دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سرگذشت اینگرید برگمن

 به تازگی فرصت کردم کتاب سرگذشت خانم اینگرید برگمن  را مطالعه کنم . کتاب از آن نظر برایم جالب بود که با خواندن آن علاوه بر شرح زندگی و سرگذشت یک هنرپیشه معروف هالیودی دراواسط  قرن بیستم  ،  ابعاد مختلفی ازشرایط زندگی ، فرهنگ و هنر حاکم ، تفاوتهای موجود در نگاه فرهنگی اروپاییان آنزمان باآمریکایی ها ، سیر مهاجرت بسیاری از نخبگان اروپایی به آمریکا در آستانه جنگ جهانی دوم و سالهای جنگ نیز بنوعی مورد توجه قرار گرفته است .

 خانم  اینگرید برگمن یکی از بزرگترین هنرپیشه های هالیود در سالهای دهه چهل تا اواخر دهه هفتاد قرن بیستم است . برگمن هنرمندی سویدی است که پس از بازی در چند فیلم سینمایی در کشورش مورد شناسایی و توجه تهیه کنندگان و کارگردان های آمریکایی قرار گرفت ، او در سالهای نزدیک به شروع  جنگ جهانی دوم عازم آمریکا شد و طی دوران  بازیگری ، در فیلم های معروف تاریخ سینما ،  از جمله فیلم های  کازابلانکا ، آناستازیا ، قتل در قطارسریع السیر، طلسم شده ، زنگ ها برای که به صدا در میآید، چراغ گازی،ژاندارک و . . . بازی کرد . او هفت بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در این میان  سه بار جایزه آسکار را بابت فیلم های ،زنگ ها برای که به صدا در میآیر (  ۱۹۴۳ م ) ، چراغ گازی ( ۱۹۴۴ م ) و فیلم قتل در قطار سریع السیر ( ۱۹۷۵ م ) دریافت کرد .

 اینگرید برگمن با بزرگترین کارگردان های تاریخ سینما از جمله روبرتو روسیلینی ، ویکتور فلیمینگ، آلفرد هیچکاک ، اینگمار برگمان  ، ،همکاری کرد. گذشته از شرح وقایع  و شرایط پرفراز و  نشیب  زندگی او ، در این کتاب می توان با چگونگی رشد و جهانی شدن تولیدات سینمایی هالیود آشنا شد .

  بهره گیری کارگردان ها و بازیگران آن زمان  از داستان های نویسندگان شاخصی  همچون برناردشاو انگلیسی نمایشنامه نویس و منتقد ادبی  معروف ، جان اشتاین بک ، نویسنده آمریکایی کتاب های خوشه های خشم  و موش ها و آدم ها  و ... نیز  ارنست همینگوی نویسنده کتاب های  پیرمرد و دریا   ، وداع با اسلحه و . . . که هر سه نویسنده از دریافت کنندگان جایزه نوبل هستند ،همچنین  بازی های قوی اینگرید برگمن ، سالهای اوج بازیگری این بازیگر همچنین قدرت و ظرفیت در حال افزایش هالیود در آنزمان را نشان میدهد  . می شود گفت که با توجه به درآغاز راه و جوان بودن سینما و با وجود امکانات کمتری که آنزمان نسبت به حال حاضر در اختیار سینما بوده است ، سینما از قصه ها و سناریوهای تازه و بکر و نویسنده های مشهور و پر اعتباری برخوردار بوده است . موقعیت و فرصتی که امروز کمتر در اختیار سینماست و بعضی کارگردان ها معتقدند که کمبود قصه و سناریوی خوب یکی از مشکلات جدی سینمای امروز در سطح جهان است .

چاپ اول کتاب توسط نشر قطره و در سال ١٣٨٣ صورت گرفته است.

صف امضای کتاب

  امسال امکان حضور و بازدید از نمایشگاه کتاب نیافتم، چون در تهران نبودم ، ولی چون گذشته اخبار رویدادهای نمایشگاه  ، بازدیدها ، کتاب های جدید ارایه شده ، کتاب های پرفروش و در مجموع استقبال خوبی که از نمایشگاه شده را دنبال کردم . خوشبختانه با وجود سلطه گرانی ها در زندگی روزمره مردم ، علاقه به کتاب ، خرید کتاب و کتابخوانی  هنوز امیدوارکننده است . در گزارش ها ، تصاویر خبری و کلیپ های تصویری، صف هایی از مراجعین و مشتاقان کتاب و کتابخوانی دیده میشد که صبورانه برای  دیدار نویسنده محبوب خود  و درج امضای او بر صفحه ای از کتاب مورد نظر در صف ایستاده بودند .

  هر کدام از ما اصولا کمتر خاطره یا حس خوبی نسبت به صف داریم از هرنوع و شکلش ولی دیدن صف کتاب خالی از لطف نیست به چند دلیل : 

-- اینکه نویسنده ها و محققین ما با تلاش ها و زحماتشان توسط بخشی از مردم بخوبی دیده میشوند .

 --میشود باور کرد که مشتاقان منتظر در صف حداقل  کتاب مورد نظر و نویسنده را بخوبی میشناسند و کتاب هایش را دنبال میکنند.

 -- ارزش این صف را در مقایسه با صف مثلا دیدار با یک بازیگری که صرفا به واسطه بازی و حضور در یک فیلم یا سریال مورد توجه قرار گرفته است نباید دست کم گرفت . بدون اینکه بخواهیم ارزش بازیگر و هنر بازیگری را نا دیده بگیریم ، گاهی دیده میشود که یک بازیگر جوان کم تجربه و کم سواد به دلیل انتخابش توسط کارگردان و حضور در یک فیلم و یا مجموعه تلویزیونی مورد توجه گسترده طیفی از تماشاگران قرار میگیرد ، بازیگری که پیشینه ای در بازیگری نداشته و بعداز این نمایش هم دیگر حضوری تاثیر گذار در عالم هنر نخواهد داشت ، خلاصه اینکه در کنار افراد با پیشینه و مجرب و خلاق بازیگر افرادی هم بر اثر اتفاق و بدون زمینه لازم بیش از سهم تلاششان در معرض دید رسانه ها قرار میگیرند ولی یک نویسنده به هیچ وجه نمیتواند  بدون اشراف، مطالعه ، زمینه قبلی و توانایی نویسندگی کتابی ارایه کند و مورد استقبال هم قرار گیرد .

 برای همه نویسندگان و تلاشگران حوزه نشر همچنین هنرمندان پر تلاش و مردی این دیار آرزوی توفیق بیش از پیش داریم .