دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

فاجعه کشتار حجاج در منا و لزوم دقت رسانه ها

 فاجعه کشته شدن تعداد زیادی از حجاج ایرانی و کشورهای دیگر در سرزمین منا و در روز عیدفربان  ، عید و حج امسال را به مذاق حاجیان و خانواده های آنها تلخ کرد . مسئولیت حکومت عربستان در میزبانی از حجاج  و سلامت و امنیت آنها امری مسلم و غیر قابل انکار است. لذا برای بازگویی ،استدلال و استناد به مسئولیت عربستان بعنوان کشور پذیرنده  و میزبان جای شبهه نیست . دولت عربستان خیلی از سالها بنابر شرایط امنیتی ،به تغییر و معمولا کم کردن سهمیه کشورها می پردازد به این معنی که توان بیش از آن تعداد را ندارد و تا تعداد سهمیه اعلام شده را بخوبی  راهنمایی ، پذیرای و مراقبت میکند. متاسفانه در پیگیری  رسانه ای حادثه غمبار منا برخی از رسانه ها از روی عجله یا احساسات برای  توضیح کوتاهی های عربستان به بیان موارد غیر ضروری یا غیر مفید پرداخته اند .  حتی اگر اسناد کوتاهی عربستان مشهود نبود بازهم حکومت عربستان مقصر بود چه برسد به اینکه در رسیدگی به مجروحین و نجات گرفتاران کوتاهی های محرزی داشته است . حتی از طریق عکس ها و فیلم های گرفته شده توسط مردم و شرکت کنندگان در کنگره عظیم حج کوتاهی حکومت عربستان کاملا مشخص است.

در شرایطی که با بحران مذکور و فاجعه کشته شدن حجاج روبرو هستیم گاهی در فضای مجازی سخنان و نکاتی در مورد حج دیده و شنیده میشود که در بهترین نگاه می توان آنانرا ناشی از بی اطلاعی و عدم آگاهی مطرح کنندگان دانست  همچنین برخی از نظرات و دیدگاه های که مطرح میشودنوعی سوئ استفاده از شرایط بحران روخداده برای ضدیت و نشانه رفتن به مبانی اعتفادی مسلمانان است . نیازی به توضیح  نیست که این هجوم رسانه ای از سوی مخالفینی است که درحرکتی غیر اخلاقی و در شرایط   احساسی به دنبال مطامع خود هستند . طبعا در زمانهای دیگر و شرایط بهتر می توان به آثار و تبعات معنوی حج بعنوان یک حرکت اعتقادی پرداخت و در عین حال منافع و مسئولیت های عربستان  را نیز یادآور شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed basyramzade یکشنبه 5 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 02:42 ق.ظ

با درودی دوباره....فاجعه کشته شدن حجاج واقعا برای بنده حقیر خیلی ناراحت کننده و دردناک بود....ولی جناب فانیان رسانه داخلی مخصوصا شبکه خبر خیلی غیره کارشناسانه و از همه غیره حرفه ایی تر مجری خانم شبکه خبر با یک تعصب خاص که کاملا مشهود بود و در بعضی جاها حرف خودشون رو تحمیل کارشناس برنامه میکرد ...در حالیکه !!!!.....بنده هم که سال پیش سفر حج بودم از بی احترامی های و درست برخورد نکردنهای عربها مخصوصا طایفه آل صعود رو عینأ دیدم ....امامتاسفانه برخی مردم عزیز کشورمان آثار و تبعات معنوی حج رو به مسایل سیاسی و تاریخی متصل میکنند....که این موضوع جای بحث طولانی دارد....امیدوارم به بازماندگان حضرتحق آرامش و صبر عنایت کند...یا حق

سلام بر شماجناب آقای بایرامزاده
متاسفانه در بخشی از رسانه ها و فضای مجازی به نحوی خام و غیر اصولی با موضوعاتی که به همه مردم و منافع ملی مربوط میشود برخورد میشود . اتفاقا همین مطلبی را که حصرتعالی فرمودید یادآوری کردم که در مسایل مهم و اساسی نباید صرفا احساسی برخورد کرد و به برخی گفته ها و شنیده های بدون سند اشاره کرد چون اعتبار رسانه و گوینده از بین میرود . اتفاقی که برای حجاج ایرانی پیش امد به تنهایی بزرگ و مهم است . مسولیت دولت عربستان هم کاملا مشخص است . هرکشوری که به فرد خارجی ویزا میدهد مسول مراقبت از امنیت اوست چه برسد به این که این فرد در فضای معنوی و برای حج رفته باشد و نیاز به یکسری مراقبت ها برای انجام مناسک داشته باشد .بدون تردید دولت عربستان نسبت به کشته شدن ایرانیان و دیگر حجاج مسول است و هر توجیهی مسولیت آنرا کم نمیکند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد