دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

یادی از انقلاب و هجمه های رسانه های جهانی

 انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی قرار دارد و چهل سالگی در ادبیات فارسی و فرهنگ ما سن پختگی است . لذا برای ادامه مسیر آن کمال پختگی را آرزومندم . اما نکته ای که در این نوشته با اغتنام از فرصت و موقعیت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قابل یادآوری میدانم میزان غیر طبیعی فشارها و مخالفت های  بیرونی و مخالفان نسبت به آن از ابتدا تا کنون بوده و همچنان هست .

 با وجود بیش از ۱۰۰ شبکه تلویزیونی مخالف در حال حاضر که به زبان فارسی برنامه پخش می کنند عمق و میزان این مخالفت ها و هجمه ها را میتوان درک کرد. برای جمعیت حداکثر حدود صد و بیست میلیون فارسی زبان در جهان وجود بیش صد شبکه تلویزیونی و صدها شبکه رادیویی آنهم در مقابل و مخالف انقلاب قدری غیر طبیعی است . مثل این است که برای چین یک میلیارد و چهارصد میلیونی بیش از دویست شبکه تلویزیونی و هزاران شبکه رادیویی به زبان چینی وجود داشته باشد در صورتی که به هیچ وجه چنین چیزی نیست .با انقلاب و متعاقب آن اعلام سیاست های چین غرب بویژه آمریکا از  ابتدا با انقلاب چین مخالف بود و مقابله میکرد ولی هرگز چنین فشار ، هجمه تبلیغاتی و رسانه ای روی آنها نبود و البته رسانه ها نیز به این قدر نبودند . از مردم چین هم چند صد میلیون در خارج از کشور زندگی میکنند و مخالفانی نیز در جمع آنها  و هستند .

 شاید بتوان دلیل این حجم از فعالیت های تبلیعاتی و رسانه ای را در چند نکته برشمرد:

 تا قبل از انقلاب اسلامی ایران متحد و پایگاه غرب بود و غربی ها آشنایی خوبی با ایران داشتند .

 میزان حضور ایرانیان بعنوان مهاجر یا برای تحصیل به نسبت از خیلی از کشورهای منطقه بیشتر بود .

 موقعیت ژیوپولیتیک ایران  همچنین جایگاه کشور بعنوان یکی از منابع مهم انرژی در جهان باعث شده است که غربی ها به راحتی از کنارآن نگذرند .

  اعلام شعارها و آرمانهای جهان شمول انقلاب اسلامی و نزدیکی و درک بسیاری از مردمان کشورهای منطقه نیز حساسیت و اهمیت تغییرات را برای غرب بیشر کرده است .

 بی تفاوت نبودن ، پیگیر بودن و بعبارتی سیاسی تر بودن مردم ایران نسبت به مردمان بسیاری از کشورهای دیگر باعث شده است تا غربیها احساس کنند باید برای تبلیغ و تاثییر گذاری تدارک وسیع تری  ببینند .

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed bayramzadeh شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:42 ق.ظ

بنام حضرت عشق.....یکی از دردناکترین موضوع بی مدیریتی رسانه های ما....و بزرگترین مشکل هم که مسولان نمیدانند اکثر مردم ایران سیاستمدار و سیاست شناس هستند....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد