دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

افتخار خرید و اکسن کرونا

حدود دو هفته است که خبر ورود محموله های جدید واکسن از خارج از کشور ، در صدر اخبار بخش های خبری سیما قرار دارد و هر روز میزان و تعداد محموله  و تعداد دزهای وارداتی ، جمع واردات و البته  واردات در هفته های اخیر ( در دوره دولت سیزدهم ) و در مواردی مقایسه چند هفته اخیر نسبت به میزان واکسن های وارد شده در دولت قبل برای مخاطبان یادآوری میشود .

-واقعیت این است که برای مردمی که نسبت به اکثر کشورها چندین ماه دیرتر  امکان واکسیناسیون برایشان فراهم میشود ،مهم اصل واکسیناسیون است و چندان به برخی شرح و توضیحات و مقایسه ها این یا آن  و تاکیدات و توجیهات  توجه ندارند ، با این وجود به نظر میرسد ،معمولا خبر صدا و سیما قدری در جمع بندی موضوع، بررسی ها  و نتیجه گیرها عجله میکند . چرا ؟

-- چون  روشن است که سفارش خرید  ،توافق و قرار داد ، پرداخت وجه کالا با وجود شرایط خاص و محدودیت های نقل و انتقال بانکی در کشور ، دریافت و حمل و نقل محموله ، همه این مواردنیاز به زمانی بیش از چند روز یا یکی دو هفته دارد .

-- تعداد زیادی از مسولان و صاحب منصبانی که امروز به دنبال ثبت افتخار آوردن واکسن هستند ، تا  یکی ، دو ماه  قبل از این به شدت مخالف خرید واکسن خارجی به بهانه تاکید و پیگیری ساخت و تولید واکسن داخلی بودند که البته به دلایلی که مسولان ذیربط توضیح روشنی بابت آن ندادند ، تولید و پخش آن طبق برنامه اعلامی پیش نرفت ودچار وقفه و مشکلاتی شد ، انشالله از این پس مشکلی وجود ندارد، و آقایان ذیربط و سایر دست اندرکاران ،بطور شفاف دلایل مخالفت های قبلی خود و میزان تاثیر آن بر واردات و در نتیجه مرگ تعداد زیادی از هموطنان را توضیح دهند .

-- همه پیگیری ها برای خرید واکسن موجب  تشکر است ، با این وجود فراموش نکیم که در موقعیت زمانی فعلی  تقریبا تمامی  کشورهای تولید و صادرکننده واکسن ، اپیدمی کرونا را درکشور خود مهار کرده  یا اکثریت مردم  را   نسبت به کوید ۱۹ واکسینه کرده و کاملا آماده فروش ادامه تولیدات خود هستند، در همین یکی دو روز اعلام شد که دولت چین یک میلیارد از جمعیت خود را واکسینه کرده است. سال گذشته شاهد بودیم که در کشوری مثل هند با وجود موافقت دولت و آماده شدن محوله ای از واکسن های تولیدی آن کشور برای حمل به ایران ،  دادستانی هند، این تصمیم و قرار را به دلیل اولویت نیاز داخلی کشور هند لغو کرد .

-- بسیاری از مسولان و کارشناسان و چند تن ازنمایندگان مجلس  با دلیل  و سند دریافت و حمل واکسن های چند هفته اخیر را نتیجه  سفارشات  و پیگیرهای مسولان دولت دوازدهم میدانند ، پیش از این عرض شد که مهم اصل موضوع است، لذا  بهتر است افتخار این مساله لا اقل در چند هفته اخیر  مورد محاسبه و مناقشه قرار نگیرد . انشاالله همه در این تلاش ها ماجور هستند .

--در هفته سوم شروع کار دولت جدید ، یکی از مسولان عالی رتبه دولت مطلبی به این مضمون گفت که با تلاش هایی که شد، وضع دلار در بازار خوب است همچنین کالا به میزان کافی در انبار ها فراهم شده است. البته بهتر است  مسولان در ارایه بیلان کار و مقایسه و نمایش افتخار آفرین کارها عجله نکنند ، انشاالله با تداوم تلاش ها فرصت افتخار آفرینی بسیار است . سفارش ، خرید بار گیری ، حمل کالاهای اساسی پرحجم  معمولا با کشتی صورت میگیرد  .پروسه طولانی برای این منظورطی میشود ، مثلا یکی از کارشناسان میگفت معمولا برای بارگیری و حمل  ، از سیدنی استرالی ، به مقصد ایران ، سپس  پلهو گیری و تخلیه حدود ۴۰ روز زمان می برد .

-- متاسفانه بعد از چندماه مبارزه و مقابله  با شیوع بیماری کرونا  و موفقیت نسبی در تثبیت اوضاع یکی از مسولان حوزه علمیه در اوایل سال ۱۳۹۹ ، ا اعلام کرد کشور ما آمادگی دارد تا تجربیات موفق  خود در مبارزه با بیماری را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد. آموزش پروش نیز موفقیت نسبی کشور را  در آن مقطع زمانی به کتاب های درسی مدارس کشاند ، اما با کمال تاسف در ادامه دیدیم که در مقایسه با کشورهای دیگر کشورمان در مقابله با همه گیری ویروس کرونا جزو گشورهای ضعیف قرار گرفت . امیدواریم در ادامه راه کشورمان کاملا موفق و مردم ما ایمن تر باشند .

-- توصیه و پیشنهاد آخر هم اینکه ، چون گاهی مسولان در ارایه گزارش دچار احساسات میشوند و اعداد و ارقام و قول و قرارهایی  اعلام میکنند که قابل اعتنا نیست ، رسانه ها به ویژه صدا و سیما لازم است با توجه لزوم  حفظ  نگاه کارشناسی ،با  تامل و وسواس بیشتری اینگونه موارد را منتشرکنند تا مثل انعکاس خبر اختراع ساخت دستگاه کرونا یاب ، مایه طعنه و تمسخر دیگران نشوند .


سریال گاندو به روایت خبر سیما

  در پایان پخش سریال ۲ گاندو  ( تاریخ ۱۴ شهریور) خبر سیما گزارشی پخش کرد و طی آن با سازندگان سریال مصاحبه کرده بود ، دست اندکاران هم از زحمات و تلاش های خود در تولید سریال گفتند و اینکه خیلی از مردم از کار استقبال کرده و خواهان سری جدید گاندو شده اند .

در ادامه گزارش جمله ای از یک بازیگر زن سریال منعکس شد که می گفت  به دلیل بازی در گاندو در چند مورد با برخود منفی  در جامعه مواجه شده است .؟!

گزارش مذکور، اشاره ای هم به توییت سفیر انگلیس کرد که چند روز قبل از این گفته بود ، من از دیدن سریال گاندو لذت می برم ، پی آمد آن، مصاحبه کوتاهی با آقای علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما پخش شد.، آقای علی عسگری گفت اگر آقای سفیر از سریال خوشش آمده  سریال را بهشون میدهیم در بی بی سی پخش کنند .!

غرض از این یادداشت نقدو بررسی سریال نیست که همانند سایر سریال ها طبعا جنبه های مثبت و منفی و قوت ضعف داشته است .نکته ،توجه به نوع نگاه خبر و تناقضات آن در یک بسته خبری است.بطور طبیعی و بنا به روال معمول  همه تولید کنندگان و عوامل کار ساخت و تولید برنامه ها از کارشان دفاع میکنند . برای تهیه گزارش جامع بهتر است در کنار سازندگان،نظر  مخاطبان هدف، میزان بیننده و از آن مهم تر میزان رضایت آنان سوال شود ، همچنین مقایسه آمار با سایر سریال های پخش شده ، همچنین در مورد کیفیت و کلاس کار ،نظر کارشناسان و منتقدین مستقل جویا شوند.

  اما در مورد نظر و پیشنهاد آقای علی عسگری که اظهار داشت بی بی سی ، سریال را پخش کند ، مشخصا نظر آقای علی عسگری ناظر به افشای  اقدامات فرصت طلبانه سفارت انگلیس در ایران است و ارتباطات غیر معمول و ناقض قانونی آنها و تلاش برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از کشورمان که ظاهرا بخشی از تلاش و کارکرد سفارتخانه های کشورهای قدرتمند و مداخله گر است، اما سریال بخش و جنبه دیگری هم داشت که از این بابت نمیتوانیم با دیده شدن ان در انگلیس لذت ببریم و خوشایند هر ایرانی  باشد ، و آن حضور تعداد زیاد از مدیران و کارشناسان رسمی کشور و حتی برخی از افراد عادی جامعه ،که به راحتی  توان خود را در تضاد با منافع ملی کشورشان در اختیار یک دولت و کشور بیگانه آن هم با سابقه و پیشینه شناخته شده منفی قرار میدهند. طی سریال  بارها یک مسول، تنها به دلیل قول و وعده  دریافت ویزای انگلیس برای خود یا خانواده اش ، در اختیار خواست سفارت قرار میگیرند . قطعا وجود چنین شرایط ترسیم شده در کشور که امیدواریم در این حجم واقعیت نداشته باشد،  نمی تواند ،برای یک ایرانی داخل یا خارج از کشور مایه مباهات باشد و از اینکه شهروند انگلیس یا دیگر مخاطبان بی بی سی تماشاگر چنین داستانی باشند لذت ببرند.

خبر بی طرف ، سیمای منصف ؟ !!

روز ۱۳ شهریور( ۱۴۰۰ ) بخش های خبری صدا و سیما ، همزمان دو  خبر متفاوت  در بخش های خبری پخش کردند .

در بخش های مختلف ،خبری به نقل از خبرگزاری قوه مجریه منتشر شد که طی آن اعلام شده بود آقای مهدی هاشمی  که از مرخصی اعطایی زندان استفاده میکرده ، پس از اتمام مرخصی به زندان بازنگشته، لذا از این بابت پرونده جدیدی بابت این تخلف برای او گشوده خواهد شد . قبل از این در مورد خبر مذکور مطلبی در خبرگزاریها یا فضای مجازی منعکس نشده بود .

در پایان روز وکیل مهدی هاشمی اعلام کرد  که پایان مرخصی وی مشخص نشده بود ، به ما هم اطلاع داده نشد ،مهدی هاشمی به زندان برگشت. توضیح وکیل را البته ندیدم و نشنیدم که در بخش های خبری صدا و سیما پخش شده باشد ، خوشبینانه احتمال خیلی کم دارد  که در بخشی پخش شده باشد .

 خبر دیگر این بود که آقای مخبر معاون اول رییس جمهور پس از چند روزغیبت در جلسه هیات دولت شرکت کرد ، در متن خبر افزوده شده بود که خبرهایی مبنی بر اختلاف نظر آقای مخبر با دیگر اعضای اقتصادی دولت مطرح شده ولی تکذیب میشود ، دلیل غیبت وی ، کسالت بوده که حالا رفع شده و آقای معاون اول در جلسه شرکت کرده است .

به نظر نمیرسد توضیحی بر نحوه انعکاس دو خبر مذکور در بخش های خبری نیاز باشد .