دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

مبارزه با حجاب یا بی حجابی

  بسیاری از حرکاتی که این روزها در سطح جامعه تحت عنوان  مبارزه با بی حجابی یا بد حجابی در حال رخدادن است ، در عمل و در نهایت ، برخوردها و رفتارهایی است برخلاف  اعتقادات بخش وسیع از جامعه که از عمق تاریخ  برای حجاب و کرامت زن احترام قایل بوده اند .

 سخنران ، امام جمعه و یا آمر به معروف گاهی چنان تند ، از روی احساسات و بی توجه به پیامدهای منفی آن صحبت میکنند که بعد از قدری تانی و با یادآوری وتذکار دیگران ، صلاح را در تصحیح صحبت های خود می بینند و گاه مجبور به توضیح و تفسیر گفته ها میشوند .

 واقعا مقوله حجاب امری نیست که دیروز پدید آمده باشد ، امروز دچار شوک شده باشد و با یک برخورد تند یا سخنرانی مهیج همه چیز رفع و رجوع شود .

بنابراین از مسولان ، آمران و مدعیان اصلاح و هدایت جامعه به هیچ وجه انتظار نمیرود و پذیرفته نیست که با حرکات یا سخنان خام ، تخم کینه یا انگیزه و عکس العملی همراه بالجاجت در ذهن و روان تعدادی از جوانان کاشته شود .

 معروف است که اگر میخواهید کاری را از اساس خراب کنید به دست مسول ناکارآمد و نا اهلش بسپارید ، همینطور موضوعی را میخواهید بد جلوه دهید و بدآیند دیگران نمایید از آن بد دفاع کنید .

موضوع حجاب مهم است ولی اخلاق هم مهم است، آثار تبعی یک حرکت و رعایت کرامت افراد هم مهم است ، دیگر اولویت های زندگی و معیشت هم مهم اند . جهان امروز ما به نحوی است که حتی برخی از حرکاتاقدامات سنجیده نیز با تحریف یا تعبیر و تفسیری متفاوت از آن ها برداشت های منفی و متضاد با خواست اقدام کننده میشود ، چه برسد به حرکاتی نسنجیده و خام حتی از نظر عاملین از روی تکلیف ، طبعا بهترین راه در موضوعات اخلاقی و فرهنگی ، انتخاب سیره و روش هایی است از جنس موضوع  ،بهترین روش برای امر به معروف همان روش و طی مراحلی  است که قرآن مجید بر آن تاکید میفرماید در گفتگو و جدال احسن است ، همان که در قرآن مجید میفرماید :

   

  ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ
 سورة نحل



تناقض در ادعا و عمل دولت

 آنطوری که مشهود است ، دولت سیزدهم در بین دولت های سال های اخیر بیشترین تناقض در عمل و ادعاهای قبل و بعداز شروع مسولیت خود دارد ، این تناقض محدود به صحبت های قبل و بعد از انتخابات توسط آقای رییسی نیست ، آقای خاندوزی  وزیر اقتصاد هم در مصاحبه قبل وزارت خود ، مدعی بود که صرف تغییر دولت باعث پایین آمدن تورم میشود ، اما همه شاهد جولان تورام در تمامی دوران نزدیک به یکسال مسولیت دولت موجود بوده ایم .

رجوع و یادآوری وعده های شخص رییس جمهور در دوران انتخابات و مجموعه همراهان و همفکران ایشان که مخاطب را با تناقض بسیار جدی روبرو میکند ، تناقضی که یا از گزارش ها و وعده های خلاف اطرافیان به شخص رییس جمهور بوده یا به نوعی سهل و سبک شمردن مشکلات جدی در اقتصاد جاری و معیشت مردم

آقای عبدالملکی وزیر کنار رفته یا برکنار شده کار هم حرف های بامزه ای میزد ، وعده های عجیبی از رونق اشتغال و کم شدن بیکاران و امثال آن میزد ، نکاتی که بعضا دستاویز نه تنها منتقدین بلکه ابزاری برای خنده مردم کوچه و بازار شده بود ، مثل این ادعا که با یک میلیون سرمایه ، میتوان یک شغل ایجاد کرد .

وزیر نفت دولت سیزدهم که ظاهرا حس خوبی هم در مقابل دوربین تلویزیون دارد و معمولا گزارش های وزارت را شخصا و در ارتباط مستقیم  تلویزیونی ارایه میدهد ، بارها از فروش خوب نفت ، دور زدن تحریم ها و وصول پول فروش نفت ، همچنین وصول بیشتر معوقات فروش نفت گزارش داده است .

دولت بارها از وصول دلارهای نفتی و وجوه طلب کشور از برخی گشورها به ویژه عراق خبر داده است.

برخی روزنامه ها به دفعات از پرداخت برخی بدهی های دولت دوازدهم خبر میدهند ، حتی با تیتر در صحفه اول ( کیهان ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ ) که طبعا خبر درستی است ، اما معمولا همین روزنامه ها دریافت معوقات بدهی های ارزی کشورهای دیگر به عبارتی وصول  درآمد ارزی  را دولت قبلی را  تیتر نمیکنند .

مخلص کلام اینکه دولت سیزدهم تلاش هایی دارد ، اما شعارهای قبلی که تحریم اثر ندارد ، اگر ما بیاییم چنین و چنان میکنیم ، تحریم ها را دور میزنیم ، مشکلات موجود فقط از مدیریت های ضعیف است ،ما که بیاییم مشلات را رفع میکنیم و . . . هنوز یکسال از این قول و وعده ها نگذشته ، لذا همچنان این موارد در حافظه جاری مردم قرار دارد ، از آن مهمتر  واقعیات جاری جامعه است که مردم  با تمام وجود آنها را لمس میکنند ، هرچه گفته شود ، تشریح و توجیه شود ، بالاخره این مردم هستند که باید تغییر را حس کنند و در عمل شاهد کاهش فشارهای اقتصادی بر خود و فرزندانشان بشود ، انشاالله که بشود ، فعلا  در آستانه یکسالگی دولت سیزدهم مردم همچنان  منتظرند .

دست باز بودن هتاکان ؟!

 هتاکی و بهتان و نقد تند منحصر به فضای مجازی نیست ، فضای مجازی توانسته است این حرف ها و نقدها و تندی ها و تعدی ها را بیشتر گسترش دهد ، همانطور که توانسته و میتواند بسیاری از محتواهای سازنده و مورد نیاز مردم را به سرعت و وسعت منعکس کند و توسعه دهد .

نکته عجیبی که توسط عده ای مورد تاکید قرار میگیرد تمرکز کردن بر فضای مجازی است که البته به سهولت در اختیار اقشار مختلف مردم است ، ویژگی و شرایطی که مختص به کشور ما نیست . در همه کشورهای جهان کمابیش چنین امکانی و چنین اوضاعی البته با تفاوت هایی وجود دارد .

نکته مورد تاکیدم  در این یادداشت این است که ما در جامعه خودمان شاهد فعالیت افرادی هستیم که همه را نقد میکنند ، در موارد متعددی تهمت میزنند و یکسری تخلفات و عملکردها متوجه دیگران میکنند ،ولی خود را نیازمند به ارایه سند و مدرک نمیدانند ، نسبت به  جوابیه ها و رد ادعاهای خود نیز واکنشی ندارند و اصولا نگران هیچ گونه پاسخ دادن به افراد مورد خطاب یا حتی مقامات قضایی نمیدانندو از یک حمایت آهنین برخوردارند . لازم به توضیح نیست که این قبیل افراد و مدعیان نه تنها چیزی بر محبوبیت تفکر خود یا حامیان  نمی افزایند ، بلکه عملکرد و نوع برخورد آنها حتی در موارد اندکی که سخن درستی میگویند به دلیل درشتی سخن  لطمات شدیدی به راه و مسیر ادعایی  خود میزند ، لطماتی که با یک توضیح مختصر یا حتی عذرخواهی ( که معمولا انجام نمیشود)بعد از روشن شدن قضایا رفع و رجوع و باعث دلجویی افراد آزرده نمیشود .