دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

زمانی برای دیده شدن

  ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری  طی سالهای اخیر فرصت و زمان مناسبی برای دیده شدن در جامعه  بوده است ،  گرچه در قانون شرایط   کاندیدای رییس جمهور شدن  با چند تعبیر کلی مثل ایرانی بودن  و  مدیر و مدبر بسنده شده و ازشرایط عام مثل حداقل و حداکثر سن یا میزان تحصیل خبری  نیست   .    به همین دلیل در نام نویسی برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیش از هزار و ششصد نفر ثبت نام کردند .  با این وجود  مرور بر تعداد  تایید شدگان  در همه دوره های انتخابات  و مراتب شخصیتی و عملکردی آنها ، بخوبی شرایط و حداقل ها را برای دیگران نشان میدهد  .

 در هیچکدام از دوره ها  فرد تایید شده ای  با سابقه کمتر از نمایندگی مجلس ،  عضویت شورای انقلاب ، شورای نگهبان ، وزارت ، شهرداری تهران  یا مبارز سیاسی دوران انقلاب  دیده نمیشود.  با این وجود و با اینکه همه ثبت نام کنندگان شیوه و روال معمول و رویه  تاریخی شورای نگهبان در تایید کاندیداها را میدانند بازهم بویژه آنهایی که رنج سفر از راه های دور نیز تحمل میکنند با زحمت خود را به تهران ، خیابان فاطمی و ساختمان وزارت کشور رسانند  و ثبت نام  کردند .  از این میان جالبتر افرادی هستند که میگویند ما میدانیم هیچ شانسی برای تایید شدن و سپس رای آوردن نداریم با این همه ترجیح دادیم بیاییم و ثبت نام کنیم و حداقل یکبار دیده شویم ، صرف نظر از برخی شوخی ها و استفاده از فرصت برای طرح خود یا آرمانها و افکار توسط عده معدودی که آنهم منظور دیده شدن در آن نهفته است بقیه نیز عملا و علنا اظهار میدارند که برای دیده شدن آمده ایم ، انصافا با وجود  امکانات فضای مجازی و تعدد رسانه ها در کشور، هر دوره ثبت نام کنندگان از فرصت و امکان بیشتری  از دوره قبل برای دیده شدن بهره بردند ، شاید برای همین هم بر تعدادشان افزوده شده است . 

البته به دلیل هجوم بی مورد و تا حدی موهون برای ثبت نام و در نتجه خدشه دار شدن جایگاه  ریاست جمهوری  قطعا شورای نگهبان و دیگر نهادهای مسول برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری تعریف و چهارچوبهایی را اعلام خواهند کرد و تعداد داوطلبان در حد مقبولی تنظیم خواهد شد ولی بحث و نکته اصلی  مورد نظر همچنان پا برجاست و انهم  اهمیت و خواست دیده شدن  برای بسیاری از افراد جامعه در همه اقشار ،اعم از فقیر و غنی  ،نام آشنا و ناشناس ، تحصیلکرده یا بیسواد  است که باید فکری اساسی برای آن بشود و رسانه ها بویژه صدا وسیما برای آن برنامه ریزی کنند .                                       

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد