دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دیوار نگاره خبر ساز

 دیوار نگاره میدان ولی عصر تهران  به دلیل   جایگاه  وموقعیت جغرافیایی ، پردازش نو به نو  با رنگ و لعاب سیاسی و اجتماعی  و توجه دادن  رسانه های رسمی به مرور به تابلویی برای عرضه و نمایش  یک تفکر رسمی و به نوعی اعلام مواضع است ،ولی متاسفانه همانند بسیاری از تصمیمات و اقدامات دولت گاهی خام ، با اشکال و نیازمند به توضیحات بعدی برای رفع و رجوع و تصحیح و تکمیل پیام ارسالی ؟

 چندباری اخبار سیما ، تغییر و تجدید طرح و تصویر دیوار نگاره را به عنوان خبر فرهنگی هنری پخش کرده است ، دیوار نگاره خود یک رسانه شده است و خبرساز برای رسانه ها و معمولا همراه با حواشی

 موضوع دیوارنگاره یکبار در مورد گرامیداشت روز زن بود ، تصویر مادری که در منزل در حال رسیدگی به فرزندان خود است ، زنی تنها با چادر خانگی  و مشغول بچه داری ، این دیوار نگاره مورد نقد برخی از رسانه ها و منتقدین قرار گرفت که چرا تنها زن را در خانه و مشغول بچه داری مورد احترام میدانید؟ ، چادر داشتن در منزل هم  برای خودش نکته ای بود . می شد چند صحنه از حضور و فعالیت اجتماعی ، تربیتی و فرهنگی زنان نشان داده شود یکی هم بچه داری باشد .

در مهرماه سال  ۱۴۰۱ دیواره نگاره به طرحی  در ارتباط با تکریم و احترام به زنان ایرانی  و  شعار زنان سرزمین  ایران اختصاص یافت و در آن عکس و طرح ،  چهره تعدادی از زنان سرشناس ایران به نمایش درآمد ، این دیوار نگاره مورد نقد شدید منتقدین و بسیاری از  زنان هنرمندان قرار گرفت . عده ای نسبت به نمایش تصویر برخی زنان کشف حجاب کرده اعتراض کردند و تعدادی از صاحبان تصاویر و شخصیت های معرفی شده نیز نسبت به  معرفی و حضورشان در جمع منتخب معترض بودند.

 در جدیدترین  دیوار نگاره ( فروردین ۱۴۰۲ ) که به گرامی داشت روز قدس و فلسطین اختصاص داشت ،طراحان پرچم طالبان را به عنوان پرچم رسمی  کشور افغانستان در میان پرچم های سایر کشورهای اسلامی قرار دادند که بلافاصله نقد ها و حواشی موضوع در رسانه های مختلف به ویژه فضای مجازی  انعکاس یافت و طراحان به سرعت اعلام کردند که اشتباه شده و اصلاح کردیم .

 شاید تا حدی پیش آمدن مشکل و اشکال در پخش های زنده رسانه ها به ویژه رادیو تلویزیون غیر قابل پیش بینی و ناگهانی باشد ، ولی طرح و تهه و پیاده کردن مفاهیم تصویری بر دیوارنگاره توسط یک تیم طراح و اتاق فکر می تواند بهتر از این و با کمترین حاشیه انجام شود که لزومی به تغییر و تصحیح و توضیحات بعدی نباشد .


سیما ، دولتی تر از هر زمان

طی بیش از یکسال و نیمی که دولت آقای رییسی  ( دولت سیزدهم ) بر سر کارآمده است، در مقام مقایسه با دولت های یازدهم و دوازدهم آقای روحانی کاهش نقد و بردسی و سوال و جستجو از دولت کاملا افت کرده و بسیاری از مشکلات و انتقادات فراگیر و همه فهم و رایج در جامعه توسط  صدا و سیما یا مطرح نشده یا این رسانه عام و حاکمیتی  بنوعی ضعیف و گذرا از آن ها گذشته است ، در مقام مقایسه و در مقابل ، میزانی که صدا و سیما از دولت آقای رییسی و عوامل و ارکان و تصمیمات و اقدامات آن تعریف یا دفاع کرده است ،کاملا نامتناسب و غیر قابل مقایسه و غیر هم تراز است .

 این که فلان وزیر در دفاع از عملکرد خود چه گفته و میگوید یا شخص رییس جمهور ذر سخنرانی هایش چگونه اوضاع جاری اقتصاد ، سیاست خارجی و امور فرهنگی و اجتماعی داخلی را توصیف میکند و از عملکرد دولت دفاع و نسبت به اینده اظهار امیدواری میکند ، این همه شاخص کافی برای سنجش رضایت مردم یا نشانه بهبودی اوضاع نیست ، هرچه هست ،همه مردم گرانی ها ، تورم و مشکلات بیش از پیش موجود را در مقابل خود و جامعه حس و لمس میکنند و به همین دلیل اعتبار چندانی برای گزارش ها ، بیانیه ها و آمار و ارقام اعلامی قایل نیستند .

 به قول استاد سخن  سعدی  شیرازی  :   مشک آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید . ( گلستان باب هشتم ، در آداب سخن )

تلویزیون لا اقل میتواند برکناری ها ، جابجایی ها و به اصطلاح استعفاهای متعدد دولت را طی مدت شروع کار  دقیقا بررسی و کارشناسی کند ، دلایل انتصاب یا انتخاب اولیه و برکناری بعدی  وزیر کار و امور اجتماعی ، وزیر آموزش و پرورش و تعداد دیگری از مسولان دولت را و آثار و تبعات و خسارت های ناشی از این اقدامات را بطور شفاف در برنامه های زنده خود مطرح و مردم را امین و ناظر دولت و کارکرد و خط مشی  صدا و سیما بدانند.

بحث در این باره بسیار مفصل است و لازم است بنا بر نیاز جامعه دقیق و عمیق به آن پرداخته شود . وقتی که در رسانه های رسمی به ویژه صدا و سیما این مباحث به قدر کافی مطرح و دنبال نمیشود ، در رسانه های رقیب خارجی یا رسانه های معین و جایگزین  فضای مجازی و سایر امکانات در دسترس کاربران ، دنبال کنندگان و خبرگان و نخبگان پیگیری میشود .

تعطیلی رادیو بی بی سی فارسی

 منابع مختلف خبری تعطیلی و پایان کار رادیوی فارسی بی بی سی را پس ازنزدیک ۸۳ سال فعالیت مستمر ، اعلام کردند  .بی بی سی آخرین برنامه خود را با عنوان چشم انداز بامدادی روز ششم  فروردین ماه ۱۴۰۲ پخش و اعلام کرد که از این پس فعالیت های رادیو متوقف میشود ،سرویس جهانی  بی بی سی اعلام کردبا توجه به  تغییرات راهبردی با هدف تمرکز بر پایگاه های دیجیتال برخی از رادیوهای بخش های مختلف را تعطیل میکند .در این مرحله رادیو فارسی و رادیو عربی تعطیل شدند .

اینکه هدف غایی  و اهداف بریتانیا از این اقدام چیست ، هنوز به طور دقیق اعلام نشده است ولی با توجه به فعالیت گسترده بی بی سی فارسی تلویزیونی  ،دلایلی چون کم رونق بودن فعالیت های رادیویی به دلیل کاهش شدید مخاطب نسبت به دهه های قبل  ، فعالیت های وسیع جریان های مختلف  سیاسی ، اجتماعی در فضای مجازی به شکل های متنوع ، همچنین فعالیت رسانه های همسو در قالب های مختلف می توانند از جمله دلایل اقدام بی بی سی باشند .در حال حاضر تلویزیون فارسی بی بی سی ، علاوه بر پخش ماهواره ای از ابزارها و رسانه های معین و مکمل متعددی مثل کانال های خبری در واتساپ ، تلگرام و پلاتفرم های مختلف برای انعکاس اخبار و دیدگاه های خود بهره میگیرد .

بی بی سی فارسی یکی از قدیمی ترین رادیوهای فارسی در جهان بود که به فاصله اندکی از شروع به کار رادیویی ایران در سال ۱۳۱۹ و در تاریخ ۲۸ دسامبر سال ۱۹۴۰ ( ۱۷ دیماه ۱۳۱۹) در آغاز جنگ جهانی دوم و در رقابت با بخش فارسی رادیوی( آلمان ) برلین که قبل از آن شروع به کار کرده بود راه اندازی شده بود.

 رادیو فارسی بی بی سی  طی سال های طولانی توانسته بود توجه طیف زیادی از مخاطبان ایرانی  به ویژه بسیاری از سیاستمداران را به خود جلب کند ، در خاطرات بسیاری از رجال سیاسی ایران مشخص است که  از ابتدای شروع به کار رادیو تا حدود دو دهه پیش اخبار و تحلیل های این  رسانه جایگاه ویژه ای داشته است ، همچنین در  فرازهای تاریخی همانند جنگ جهانی دوم  ، ملی شدن صنعت نفت وتحولات انقلاب اسلامی ، به دلیل انگشت شمار بودن سایر منابع اطلاع رسانی تاثیر گذار بوده است .