دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تحلیل های تاریخی با نگاه جناحی

 این روزها بنابر مناسبت روز،  موضوع رخداد  کودتای ۲۸ مرداد سال  ۱۳۳۲ و ساقط کردن دولت قانونی دکترمحمد مصدق  با برنامه ریزی و مشارکت دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و میدانداری تیمسار فضل الله زاهدی در رسانه ها مطرح است .عجیب است که این واقعه روشن و معاصر که هنوز عده ای از کهنسالان شاهد آن ماجرا  در میان ما هستند ولی روایت ها  بنابر گرایش های سیاسی افراد متفاوت است ، کمابیش امریکایی بودن کودتا در اسناد و تحلیل ها مشابه و مشترک ولی  در میزان سهم قصور شخصیت های موثر وقت از جمله شخص مصدق ، اطرافیان او و ایت الله کاشانی دیدگاه های بسیار متفاوت است . خیلی ها باورشان این است که اگر میانه آقای کاشانی و مصدق به هم نخورده بود و این دو شخصیت موثر از هم جدا نمی شدند ، کودتا امکان موفقیت نداشت چون در آن دوران طرفداران شاه قوی نبودند ، به همین دلیل شاه از کشور فرار کرد چون امیدوار به کمک مردم نبود ، عده ای هم باور یا به عبارتی خوش باوری آقای مصدق را نسبت به آمریکا و حمایتی که از آن قدرت توقع داشت ، دلیل اصلی موفق شدن کودتاچیان میدانند و در کنایه ای به دولت و یادآوری به سایرین این بعد را بصورت تنبه و هشدار مطرح میکنند . آنچه که در این دو سه روز بویژه در صدا و سیما خلا و کمبود آن احساس میشد ، تشکیل یک نشست و میزگرد با حضور نمایندگانی از طیق های مختلف و تشریح شرایط آنروزگار ، بررسی عقاید و رفتار جناح ها و سیاسیون وقت  ، سهم هرکدام و احسایی درس وعبرت های این واقعه تاریخی  برای نسل فعلی و نسل های آینده است.

گزارش های خبری خوب سیما

  موارد متعددی در مطالب مختلف قبلی از مشکل انحصار اخبار صوتی تصویری کشور در صدا و سیما ، والبته ضعیف شدن این انحصار توسط رادیو تلویزیون های رقیب خارج از کشور بویژه اوج گیری شبکه های ماهواره ای از ابتدای دهه هشتاد شمسی ،همچنین شکل گیری و وسعت حضور شهروند خبرنگاران از طریق فضای مجازی  در سال های اخیر و نیز نقدو بررسی ها  بر اساس نگاه سیاسی ، نوشته بودم ، ازاینکه گزارش های نقد یا گفتگوهاو میزگردها معمولا در باره آنهایی صورت میگیرد که هم نگاه مدیریت سازمان صدا و سیما نیستند ، مثلا در دوران حاکمیت دولت های نهم و دهم ( آقای احمدی نژاد ) به استثنای حدود یکسال و نیم آخراز نقد مصون بودند. معمولا هیچوقت از سایر دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی بجز قوه مجریه انتقادی صورت نمیگیرد .  البته  باید قبول کرد که بخش اجرایی کشور بیشتر در دید مردم است و همه مردم همواره با آن در ارتباط هستند ، با این وجودخوب است که عملکرد  سایر نهادها نیز بدون ملاحظه کاری مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

مدتی است که خبرگزاری صدا و سیما ( واحد مرکزی خبر ) به تهیه گزارش های مستند خبری پرداخته است  و در این مسیر برخی از موضوعات روز و ملموس مردم مثل چرایی تعطیلی برخی کارخانه ها ، کمبود بعضی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات در بازار وخروج آنها از کشور بصورت صادرات یا قاچاق ،ناهماهنگی درزیر مجموعه های تعدادی از سازمان ها و وزارتخانه ها ، معیوب بودن چرخی توزیع برخی محصولات پرداخته است که کاری حرفه ای و تاثیر گذار است و در مواردی نتیجه بررسی و پیگیری خبرنگاران ذیربط منجر به تصمیم و اقدام عملی نهاد مربوطه برای اصلاح روند معیوب نیز انجامیده است .

رسانه های تصویری صدا و سیما

این روزها بحث جدی در مورد واگذاری موسسه رسانه های تصویری تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان صدا و سیما مطرح است ،  برنامه هفت نیز جمعه شب سوم مرداد ماه ۱۳۹۹  این موضوع را مورد بحث و نقد قرار داد . بدون هیچگونه پیش داوری مشخص است که موضوعی که یکطرف آن منافع ، مصالح یا خواست مدیریت صدا و سیما مطرح باشد ( فارغ از اینکه طرف مقابل چه کسی باشد ) و در میزگرد صدا و سیما با میدانداری مجری سیما  بررسی شود، نباید انتظار داشت که نتیجه آن خلاف خواسته این سازمان باشد ، حداقل تا به حال خلاف این شیوه اتفاق نیافتاده است .  یکی از معاونان سابق صدا و سیما که اینک نماینده مجلس شده است نیز شرکت کننده و میهمان برنامه بود .او با یک کلید واژه که مگر ارشاد سریال میسازد که موسسه  سریال ساز زیر نظر آن باشد معتقد بود که  واگذاری این بخش به ارشاد  از اول اشتباه بوده است . البته که این رویه  از ۴۰  سال گذشته پیش معمول بوده ، اینکه بعد از این مدت طولانی به ناگهان به این نتیجه برسند که از ابتدا جای موسسه در ارشاد نبوده جای تعجب دارد . چون  در صورت ضرورت :

---صدا و سیما می بایست از سال ها پیش موضوع را مطرح و پیگیری میکرد.

-- -اینکه سریال سازی در ارشاد نیست به این دلیل نمیتواند تخصص لازم را نیز در این خصوص داشته باشد ، نظر پذیرفته ای نیست ، چون حتی این تعبیر اگر درست باشد ، صدا و سیما طی سال های متمادی خود به آن عمل نکرده است ، نمونه آن مدیران و مسولانی است که بدون هیچ سابقه تخصصی در صدا و سیما مسولیت های تخصصی و حتی نظارتی را در رده های مختلف از جمله معاونت  عهده دار بوده یا هستند  ، البته میتوان فرض کرد که این صحبت صرفا کارشناسانه و از روی دلسوزی بوده ، بدون اینکه قصد دفاع از عملکرد صدا و سیما در بین باشد .

---بحث تولید کنندگان مطرح شده و نه ناظران و هدایتگران کار، مگر همه سریال های تلویزیون را تهیه کنندگان تلویزیون  تولید میکنند که در موسسه ارشاد سریال ساز وجود ندارد، مگر اینکه منظور کارمندان موظف و حقوق بگیر بنام تهیه کننده  باشد ، آنهم به گواهی مسیری که تا کنون در تلویزیون طی شده ، اتفاقاطولانی ترین ، گرانترین و موفق ترین سریال هایی که عمدتا طبقه الف ویژه تولید شده اند توسط تهیه کنندگان غیر موظف صدا و سیما تولید شده است، تهیه کنندگان و کارگردان هایی  مانند ، سیروس مقدم ، داود میرباقری ، کمال تبریزی ،محمد رضا ورزی و .. . . در مقابل اکثر کارهای انجام شده در موسسه رسانه ها توسط تولید کنندگان  فعال درصدا و سیما انجام شده و میشود .یکی از  ازموفق ترین و معروفترین سازندگان سریال های طنزآقای مهران مدیری است که مجموعه  مفصل قهوه تلخ ،سریال ویلای من و . . را خارج از صدا و سیما  و با مجوز ارشادبازی و کارگردانی کرد .

-- بحث اصلی بحث نظارت و جلوگیری از انحرافاتی است که میتواند تولیدات را تهدید کند، آنهم نیاز به مجموعه ای قوی ، به روز و متخصص برای  مشاوره و نظارت بر تهیه و تولید سریال یا سایر انواع برنامه هاست ، فارغ از اینکه آن افراد از کجا انتخاب میشوند .