به همین دلیل بهترین فرصت برای اعمال نفوذ و رسیدن به شرایط مطلوب هست...پس سازمان به قول مشاور فرهنگی ریس جمهور نیاز به جراحی متعددی است.... اما باز هم نقد های مفید و اصلاح طلبانه در مسند خود نمینشیند...دقیقاً خلاف آن چیزی است که مردم فکر میکنند.... قطعاً در دوره جدید نیز صدا وسیما بنا به وظیفه سازمانی خود، همراه با دولت قدم برخواهد داشت و فعالیت‌ها و خدمات قوه مجریه را منعکس خواهد نمود. آن هم کم و بیش!!!! طبق قانون بخشی از بودجه صدا و سیما از طریق دولت تأمین می‌شود، اما صدا وسیما زیرمجموعه دولت به شمار نمی‌رود.!!!! حقیر با شناختی که از جامعه ایران و ساختار سیاسی آن و برخی ابعاد فرهنگی و منزلتی آن دارم غریب به اتفاق حدودا ۸۰٪ بخاطر این امر مهم به کانال های ماهواره ای بسنده میکنند....جناب فانیان دومین بحران دیگر، مسئولان صداوسیما بیش از یک سال است که آنتن رسانه‌ی ملی را به حراج گذاشته‌اند منظورم(کمبود مالی و تسلیم به پیام های بازرگانی) مسئله‌ی جدیدی نیست اما این وضعیت ماحصل مشکلی‌ست که تا وقتی حل نگردد، حتی با تغییر تیم مدیریتی صداوسیما نیز وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت و دود آن به چشم مخاطبان میرود...پس استاد بزرگوار با این مشکلات اولیه بحث نقد در رده های بعدی این مهم قرار میگیرد...بدرود

سلام بر شما
ضمن احترام به نظرات حضرتعالی و تایید مطالب یاد شده متاسفانه هم توجه رسانه ها به نقد سالم کم است هم تحمل خیلی از دست اندرکاران و البته بحث فروش آنتن به هر دلیل که باشد برای صدا ، سیمای کشور که شرایط خاص و انحصاری دارد خطرناک و تهدید کننده است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد