دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سریال های سیاسی یکبار مصرف سیما

 این روزها سریالی  به نام هفت سر اژدها از شبکه سه سیما پخش میشود که گرچه مواردی از نقد اجتماعی را نیز به همراه دارد ولی دغده سیاسی خاص نویسنده و کارگردان سریال به وضوح بر سایر جنبه های داستان حاکم است ، سریال به دلایل مختلف از جمله طولانی شدن  دوران کرونا و طبعا مشکلات و حواشی دیگر  بیش از معمول به طول انجامیده است . برخی بازیگران حاضر در سریال چند سالی است که به رحمت خدا رفته و در قطعه هنرمندان آرمیده اند .

 مشکل این نوع سریال یا  انواع  تولیدات تلویزیونی مشابه  این است که بنابر تشخیص نویسنده و کارگردان جهت گیری ها ، نقدها و به تصویر کشیدن برخی اقدامات منفی ، ارتباطی ، رانتی و امثال این رفتارهای خارج از قانون ، در نگاه و قلم نویسنده کمابیش  به جریانی منتسب می شود که در مقابل تفکر سازنده قرار دارد، اما طولانی شدن تهیه ، تولید و نهایتا  پخش سریال  به گونه ای رقم خورده است که زمان پخش آن، زمان به قدرت رسیدن و حاکم بودن تفکر مورد حمایت و رفاقت سازنده است . در این شرایط با توجه به تداوم همه موارد قابل نقد مطرح و مورد کنکاش بر عمق خرابی ها و گستره تخلفات نیز افزوده شده و تماشگر به جای نشانه رفتن ذهنش  به مصادق دلخواه سازنده ، توجه اش بیش از پیش معطوف به مشکلات ، مسایل و مصایب ناشی از اقدامات جاری حاکمان حاضر و ضعف های  جدی آنان در زمامداری کشور ر ، جلب میشود . البته این نمونه و بار اول تولیداتی از این دست نیست ، قبلا نیز سریال های گاندوی یک و دو همین مسیر را طی کردند و متحمل نقدهای اساسی و اوضاعی غیر قابل باور پس از پخش شدند.

سریال به لحاظ قصه پردازی و کیفت تولید دارای برخی ضعف های مشهود است ، همچنین طولانی شدن پروسه تولید و دراختیار گرفتن لوکیشن های متعدد و گران قیمت باعث گرانی و هزینه بالای پروژه شده است .

علاوه بر این ها آنچه که تا این زمان مشخص است ، سریال یادشده  ، توقع سیما را در جذب تماشگر و پخش موفق برآورده نکرده است . اصولا تولیدات سیاسی مشابه با اهدافی صنفی یا جناحی شاکله ماندگار ندارند و زود فراموش می شوند .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد