دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

غزه، همواره و همچنان مظلوم

طوفان الاقصی در میانه تجاوز و تعدی کشتار رژیم اسراییل اتفاق افتاد و تلنگر سخت و تکان دهنده ای شد برای صهیونیست های غاصب ، اینکه گفته شود حماس حمله کرد و صهیونیست ها پاسخ دادند ، از سست ترین و بی اعتبارترین ادعاهاست چرا ؟ چون روز قبل ، ساعت قبل از پاسخ نیروهای مقاومت حماس ،تجاوز ، تعدی و کشتار وجود داشت ، ساعت بعد ، روز بعد و روزهای بعد از آن  تجاوزات ادامه یافت ، البته با توجه به شوک وارده بر صهیونیست ها ،ادامه تجاوزات، سبعانه تر ، و وسیع تر و گستاخانه تر نسبت به همه قوانین ، قواعد و چهارچوب های مورد تفاهم بین المللی اتفاق افتاد .

 بعضی به نحوی تحلیل میکنند که انگار کشتار ، تجاوز و تعدی توسط  نیروهای اسراییلی نسبت به مردمان فلسطینی به ویژه این روزها در محدوده غزه را  به انحای مختلف  حق طبیعی اسراییلی ها و نوعی دفاع !؟ میدانند .انگار پیشینه و تاریخ این رژیم از سال ۱۹۴۸ را منظور و محاسبه نمیکنند . از هرکجا که تاریخ حضور رژیم اسراییل بررسی شود ، کمابیش همین وضع بوده و تداوم یافته است ،  هر بار اسراییل وسیع تر حمله کرده ، بی رحمانه تر دست به کشتار زده ، از جمله در حمله و موشک باران بیمارستان المعمدانی که مستقیما چندین هزار بیمار ، بی پناه ، مجروح ، زن و کودک ، بدون آب و غذا و برق و روشنایی را مورد حمله وحشیانه قرار داده ، در هر مورد حاکمان اسراییل ابتدا ، چند خبر مشکوک منتشر میکند که گویا نیروهای خودی دچار اشتباه در حمله شده اند ، آن ها سعی دارند تا با کنترلی که بر اخبار خود دارند حقایق برملا نشود، اما  به زودی اخبار واقعی با شواهد کافی توسط نیروهای مستقل ، برخی رسانه ها و شهروند خبرنگاران منتشر میشود ، حتی در شرایطی که اسراییل دسترسی به همه امکانات را برای دیگران ممنوع و ناممکن ساخته است ، حقایق با تاخیر برملا میشود . اسراییل با تشکیک و چندگانگی و انعکاس  اقوال مختلف،  فشار شدید مخالفت ها در صحنه جهانی  را برخود در حد ممکن کم میکند و صد البته مسیر تجاوز و تعدی را چون گذشته تداوم می بخشد.

صدا و سیما و تحولی که نشد .

دو سال از انتصاب  رییس جدید سازمان صدا و سیما میگذرد . بنابر سنت  معمول رسانه ها ، نگاهی میاندازیم بر مسیر طی شده  در دو سال گذشته ، قبل از هرچیز، یادآوری میکنم که بنابر ساختار ، رویه گذشته و مقتضیات تعریف شده در راهبری این نهاد  ،انتظار نمی رفت و نمیرود که حتی در حد جابجایی و تغییر مدیریت در وزارت خانه ها یانهاد ها و سازمان های  دیگر، بعد از تغییر مدیریتی ،تحولی اساسی و بنیادین  در این مجموعه اتفاق بیافتد . البته خصوصیات و رفتار فردی ریاست  تا حدودی به ویژه برای کارمندان سازمان میتواند متفاوت باشد . مثلا ریاست قبلی به جای تکریم بازنشستگان سازمان حتی ورود آنان را به محوطه جام جم ممنوع و محدود کرده بود ، ریاست فعلی برای این موضوع برنامه ریزی کرد  .با این همه رسانه عظیمی که قرار بوده  است ، در عمل فراگیر و ملی نیز باشد ، تا رسیدن به منظور و با مسما شدن نام  خود فاصله زیادی دارد .

  به دلیل اهمیت کارکرد صدا و سیما نکاتی را در این خصوص یادآور میشوم.

 --صدا و سیما طی تمام سالهای اخیر نتوانسته است به عنوان ملجا و منبع بیان همه تفکرات مطرح ، قانونی و مجاز در کشور مورد توجه و رجوع متفکرین با سلیقه های مختلف قرار گیرد . این شیوه عملکرد امر جدیدی نیست ، حداقل طی دو دهه اخیر به گونه ای بوده است که به هر شکل پشتیبان تفکرات و جریان های مورد قبول  و همسو بوده و در ممنوعیت  یا محدودیت حضور  تفکر ات غیر همسو یامنتقد طی دو سال اخیر تغییری ایجاد نشده است .

-- در مورد پخش اخبار نیز همچنان از رویه های قبلی و قدیمی با اندک رنگ و لعاب متفاوت استفاده میشود . اینکه بسیاری از رسانه های خارج از کشور هجوم  گسترده ای برای اقناع و تاثیرگذاری بر مخاطبان داخلی دارند ، یک واقعیت است ولی این  همه واقعیت نیست ،   سنت غالب صدا و سیما در خبر رسانی به ویژه در قبال مشکلات و بحران ها همواره ابتدا شیوه تدافع و تکذیب و سپس عکس العملی بوده است، کماکان در بر همان پاشنه می چرخد با این تفاوت که توانایی ارتباط ، اطلاع و تاثیرگذاری مخاطبان نسبت به گذشته کاملا  افزایش یافته است ،در عین حال امکانات و ارتباطات رسانه ای سازمان نیز بهتر و قویتر شده است و طبعا باید سعی بیشتری در شفافیت عملکرد هاو پخش به موقع و دقیق خبرها صورت بگیرد تا از رسانه های رقیب و کاربران فضای مجازی و شهروند خبرنگاران داخلی عقب نیافتد ، در این صورت حتما مخاطبان نسبت به خبر رسانه اعتماد بیشتری خواهند داشت و کمتر نیازمند مراجعه به منابع دیگر خواهندشد ، البته این کاری بس مهم وسخت است و کندن و جدا شدن از  رویه های سنتی گذشته ،علاوه بر تلاش و  همت ، در عین حال به همکاری و  پشتیبانی نهادهای تصمیم گیر و تاثیرگذار  خارج از سازمان نیز نیاز دارد .

--  مدیریت جدید در بدو  ورود بر تحول تاکید داشت، تغییراتی نیز در بعد مدیریتی اتفاق افتاد و سن متوسط مدیران  نسبت به قبل پایین تر آمد و به اصطلاح جوان سازی شد  ولی تا به حال تحول و پیشرفت قابل توجه ای در تولید برنامه ها ، تعمیق محتوا و تامین رضایت و کسب اعتمادبیشتر مخاطبان  ، مشاهده نشده است .   البته  صدا و سیما دو رسانه بزرگ و فراگیری هستند که تحول همراه با توقف در آن نمیتواند اتفاق بیافتد ، باید ضمن اداره و مدیریت امروز رسانه ، برای فردا ، فصل آینده و چشم انداز سال های بعد نیزبرنامه داشته باشد .

--صدا و سیما  همواره در برخی از جنبه ها دچار افراط بوده و همچنان هست، در ابعادی نیز بی تناسبی افزایش یافته است  ،در تمامی مناسبت های مذهبی فضا سازی قبل از مناسبت ، اصل مناسبت و مشایعت و بدرقه طولانی آن ، یک سنت شده است ، معلوم نیست چرا هیچگاه نسبت به این نحوه پوشش برنامه ها آسیب شناسی نمیشود و از کارشناسان ذیربط و  مخاطبان نظر خواهی به عمل نمی آید.در ایام حج و روز عرفه تمامی شبکه های تلویزیونی در حال پخش دعای عرفه بودند .! واقعا اگر دو ، سه شبکه سراسری و در دسترس عموم دعا و برنامه مناستی ویژه پخش کنند کفایت ندارد.؟  راهپیمایی و پیاده روی عظیم مردم  به مناسبت اربعین حسینی موضوع مهمی بود و صدا و سیما نیز پوشش وسیعی به این رخداد داد و  درصد بالایی از خبرها و برنامه های تولیدی  شبکه های متعدد معطوف این رویداد شد، طبعا موضوع نیاز به توجه کامل داشت ولی باید برای همین موضوع مهم نیز حد و اندازه ای در نظر گرفت ، همزمان به سایر موضوعات ، مشکلات ، نیازها و حساسیت های روزجامعه نیز توجه کرد . 

-- صدا و سیما مدت هاست که به شیوه ای حرکت میکند ، برنامه میسازد ، گزارش میگیرد و از افراد دعوت میکند که انگار  خود را صرفا رسانه بخشی از مردم  و قشری یا اقشاری از جامعه میداند ، متاسفانه تلاشی برای فراگیری و در برگیری اکثریت قاطع مخاطبان با حفظ چهارچوب های ابلاغی نمیشود یا لا اقل توفیق محسوسی در این مسیر حاصل نمیشود ، تغییرات  در نوع پوشش و ظاهر مجریان و برنامه سازان در ماه های اخیر نیز کاملا در همین ارتباط ارزیابی می شود .

-- جایگاه ریاست صدا و سیما در نظام سیاسی و فرهنگی کشور جایگاه مهمی است ولی این  اهمیت  الزما نشان از قدرت بالای تصمیم گیری او نیست ، برخلاف آنچه تصور میشود ،اینگونه نیست که  این رسانه عظیم تنها به یکی دو حوزه بالا دستی پاسخگو  و یا تاثیر پذیر باشد، بلکه نهادهای مختلف و شخصیت های متعدد با شیوه های مختلف بر این دستگاه تاثیرگذار هستند به ویژه در جهت نفی و محدود سازی و اعمال فشار برای پرهیز از  گسترده تر شدن طیف در برگیری و پوشش مخاطبان ، به همین دلیل غالبا مدیریت ها علیرغم خوشبینی ها و وعده های اولیه ، به مرور به سمت نوعی محافظه کاری و عدم تحول  حرکت می کنند .

-- صدا و سیما سازمانی حجیم به لحاظ ساختاری و تعدد شبکه ها و مجموعه های وابسته ،، گسترده به لحاظ جفرافیایی ،پر عایله و غیر متناسب به لحاظ تعداد نیروها با بیش از ۴۰ هزار نفر حقوق بگیر است ،افزودن و سپردن مسولیت های دیگر مثل ساتنا به این سازمان، علاوه بر کم رنگ شدن تنوع  و پاسخ گویی به ذایقه مردم درتولیدات ،گامی در پر مشغله تر کردن و سنگین تر کردن بار مسولیت مدیریت و مجموعه این سازمان است .

--- با توجه به تعدد و تنوع امکانات ارتباطی و دسترسی مردم ما به انواع پیام ها و هجوم رسانه ای مخالفان ، رقیبان ،و تغییرات وسیع سپهر رسانه ای کشور، منطقه و جهان  دیگر نمیتوان به شیوه های قبلی فعالیت موفق داشت ، انحصار صدا و سیما در تولید و پخش خبر و تولید حتی در داخل کشور با چالش جدی روبرو شده و حتما باید این رسانه تجدید نظری اساسی بر روند تولید و پخش  و تعامل با مخاطب داشته باشد . تداوم شیوه های گذشته چاره ساز ، بهبود دهنده و رافع نیازهای مخاطبان نخواهد بود .

-- با وجود تاکیدات مکرر مقامات عالی کشور در مناسبت هاو مقاطع مختلف  ، زمان زیادی است که توجه به تقویت و توسعه زبان فارسی در اولویت قرار ندارد ، به عبارتی به جز مواردی کوچک ،حرکتی تاثیرگذار در شرف اقدام نیست ، در این زمینه نهاد های دیگری نیز مسول هستند که به وظیفه خود عمل نکرده یا موفق نبوده اند ، صدا و سیما میتواند علاوه بر تهیه برنامه های پر محتوا از راه مطالبه گری در سطح ملی این مقوله مهم  به طور جدی دنبال کند، بنیادها و نهادهای متعددی برای زبان فارسی مسول هستند و بودجه دریافت میکنند ولی حضور فعال ندارند .متاسفانه در سال های اخیر تعامل با ایرانیان مقیم خارج از کشور که قبل از آن هم کم رنگ بود ، ضعیف تر شده است ، در اقدامی غیر حرفه ای و غیر تخصصی ، اخیرا دستور انتقال پخش شبکه جهانی جام جم که یکی از رسالت های آن تلاش برای حفظ هویت فرهنگی و ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل و نیز توسعه زبان فارسی در خارج از کشور است از بستر ماهواره  به بستر اینترنت صادر شده است.

-- حتی دیده شدن یک یا دو سریال به تنهایی نمی تواند نشانه توفیق سیما با ظرفیت عظیم آن  ارزیابی شود با این همه طی دو سال گذشته تولیدات متفاوتی روی آنتن پخش شبکه ها نرفته است،  چند برنامه پر مخاطب و موفق از نگاه مخاطبان توسط  مدیریت تعطیل شدند ولی برنامه هایی همتراز یا نزدیک به آن ها جایگزین نشدند ، در این شرایط مخاطبان  تلویزیون  به ویژه زمانی که امکانات و انتخاب های دیگری داشته باشند معطل  و منتظر نمی مانند ، نباید لحظه ای توجه به آنان دچار وقفه شود.

-- در فضای رسانه ای کشور و از زبان بسیاری از کارشناسان بارها و بارها گفته شده و میشود که مردم ما شاد نیستند ، نیاز به شادی و سرگرمی در کشور کاملا محسوس است ، با این وجود سال هاست که برنامه های طنز و سریال های مفرح و سرگرم کننده در شبکه ها به حد اقل رسیده است، غالب تهیه کنندگان تولید فیلم و سریال های تلخ و محزون را بی درد و سر تر می دانند ،   غالب جمعیت  کشور ما در سبد هزینه زندگی روز مره شان سهمی برای تفریح و سرگرمی ندارند یا به دلیل مشکلات جاری در اولویتشان نیست ، برای این جمعیت ،همچنان رادیو و تلویزیون ارزان ترین وسیله برای اوقات فراغت هستند ، باید این مقوله جدی گرفته شود . طی دو سه سال سالی اخیر، سهم نشاط و سرگرمی حتی نسبت به سابق کمتر شده است ،افزایش برنامه های گفتگو محور ،یکسویه و کم تحرک نمیتواند جایگزین برنامه های نمایشی، طنز و سایر سبک های پرطرفدار شود .

-- آقای دکتر جبلی به لحاظ شناخت کار رسانه ،سابقه بهتری از برخی رییسان قبل از خود دارد ولی تنها این کفایت نمیکند ، صدا و سیما نیاز به تحول دارد ، تحولی که واقعا دیدگاه ها و نیازهای مردم را پاسخ دهد به نحوی که کمتر احساس نیاز به رسانه های غیربومی کنند ، معلوم نیست درفضایی که همگان کمابیش از همه چیز باخبرند، چرا این سازمان از طرح برخی انتقادات توسط مدعوین و کارشناسان نگرانی دارد ، انتقاداتی که به وضوح در جامعه دیده میشود و مردم با تمام وجود آن ها را لمس میکنند ، البته در مواردی بنا بر شرایط چند برنامه نقد و بررسی مسایل روز روی آنتن رفته است که مطلع خوبی است ولی نه تعداد برنامه ها و نه ترکیب کارشناسان متنوع و متناسب نیستند، متاسفانه روند حذف بسیاری از برنامه های زنده مدت ها قبل از ریاست آقای جبلی آغاز شده بودو هم اکنون نیز برخی برنامه های معمولی و غیر حساس نیز ضبطی شده و تولیدی پخش میشوند که حرارت و تازگی لازم راندارند ، فرض بگیرم کارشناس برنامه  اشتباهی هم روی آنتن مرتکب شود یا تپقی بزند ، امری که معمولا در رسانه های صوتی وتصویری پیش میآید و برنامه سازان مجریان از پس تصحیح و توضیح آن برمی آیند  .

-- صدا و سیمای پر عایله و پرهزینه ، علاوه بر بودجه دولتی ، درآمدهای خوبی هم از تبلیغات دارد، اما با این همه برخلاف تصور بسیاری در کشور حتی برخی از نمایندگان ، میزان حقوق دریافتی کارمندان به ویژه بازنشستگان این سازمان از بسیاری از نهادها و سازمان ها کمتر است و اکثریت حقوق بگیران آن حال خوشی ندارند .شاید با تعطیل و حذف تعدادی از شبکه های مشابه و موازی ،که یکی ، دو مورد آن اتفاق افتاد و حذف و جدا سازی مجموعه های غیر رسانه ای، بکار نگرفتن نیروهای جدید خارج از روال رسمی و قانونی ،  در نتیجه با چابک سازی مجموعه، بتوان تعادلی در خرج و دخل و اداره امور آن حاصل کرد. ناگفته نماند که با وجود اینکه کارمندان دلسوز و کارآمد در صدا و سیما بسیارند ،  ولی متاسفانه نیروهای غیر متخصص و غیر موثر زیادی هم طی سالیان گذشته به این مجموعه افزوده شده اند.بخشی از تحول می تواند معطوف به  بهسازی  راه ورود نیروهای جدید  و انتخاب بهترین ها برای مجموعه باشد  .

--یکی از ضعف های همیشگی صدا و سیما نقد ناپذیری و مهیا نبودن برای نقد آشکار توسط منتقدین و کارشناسان ذیربط بوده است . رسانه ای که یکی از رسالت های خود را نقد و بررسی کارکردهای دیگر نهادها میداند ، لازم و شایسته است که اسباب و ابزار نقد خود را نیز فراهم کند و پذیرشگر  نقدهای دیگران  نیز باشد ، مسیری که می تواند به اصلاح روندها و احیای اعتماد از دست رفته مخاطبان بیانجامد .

     سعید فانیان  مدرس و کارشناس رسانه

         منتشر شده در روزنامه شرق ، چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲

مخالف تغییر نحوه پخش شبکه جام جم هستم ، مگر ارتباط دولت با ایرانیان خارج از کشور سازنده است .؟

سعید فانیان مدیر اسبق شبکه جام جم در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره تغییر نحوه پخش این شبکه جهانی اظهار کرد: به نظرم این که شبکه‌ای را از پخش ماهواره‌ای بردارند و مسیر برادکست را به پخش اینترنتی تبدیل کنند همان مسیر بستن یک شبکه است. این حرکت نه تنها کار جایگزین نیست بلکه محدود کننده شدیدی هم برای شبکه جام جم است. اگر جمع بندی صداوسیما این است که شبکه در شرایط مطلوبی نیست باید کمک کند این شرایط برای مخاطبان و خودش مطلوب شود. اگر معتقد است شبکه نسبت به سنوات پیش ریزش مخاطب داشته است که می توان گفت بنا بر سخنان رییس فعلی صداوسیما پیمام جبلی و برخی مدیران دیگر وضعیت مخاطبان شبکه های دیگر داخلی نیز در این سال‌ها ریزش داشته است. اگر هم بحث صرفه جویی است، می‌توانند صرفه جویی را از شبکه‌های موازی که وجود دارند و برنامه مشابه پخش می‌کنند و شرایط خوبی هم ندارند، آغاز کنند. بحث این است که رویکرد شبکه جام جم متفاوت است، شاید تعدادی از شبکه‌های داخلی با رویکردی یکسان و مشابه کار می کنند، اما شبکه جام جم در بدو تاسیس قرار بوده که رویکرد متفاوتی داشته باشد و مخاطبان هدفش نیز متفاوت تعریف شده‌اند.

او افزود: این تغییر رویه به مخاطبان خارج از کشور کمکی نمی‌کند، بستر اینترنت به دلایل متعددی نمی‌تواند کارساز باشد. مخاطبان برنامه‌های ایرانی در خارج از کشور یکسری نیازها دارند که وجه تمایز این شبکه و جزئی از امتیازات این شبکه در گذشته این بوده است که جام جم توانسته است به نیازهای مخاطبان پاسخ دهد. این شبکه در سنوات اولیه از طریق برنامه زنده به حل مشکلات در حوزه های مختلف می پرداخت و پاسخگو بود، علاوه بر فیلم و سریال و برنامه های سرگرمی و ورزشی با دسترسی آسان روی قاب شفاف تلویزیونی بود که در خانه خانواده های ایرانی خارج از کشور پخش می شد. اینترنتی شدن فرمول جایگزین نیست و همچنین تغییر ساده ای هم نیست بلکه توقف کامل شبکه است و با اصل این موضوع مخالفم و این تصمیم را نیز کارشناسانه نمی دانم.

 پخش اینترنتی ضعف شبکه را بیشتر نشان می‌دهد

مدیر اسبق شبکه جهانی جام جم گفت: استفاده از اینترنت در مواقعی است که شبکه ها برای اطلاع رسانی از سایت هایی که دارند، بهره می برند. در ابتدا تاسیس سایت شبکه جام جم آن را  به عنوان یک ابزار معین، کمک کننده و همراه می دانستیم که فعالانه برای اعلام برنامه ها، نظرسنجی ها و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گرفت نه برای اینکه از آن طریق برنامه پخش کنند چرا که اگر هم برنامه ای در سایت پخش می کردند دیده نمی شد. من در هیچ کجا و در هیچ کشوری ندیدم که شبکه ای تعریف شده با زبان اصلی از ماهواره برداشته شود و به صورت دیگری به پخش ادامه دهد. حتی در کشورهای توسعه یافته که امکان دسترسی از شبکه به اینترنت وجود دارد هم این کار را نمی کنند. ما که در داخل ایران با چنین معضلات اینترنتی رو به رو هستیم چطور می خواهیم چند هزار نفر را به صورت همزمان در یک پخش زنده آنلاینی پشیبانی کنیم، ما اصلا چنین اینترنت پرقدرتی نداریم.

فانیان تصریح کرد: باید سازوکار از ساختار های داخلی باشد و این بسترسازی برای کار برادبند فراهم شود و امیدوارم این شبکه بتواند بخش اعظمی از نیازهای مخاطبان را پاسخگویی کند. شاید در سال‌های آینده کشورهای دیگر هم این کار را کنند اما صداوسیما اشتباهاتی می کند و بداند که در پخش اینترنتی ضعف شبکه بیشتر خود را نشان خواهد داد.

او ادامه داد: ابزاری که ما برای ارتباط با مخاطبان در طول دوران مدیریت شبکه جام جم داشتیم شامل تلفن، فکس، ایمیل و سایت شبکه بود.  روی سایت درمورد برنامه ها نظرسنجی می شد و حتی انتخابی بین برنامه های مختلف هم گروه با فرجه زمانی مشخص گذاشته می شد تا مخاطبان بتوانند نظر دهند و براساس همین نظرخواهی ها در آی پی هایی که مشخص بود از خارج از کشور است، آگاهانهپیش می رفتیم. همچنین برای نظرسنجی مکتوب کاری که می‌توانسیتم کنیم آن بود که در ورودی کشور یعنی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از ایرانیانی که به کشور می‌آمدند، در فاصله ای که بارهایشان بیاید نظرسنجی می کریم و فرم‌هایی را به افراد می دادیم؛ این ها کارهای خود شبکه بود اما مرکز تحقیقات صداوسیما نیز در چند نوبت این کار را با اعزام تیم نظرسنجی به تعدادی از کشورها انجام می‌داد و با فرمول‌هایی که داشت، آمارها و داده‌ها را به شبکه می‌فرستاد.

اتفاقاتی که جام‌جم را دستخوش تغییرکرد

فانیان ضمن بیان اینکه در نظرسنجی که مربوط به سال ۱۳۸۶ بود سازمان تحقیقات اعلام کرد که شبکه جام جم  ۷۰% بین ایرانیان خارج از کشور بیننده داشته است، اذعان داشت: اینگونه درباره نوع برنامه ها نیز به لحاظ محتوایی که حالا مذهبی، ورزشی، خانوادگی، علمی، اجتماعی و… باشند نقاط ضعف و قوت در درخواست ها و نقدها مشخص می شد.  از آن مقطع به بعد اتفاقات زیادی برای این شبکه افتاد، یکی آن بود که شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت ویژه ای افزایش یافتند و بعضی از شبکه‌های پر قدرت تری مثل BBC فارسی و بعدا من‌وتو و ایران‌اینترنشنال اضافه شدند با اینکه دو شبکه پرقدرت در فضای خبری فعالیت می‌کردند اما بازهم  رقیب جام جم نبودند چرا که جام جم برنامه‌های عام و اجتماعی پخش می کرد اما تعداد شبکه ها رفته رفته زیادتر شد و بحث ریزش مخاطب به خاطر جوی در میان ایرانیان خارج از کشور ایجاد شد و در سال های اخیر در چند نوبت محل پخش و فرکانس های این شبکه تغییر کرد و به خاطر تحریم و اتفاقات دیگر رویکرد متفاوتی به خود گرفت. همراه با همه اینها ضعف‌های مدیریتی در طول زمان و کم شدن پشتیابی از درون سازمان شبکه باعث شد به این میزان از مخاطب برسیم که اگر این شبکه بخواهد روی اینترنت بیاید همین مخاطبان خود را نیز از دست می‌دهد.

او پیشنهاد داد: می‌بایست یک مقدار توجه سازمان صداوسیما  به مخاطبان خارج از کشور بیشتر شود در مجموع برنامه ریزی های داخل کشور نمایان گر این است که توجهی که باید به ایرانیان خارج از کشور شود در این دولت و دولت های قبلی صورت نگرفته سات و یکی از ابزار توجه به مسائل ایرانیان خارج از کشور همین شبکه جام جم بوده است که اگر با قدرت و جغرافیای پخش، برنامه های قوی تر و پاسخگو تر برای نیازهای ایرانیان خارج از کشور بسازد موفق خواهیم بود. همچنین تیم های برنامه ساز شبکه می توانند ازحضور هنرمندان و مجریانی که در گذشته با این شبکه در تعامل بودند استفاده کنند و درصدد جلب پشیبانی باشند. همیشه در زمان ما یک واحد مستقل به اسم امور مخاطبان فعالیت داشت و ارتباطات صمیمی بین مخاطبان با این شبکه شکل گرفته بود، خیلی ها بودند که از ما خوششان نمی‌آمد اما نسبت به برنامه‌ها مشتاق بودند، به نظر می‌توان با استفاده از این واحد تعاملات را افزایش داد. به هر حال مخاطب فارسی‌زبان خارج از کشور به زبان فارسی، تنوع، تفریحات، وطن و آب و خاک مادری علاقه نشان می‌دهد و حس نوستالژیکی برایش تداعی می‌شود؛ این واحد ارتباط با مخاطبان خیلی می‌تواند سازنده باشد.

فانیان در پایان عنوان کرد: اگر کارشناسان و ایرانیان خارج از کشور شرایط و خاصیت برادکست ماهواره‌ای را بدانند و در جریان گذشته شبکه باشند و نمونه کارها و تعاملات قبلی را ببینند احتمالا نظرشان متفاوت با من نیست. متاسفانه معقوله ایرانیان خارج از کشور یک مسئول و تشکیلات قوی برای پیگیری ندارد، می‌دانم که وازرتخانه دارد اما این وزارتخانه دارای ارتباطات قوی نیست که می‌تواند با مشارکت سازمان صداوسیما این ارتباطات را پیوسته و مستحکم کند. همچنین شان شبکه جام‌جم باید رعایت شود و یک جایگاه خوبی مثل سابق پیدا کند چرا که مخاطبان قبلی خاطرات خوبی دارند و تعامل حتما ارتباط سازنده‌ای است و برای آینده این رسانه حرکت مثبتی خواهد بود.      پایگاه خبری صبا                                      sabakhabar.ir389548

                                                                                                       منتشرشده در پایگاه خبری صبا، تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲