دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه ها و نشانه های فرهنگی

 رسانه های کشورهای مختلف جهان برای پدیده های فرهنگی و سنتی خود نشانه ها ، طرح ها و المان های متنوعی برگرفته از بطن و محتوای فرهنگ رایج شان انتخاب و تبلیغ میکنند یا در مواردی طراحی  و ترویج می کنند در بسیاری از موارد کشورهایی که دست بالای تولید محصولات فرهنگی دارند این نشانه های محلی و بومی را  از طریق محصولات و نرم افزارهای خود جهانی می سازند.
تصویر های کارتونی کمپانی های بزرگ و بین المللی یا شخصیت های داستانی رمان هایی همچون هری پاتر امروزه در دور دست ترین نقاط کشورهای محروم و توسعه یافته نیز شناخته شده اند . هرچند این این تمهیدات با برنامه ریزی و پشتیبانی دولت ها صورت میگیرد با این همه نقش نهادهای هنری ، مجموعه های رسانه ای و شرکت های تولید کننده محصولات فرهنگی بخش خصوصی نقش اصلی و زیربنایی است . در کشور ما با وجود فرهنگ غنی و پیشنه قوی تمدنی ساز و کار تولیدات قابل عرضه در پهنه جهانی چندان تعریف شده نیست به نظر می آید در این زمینه نیاز به مشارکت قوی و برنامه ریزی ارگانها و سازمان های دولتی در سطح ملی است همچنین سهم و نقش مشارکت بخش خصوصی بسیار بالا وتعیین کننده است
.