دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سیمای بی طرفی ؟؟

  طی روز های گذشته ، در رسانه های مختلف و فضای مجازی  نقل قولی خواندم از مدیر روابط عمومی صدا و سیما که در پاسخ به گلایه و کنایه  آقای علی ربیعی سخنگوی دولت  به عملکرد صدا و سیما و مخالفت های این رسانه  نسبت به دولت در برنامه های مختلف که گفته بود چیزهای زیادی در صدا و سیما علیه دولت تولید  و پخش میشود( خبرگزاریها ۵ تیرماه ۱۳۹۸ )

مدیر روابط عمومی صدا و سیما در پاسخ اظهار داشته بود : خط قرمز رسانه ملی همواره منافع ملی بوده ، نه مصلحت اندیشی گروهی  ، و افزوده  بود در حالی که به اذعان بسیاری از کارشناسان بی طرف  ،همراهی صدا و سیما با دولت های یازدهم و دوازدهم اگر نگوییم بی نظیر بوده ، کم نظیر است .

 انصافا گاهی حرف های خوبی زده میشود ُ حرف هایی که اگر به مرحله عمل و منصه ظهور برسند صدا و سیما میتواند عاملی برای رشد و شکوفایی کشور ُ آگاهی عمومی مردم  ُ شفاف سازی عملکردها  باشد ، اما در خصوص همین چند جمله زیبا و مردمی که گفته شده ، نکاتی قابل ذکر هستند :

-- در صدر بودن منافع ملی و نه منافع حزبی و گروهی بسیار جهت گیری خوبی است . اما آیا  انصافا این هدف گیری هم اکنون بر صدا و سیما حاکم است ، آیا در همه برنامه ها ُ، گفتگوها ُو تحلیل های این رسانه  منافع ملی حرف اول میزند ُ مواردی وجود نداشته و ندارد که در آن منافع گروهی ُ حزبی و جناحی  بر منافع عمومی  پیشی گرفته باشد ؟

--آیا نمایندگان همه افکار ، متفکران ، و جناح های سیاسی ، فرهنگی  به تناسب جمعیت پشتیبان و عقبه مردمی  در صدا و سیما کشورشان حضور داشته و دارند ؟

--آیا علاوه بر نقد و بررسی عملکرد دولت و سازمان های اجرایی و طرح شکایات مردمی و انتقادات و نیز پاسخگو کردن مسولان اجرایی ، در مورد سایر قوا ، سایر نهادهای حاکمیتی و سازمانهایی که از بودجه عمومی استفاده میکنند و با زندگی روزمره مردم ، اعتبار، آبرو و  امروز و فردای مردمان این مرز و بوم سرو کار دارند ، صدا و سیما عملکرد آنها را نیز نقد میکند ، آیا مسولان و مدیران آن نهادها نیز  از طریق صدا و سیما در مقابل مردم پاسخگویی میکنند و این رسانه توان و اقتدار پاسخ خواستن و نقد کردن آنها را دارد ؟

و نکته آخر اینکه آیا رسانه صدا و سیما به  اندازه  دولت فعلی در دوران هشت ساله دولت های نهم و دهم امکان و اجازه نقد و بررسی عمکلکرد دولت در آن سال ها را داشت .؟ ( البته به جز حدود یک و نیم سال پایانی دولت دهم که شرایط نقد دولت وقت  به دلایلی قدری فراهم شد .

نکته آخر اینکه ، نقد و بررسی عملکرد همه دستگاه ها  و نهادها امری پسندیده است منوط به اینکه ملاحظات  و مصلحت سنجی ها برخی را مصون نسازد و در همه دوران ها بدون توجه به گرایشات دولت های وقت تداوم داشته باشد و صد البته که سازمان صدا و سیما  نیز بعنوان  سازمانی که از بودجه عمومی کشور هزینه میکند و خود را رسانه ملی میخواند به سهم خود در همه ایام نسبت به عملکردش به آحاد جامعه پاسخگو باشد .