دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

لحن همیشه طلبکار

  در موارد زیادی دیده میشود که  بسیاری از سخنگویان ، وابستگان بخش های مختلف دولت در بحران ها و پیشامدهای ناگوار  به جای آب ریختن روی آتش و برخورد ملایم با مخاطب  لحن و تند و طلبکارانه را جایگزین میکنند، عجیب است که برخی از این افراد در مراحل و موقعیت هایی به دیگران درس اخلاق میدهند ، نصیحت میکنند و راهنما میشوند ولی در نامرادی ها و مشکلات و بحران هایی که خود می بایست جزو پاسخگویان باشند ، به جای خویشتن داری ، عذرخواهی و ملایمت ، زبان تند و طلبکارانه به کار میگیرند .

 اصولا  در همه کشورهای توسعه یافته مسولان سعی میکنند به واقع یا حتی به صورت ظاهر ،مواظب کلام و لحن و شیوه مراوده با مخاطب و مراجعه کننده باشند ، هرگاه وسیله ارتباطی فراکیر باشد ، مراقبت های آشکار و نهان  گوینده به مراتب بیشتر میشود . در کشور ما با اینکه بالاخره طی سال های اخیر در چند مورد شاهد عذرخواهی  مسولان در قبال کوتاهی ها بوده ایم ولی کمابیش ، فرهنگ گذشته ادامه دارد.

 مدیر مسول روزنامه ای در قبال یک حادثه و رخداد و معضل اجتماعی یا رفتار غلط ماموران یک حوزه با مردم قبل از بررسی و اظهار نظر کارشناسی مراجع ذیربط  موضع میگیرد ، پاسخ می دهد و اظهار فضل میکند ، به ناگهان وقتی می بیند اصل موضوع به گونه ای دیگر بوده به جای عذرخواهی نوشته و توییت قبلی خود را حذف میکند به امید آن که مخاطبان و بازدیدگنندگان نیز فراموش کنند .! دیگری کل ماجرا و رخداد را منکر میشود و . . .  اما با روشن شدن قضیه سعی میکند ، خطای راهبردی را به روی مبارک نیاورد به این جهت که مردم را فراموشکار میدانند و خود را زرنگ و هوشمند .!

به یکی دو خطا و ایستادگی در برابر واقعیت ها به طور سیستماتیک این نوع گویندگان و نویسندگان نزد مخاطبان بی اعتبار میشوند ، حتی اگر به ظاهر فعال بمانند .

 تنها چاره کار برای این قبیل افراد ، توجه به کلام پر محتوای سعدی شیرازی است که گفت :

  بربساط نکته دانان خود فروشی شرط نیست      یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش

کمی مانده تا ابرقدرتی !؟

در هفته گذشته  عبارت ؛ کمی مانده  تا  ابرقدرتی مان ؛ از دو مقام دولت  نقل شد ، نمی خواستم بپذیرم به نظرم رسید که این موارد از خبرهای فیک باشد ولی  دیدم در منابع مختلف خبری نقل شده است .یکی از مقامات ،معاون  اقتصادی وزارت خارجه است . البته متاسفانه این نوع سخن ها قبلا هم از مسولان و اعضای دولت سیزدهم شنیده بودیم ، نظیر صحبت ها و وعده های وزیر کار که میگفت با یک میلیون می توان یک شغل ایجاد کرد ، وزیر محترم  خیلی زود از حضور مردم مرخص شد ، قطعا اگر حضورش تداوم میافت شاهد افاضات دیگری هم از این دست بودیم سخن هایی آسان با تبعات سخت . اظهار نظر جدید هم به مراتب عجیب تر است . معلوم نیست این آقایان برای جه اینگونه سخن میرانند ، حواسشان نیست ، بی اختیار کلامی را بر زبان می رانند یا واقعا مشاورانی در پیرامونشان هستند که گمراهشان میسازند و احتما از این طریق سعی دارند به مخاطبان خود دلگرمی بدهند ، غافل از اینکه با فضای موجود در جامعه ، هجوم خبرهای راست و دروغ در فضای مجازی، وضعیت اقتصاد و گرفتاری های جدی معیشتی مردم، بهتر است ابتدا برای رفع تنگناها و مشکلات جاری تلاش شود ، فشارهای ناشی از تحریم ها همراه با آثار بین المللی جنگ و حمله روسیه به اوکراین و روشن نشدن گفتگوهای برجامی ،بیش از پیش چاره جویی های رفع مشکلات را با ابهام و چالش روبرو کرده است

 اینکه کشور به حول و قوه اللهی در زمینه هایی رشد کرده و امید به توسعه و افزایش توان عمومی کشور میرود مایه امیدواری است ، اما قبل از هرچیز لازم است آحاد مردم پیشرفت ها را حس و لمس کنند ، صرف اظهار نظر و قول و وعده دادن و تکرار مکررات برخلاف آنچه گویندگان فکر میکنند آثار معکوس و تخریبی دارد و بلافاصله ذهن شنونده به سمت و سوی مقایسه جنبه های مختلف اجرایی ، رفتاری ، معیشتی و توانایی ها و نواقص موجود با کشورهای ابرقدرت یا کشورهای در آستانه ابرقدرت شدن میرود ، کشورهایی که شرایط مطلوبی در حمل و نقل هوایی ، استانداردهای بالای تردد زمینی یا دریایی دارند ،بالاترین سهم گردشگری در سطح جهان را دارند، حتی آناهایی که آثار تاریخی و شرایط زیست بوم و پدیده های طبیعی آنها به اندازه ایران نیست . اینکه بگوییم ظرفیت های بالقوه توسعه یافتن و به مراتب بالایی برای  قدرتمند شدن در جهان را داریم و میتوانیم در این جهت حرکت کنیم مشروط به داشتن مدیران با تدبیر و قوی در اجرا ، گزاره های قابل پذیرشی هستند ، ولی اینکه بگوییم کمی مانده تا ابرقدرتی ، تعبیر نادرست ،غیر قابل قبول و به تعبیر خیلی ها ، لایتچسبکی است .

دولت راضی در یکسالگی

 هفته دولت با مراسم های مختلف و تقدیر و تشکرها به پایان رسید . رسمی که طی سال هاست برگزار میشود . اصولا این رسم برای بازبینی ، بررسی و مرور بر عملکردهاست و البته فرصتی برای تبلیغ کارها و تلاش های صورت گرفته طی یکسال گذشته ، امسال دولت سیزدهم در اولین سال استقرار خود همین برنامه ها را اجرا کرد ، با این تفاوت که با توجه نبود یک مجموعه مستقل منتقد در برابر دولت به ویژه هماهنگ بودن رسانه های رسمی ، در راس آنها صدا و سیما ، همچنین بی رمق بودن یا اجازه نیافتن فعالین جناح رقیب ، نقد جدی در بررسی  عملکردها صورت نگرفت .

 دولت جاری در شرایط خوبی کشور را تحویل نگرفت ، تورم ، گرانی های افسار گریخته و تبعات منفی روز افزون تحریم ها  وجود داشت  . . اما با وجود وعده های مکرر دولت جدید در دوران تبلیغات و حتی بعد از آن شرایط برای مردم کوچه و بازار بهبود نیافت ، حتی در موارد متعددی نسبت به قبل بدتر هم شد ، به عبارتی روند رو به تزاید  شاخص های منفی  ، کمابیش افزایش یافت .  البته اعضای  دولت و شخص رییس جمهور در این یکسال ،سفرهای زیاد و بازدیدها و ملاقات های متعددی با مردم داشتند، حوادث مختلفی  از جمله حوادث طبیعی هم رخ داد و  بخشی از توان دولت را به خود معطوف کرد .

 گاهی در گزارش ها و مصاحبه های مسولان صحبت از بهبود اوضاع ، مثبت شدن شاخص های زندگی ، توسعه روابط با کشورهای جهان ، فروش بیشتر نفت ، آزاد شدن بخشی از دلارهای نفتی بلوکه شده و از این موارد دلگرم کننده شده است، انشاالله که همه درست و در آینده نزدیک نشانه های بهبود در زندگی مردم بروز و ظهور داشته باشد . ایکاش در کتار گزارش ها ، نظرخواهی از مردم  ، افکار سنجی و بررسی های میدانی مستقل هم می شد تا میزان بهبود وضعیت ، ارتقای شاخص های اقتصادی در زندگی روزمره مردم برای دولت و رسانه ها  مشخص می شد .

 آنچه بیش از همه شاخص ها و گزارش ها مهم و معتبر است میزان رضایت مردم   و امیدواری نسبت به آینده است . انشاالله که افزایش یابد و گفته های مسولان در آینده ، تمام و کمال رنگ واقعیت و تحقق بپذیرند .