دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

شادی قبل از گل

 معمول دیپلماسی کشورهای مختلف این است که همواره امور پنهانی  اعم از راموارد  در حال اقدام ، پیگیری ،برنامه ریزی را تا لحظه به نتیجه رسیدن اعلام نمیکنند ، هروقت که زمانش رسیدبهره برداریها ی مستقیم و غیر مستقیم از تلاش های بلند مدت صورت گرفته آغاز میشود ، این مورد بسیار مهم حتی در زندگی شخصی افراد هم هست . گاهی به دلایلی چون تنگ نظری ها ، حسادت ها ، کارشکنی هاو خرابکاری های احتمالی،  اشخاص در زندگی شخصی خود نیز تا زمانیکه به نتیجه قطعی در موضوع مورد نظر نرسیده اند ، از طرح و توضیح پیرامون آن خودداری میکنند تا مبادا با اعلام قبل از موعد هزینه هایی بر آن مترتب نشود .

 در همین ارتباط ، گاهی با توجه و مطالعه بر رفتار برخی سیاستمداران یا کسانی که صاحب کرسی ، منبر ، تریبون و خلاصه امکانی برای صحبت ، سخنرانی ، بیان نظرات یا احتمالا گفتگو هستند ، بی توجهی عجیب و عمیقی از این بابت دیده میشود ، یکی در نماز جمعه ، دیگری در رسانه و برخی در محافل دوستانه ، غالبا با قصد خیر و از روی علاقه به کشور و برای امید و ارکردن مخاطب به قدرتمند بودن کشور ، طرحی را افشا میکنند یا پرده از حرکتی طراحی شده برای امتیازگرفتن از  رقبا بر میدارند که همین اقدامات به ظاهر دوستانه باعث سوئ استفاده دشمن ،ناقص ماندن طرح یا منصرف شدن طرف همکاری به دلیل تحت فشار قرار گرفتن میشود . انگار حوصله و سعه صدر لازم برای شادی بعد از گل وجود ندارد و اغلب شادی ها قبل از گل صورت میگیرد شرایطی که درپی آن اصولا  گلی زده نمیشود .

طی دو سال دیپلماسی ، پیگیری ها و رفت و برگشت های هیات های سیاسی دردولت سیزدهم برای تحقق برجام یا طرحی جایگزین ، بارها و بارها شخصیت های سیاسی یا چهره های سرشناس مرتبط و غیر مرتبط از مذاکرات گفته اند ،ازنزدیک شدن به توافق ، اقدامات پیش رو، آثار سازنده اقتصادی و سیاسی آن ها و طرف های مذاکره ( مستقیم یا غیر مستقیم ) به ویژه آمریکا اظهارات مذکور را به اشکال مختلف تکذیب کرده اند و با ژست بی نیازی در پی  خنثی سازی آثار مثبت احتمالی این اظهارات برآمده اند .

 برای  جلب نظر مردم جز ملموس شدن آثار و تبعات سیاسی و اقتصادی فعالیت ها و اقدامات در زندگی مردم راه و جایگزینی وجود ندارد ، لذا توصیه و درخواست میشود که تریبون داران   از شادی های مکرر و بی حاصل قبل از گلشان بکاهند و بر سعه صدر ، متانت و فروتنی و همراهی بیشتر با منافع ملی بپردازند .

چنان قحط سالی شد اندر دمشق

  چنان قحط سالی شد اندر دمشق

  که یاران فراموش کردند عشق

چنان آسمان بر زمین شد بخیل

 که لب تر نکردند زرع و نخیل

  بوستان سعدی ، باب اول در عدل و تدبیر و رای

    استاد سخن سعدی شیرازی  حدود ۷۵۰ سال پیش  با سرودن شعر وزین و پر محتوایی که در بالا آمدشرح درست و دقیقی از اوضاع و احوال جامعه انسانی   ،در شرایط بحرانی ، سختی معیشت و تنگدستی بخش گسترده ای از مردم ترسیم میکند . شرایطی که جز با تدبیر و رای درست برنامه ریزان و حاکمان جامعه  و رافت و عطوفت انسان ها به یکدیگر ، کارها بر مدار درست و مسیر تعادل قرار نمیگیرد .

 حیف و افسوس که بنا بر قول سعدی بزرگوار  ،بسیاری از فرصت ها در شرایط سختی از دست میرود و عشق و عاطفه کم رنگ میشود .

 حتما همراهی های افزونتر و احترام متقابل همگان ،سهم فراوانی درگسترش مهربانی و لطافت و رفاقت بیشتر موثر خواهد بود .

 وقتی مسولان ناتوانند ، دیگرانی نیز صرفا به فکر منافع خودهستند ، راهی جز دریافتن دوستی ها و تعمیق رفاقت ها برای تخفیف آلام و تحقق آرزوها نیست .امیدوارم که دوستی ها پایدار بمانند و همگان برقرار و امیدوار و در آرامش باشند .


دیپلماسی قوی ،لازمه نمایش اقتدار ملی ایران

 در حالی که نزدیک به دو سال از شروع به کار دولت سیزدهم میگذرد میتوان اذعان کرد که به جز چند مورد خاص  شاهد  تحرک دیپلماسی و موفقیت  سیاست خارجی کشور نبوده ایم ، برای برجام بعد از توقف پیش آمده اتفاق مثبتی نیافتاده  است، چشم انداز روشنی نیز دیده نمیشود ، چندین بار برخی    . اعتبار پاسپورت ایرانی که در مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی مطرح شده بودافزایش نیافت . پیشرفت قابل قبولی در دیپلماسی اقتصادی مشاهده نشده است ، برخی امار و ارقام گاهی مطرح میشود ولی اقدام تعیین کننده ای صورت نگرفته است.

 انجام سفرهای مسولان به ویژه رییس جمهور به کشورهای مختلف همچنین مناطق مختلف کشور خوب است ، مشروط بر اینکه با برنامه ریزی قبلی ، بررسی ها و طرح و برناتمه های کارشناسی و نظارت و پیگیری مستمر  همراه باشد ، نتایج مثبت و سازنده سفرها به مردم نشان داده شوند و در نهایت مردم کوچه و بازار آثار آن ها را در زندگی روزمره خود لمس کنند.

 در کشور ما سال هاست که افراد زیادی با در اختیار داشتن برخی تریبون ها سخنانی میگویند ، حرف هایی میزنند یا تاییدها و حمایت هایی میکنند که الزاما میتواند نظر نظام نباشد یا با نظر اکثریت همخوانی نداشته باشد ، مثل سخنان برخی از امامان جمعه که با لحن تند و بعضا تحریک کننده یا تضعیف کننده وحدت ملی سخن گفته و میگویند ، البته این موارد نیز پیامدهای منفی خود را خواهد داشت با این همه دیگرانی هم این سخنان را نقد یا رد میکنند و آنچه را بیان شده، نظر نظام یا سایرین نمیدانند ، اما در مورد شخص رییس جمهور نمیتوان این تشکیک را مطرح کرد ، یا با شرح و تفصیل و توجیه القا کرد که فلان نظر ، سخن و نظر شخصی او بوده است ، به همین دلیل  برای جایگاه ریاست جمهوری در هر زمان لازم است که اظهار نظر و اعلام موضع او کاملا حساب شده و قبلا فکر شده باشد تا آسیبی به منافع و وحدت ملی وارد  نیاید .

 طی روزهای گذشته ، شاهد برخی حرکات نامیمون و تبلیغات زننده توسط رسانه های جمهوری آذربایجان بوده ایم که نشان دهنده تحریک عوامل ضد ایران و ایراد سخنانی  دور از شان از عوامل حاکم در آن کشور بوده است.همچنین برخی عوامل افغستانی در قضیه آب هیرمند و قطع ورود آب به هامون برخوردهای غیردیپلماتیک و زننده ای داشته اند، طبعا راه برخورد و مواجهه با این موارد رفتارهای مشابه نیست بلکه برای حفظ شان و جایگاه و اعتبار ملی ایران و ایران ، در کنار پشتیبانی و همراهی ایرانیان و ایران دوستان ، نمایش اقتدار ملی همراه با دیپلماسی قویاست