دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه ها،رسالت حرفه ای، منافع ملی

 در کشور ما چون احزاب فعال و پویایی نداریم  ، تعداد معدودی از احزاب به صورت فصلی و مقطعی تنها در آستانه انتخابات بنحوی محدود در جامعه  ظهور و بروز عینی پیدا میکنند. در این حال معمولا رسانه ها نقش جایگزین احزاب و سخنگویی جناح ها ، گروه ها و جریان های سیاسی را برعهده میگیرند .

رسالت رسانه ها و چارچوب های حرفه ای ایجاب میکند که انواع رسانه هایی که بویژه مخاطبان عام دارند همواره مراقب نوشته ها ، تحلیل ها ، تاییدها و تکذیب های خود باشند و منافع ملی ، سلایق جامعه و رعایت احترام عامه مردم و ملایمت و ملاطفت رفتار بارقیب را درنظر بگیرند . متاسفانه گاهی این نکات روشن و بدیهی تحت تاثیر منافع حزبی و جناحی فراموش میشوند . در حادثه غمبار و بی سابقه کشتار حجاج در سرزمین منا که چند صد تن از حجاج ایرانی و تعداد زیادی از حجاج سایر کشورها در اثر بی تدبیری و مدیریت بسیار ضعیف سعودی ها مظلومانه جان دادند، در غوغای احساسی و عاظفی و همدردی ایجاد شده که امری طبیعی برای این حادثه عظیم است بخوبی ملاحظه شد که برخی از رسانه ها رقابت و مچگیری از رفیب یا منافع زودگذر گروهی را متاسفانه بر دفاع از منافع ملی ، احقاق حقوق شهروندان و افزایش و تقویت مفاهمه و همبستگی ملی در مقابل حادثه عمومی  و ملی ترجیح دادند ، گاه این رفتارها آن انداره ناشییانه و عریان بوده است که نیازی به بررسی و اثبات ندارد . متاسفانه برخی از رسانه های ما هنوز درتشخیص و ترجیح  حمایت از منافع عمومی و حمایت از توانمندی و قدرت ملی در برابر خواست و منفعت محدود گروهی ناتوان هستند . این نکات جزو بدیهی ترین اصول حرفه ای و ابتدایی ترین خواست های ملی و مردمی است که هرکس با الفبای کار رسانه آشنایی و منطق آن آشنایی داشته باشد آنها را میداند و در مسیر آن قدم برمیداردو اصولا مناقشه و بحثی در این موارد به میان نمی آید .

امیدوارم این تعداد اندک از رسانه ها نیز با هدایت درست مدیران  و برنامه ریزان آنها سمت و سویی بگیرند که همواره بویژه در آینده نیز امکان دفاع از رفتار ، نوشته ها و مواضع خود را داشته باشند .

نظرات 2 + ارسال نظر
همفکر چهارشنبه 8 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 02:34 ب.ظ

باسلام و احترام
متاسفانه رسانه های گروهی و بویژه صدا و سیما سالها است که نتوانسته اند مردم یعنی مخاطبان را با ساخت برنامه های مختلف به خود نزدیک کنند. علت این مشکل بازمیگردد به سکانداری مدیران غیرحرفه ای در اینگونه رسانه ها و عدم حمایت و همفکری قشر روشنفکر از آنان. در صدا و سیمایی که شما حضور داشتید و بنده متاسفانه حضور دارم، حضور افراد بیفکر، فربه و چاپلوس که تنها و تنها به منافع خود و حامیان خود می اندیشند نه منافع کشور و بیت المال، این رسانه را از جایگاه استراتژیکی و دانشگاهی بودن خود خارج کرده است.
جناب فانیان شما در دوره ای شکوفا، مدیریت سه شبکه فارسی زبانی را برعهده داشتید که در زمان خود جدای از نقدهای و انتظاراتی که میرفت مخاطبین خود را در سراسر جهان به گونه ای سرگرم کرده بود اما اینک با مدیریت جدید بر سازمان که از قرار با عقدگشاییهایی همراه بوده، این شبکه بزرگ که تنها شبکه فارسی زبان ایران برای هموطنان آنسوی آبهاس بدون احترام به مخاطبینش، به فنا رفته و نابود شده است ؛ در عوض شبکه سحر برون مرزی به پنج شبکه مستقل در حال جشن و پایکوبی و گسترش است!!! نه بدلیل اینکه خدای نکرده مدیریت خوب و بعضا مخاطب خوبی داشته و دارد بلکه بخاطر احساس دینی که جناب سرافراز برآن شبکه داشته است.
سوالی برایم پیش آمده و آن اینکه:
آیا با تمام شعارهایی که برای گسترش و تعمیق زبان فارسی در جهان می دهیم؛گسترش بی رویه زبانهایی مثل اردو و ... تا چه اندازه واجب است؟!! واقعا ایرانیان ما در آنسوی مرزها (با وجود تمامی رسانه های معاند که بی فرهنگی و بی دینی را رواج می دهند و در کشور خودمان نمودهای آن را در سطح جامعه می بینیم و لمس می کنیم) این بی تدبیری و بی توجه ای مسئولین را به حساب چه شخصی می گذارند.
باتشکر و پوزش از شما

hamed bayramzade سه‌شنبه 14 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 02:03 ق.ظ

درود فراوان بر شما.....جناب فانیان بنده حقیر هم غریب به اتفاق با مخاطب شما (همفکر) که واقعا معلومه با درد این مطلب رو نوشتند...موافقم.
امیدوارم با این روشنفکری ها ،مسولان رسانه بتوانند در هدایت مدیران خود تجدید نظری کنند...ارادتمند

سلام بر شما
ممنونم از بیان روشنگرانه شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد