دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مطالعه، ضرورت همیشگی

  فرصتی دست داد تا طی یکی دو ماه گذشته چند کتابی را که مدتها مد نظر داشتم مطالعه کنم  . واقعیت این است که  به دلیل  مشغله زیاد ، حجم بالای کتابها و ده ها دلیل و بهانه دیگر چند کتاب انتخاب شده از مدتها پیش را  مطالعه نکرده بودم  و حالا از این بابت که بالاخره بهانه رفع شد و کتابها مرور شدند  خوشحالم ، با این حال یادم آمد که در گذشته و در سخت ترین و پر مشغله ترین زمانها نیز هر وقت تصمیم برای مطالعه داشتم لابلای همه گرفتاریها و به هرشکل مطالعه صورت میگرفت لذا بنظرم آمد که چند نکته را در باب توجه و ترویج مطالعه یادآوری کنم :

  ۱-همیشه بهانه برای مطالعه نکردن وجود دارد ، باید به دنبال انگیزه ها و محرک های مطالعه برای خود و اطرافیانمان باشیم .

 ۲-- حس بعد از مطالعه و تمام کردن و به پایان رساندن یک کتاب ، پژوهش و کار تحقیقی همیشه حس خوبی است ، سعی کنیم آن حس را برای خود یاداوری  کنیم  و برای دیگرانی که    میخواهیم مطالعه کنند توضیح دهیم ،می تواند آثار مثبتی داشته باشد .

 ۳--هر وقت یک کتابی را در موضوعی خاص مطالعه میکنیم این نکته برای ما روشن میشود که چقدر در این موضوع کم اطلاع بوده ایم و چقدر با این مطالعه به دانش ما در آن موضوع افزوده شده است لذا این شرایط و وضعیت در مورد سایر موضوعات هم صادق است یعنی تازه بعد از خواندن و مطالعه کتاب در آن موضوع به عمق نا دانسته هایمان که بسیار هم هستند می بریم . 

 ۴-- همواره نام تعدادی کتاب مطلوب و مفیدی راکه مورد مطالعه مان قرارگرفته است در نظر داشته باشیم تا در شرایط مناسب به دیگران پیشنهاد بدهیم . 

 ۵--همراه داشتن کتاب یا متن و مقالعه برای مطالعه کار  خوبی است چون با همه شلوغی ها در هنگام ایاب و زهاب گاهی امکان نشستن در ایستگاه اتوبوس یا روی صندلی های اتوبوس یا قطار پیش می اید و امکان مطالعه فراهم میشود میتوانیم از همان زمان ها استفاده کنیم . 

۶-- دیدن فیلم و سریال و امثال آن خوب است بویژه بعد تفریحی و سرگرمی آن ها زیاد است اما یادمان باشد که هیچکدام از آنها جای مطالعه کتاب را نمیگیرد و آن عمق را ندارند.

 ۷-- کماکان کتاب بهترین هدیه  و در نوع خود کالایی فرهنگی و ارزشمند است .  تقدیم کتاب به دوستان و آشنایان در مواقع و مناسبت های مختلف میتواند در ترویج کتابخوانی تاثیر داشته باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد