دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای ایران

 روز 23 تیرماه 1394 جهان شاهد به نتیجه رسیدن یک ماراتن نفس گیر سیاسی و دیپلماتیک ، پایان یک مرحله پر تنش بین ایران و کشورهای غربی برسر مسائل هسته ای و قرائت بیانیه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور مهم و بزرگ موسوم به کشورهای پنج باضافه یک بود . فارغ از مفاد و موارد مطروحه در بیش از صد صفحه توافقنامه برای مشخص شدن فصول و چهارچوبهای توافق شده که در جای خود بسیار مهم هستند اتفاقات رخداده تا کنون و توافقات کلی صورت گرفته بدون تردید در تاریخ دیپلماسی جهان کم نظیر و ماندگار است . طی این توافق موقعیت و جایگاه سیاسی ایران جلوه بسیار مهمی یافت و باعث شد تا  اعتراف سیاستمداران بزرگ جهان به اهمیت ایران و اهمیت توافق را در پی داشته باشد .آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل توافق هسته ای ایران را" تاریخی و بسیار مهم" دانست همینطو اولاند رییس جمهور فرانسه این توافق را تاریخی خواند . اوباما در نطق تلویزیونی خود که بلافاصله پس از اعلام توافق ایراد کرد مذاکرات با ایران را با گفتگوهای مهم و تعیین کننده تاریخی با شوروی مشابه دانست .

مذاکرات به لحاظ بازه زمانی ، تعداد جلسات وطول  زمان مذاکره نیز متفاوت و بعنوان طولانی ترین و سنگین ترین مذاکرات تاریخ معاصر جهان ارزیابی شده است . وزیر خارجه آلمان با اشاره به 22 ماه مذاکره مستمر( مرحله پایانی ) به مذاکرات سنگین ساعات پایانی اشاره کرده است و روز 30 ژوئن ( 9 تیر ماه پایان زمان اولیه توافق شده ) را روزی توصیف کرد که 348 ساعت به طول انجامید .

 آقای دکتر ظریف وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت پیروزی و دستاورد بزرگ دیپلماتیک جمهوری اسلامی  ایران گفت : هفته دیگر شورای امنیت در قطعنامه ای برای اولین بار در تاریخ خود برنامه غنی سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می شناسد .

  مشارکت فعال و کم نظیر وزیران خارجه شش قدرت بزرگ جهان در نشست های مکرر و مستمر با ایران ، حضور طولانی بیش از هفتصد خبرنگار از رسانه های مختلف جهان در جریان مذاکرات ، پخش و انعکاس مستقیم بیانیه پایانی مذاکرات ، سخنان اوباما رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و سخنرانی دکتر روحانی ریاست جمهور اسلامی ایران از ده ها شبکه تلویزیونی بین المللی ، صدها رادیو و انعکاس همزمان در هزاران خبرگزاری و سایت فعال خبری در جهان  از ویژگی های مذاکرات و بیانیه پایانی توافق ایران با کشورهای پنج باضافه یک بود که همه این موارد وزن ، اهمیت و اعتبار کشورمان را در پهنه جهانی گسترش داده و بیش از پیش براعتبار این جایگاه و موقعیت می افزاید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد