دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

لزوم رسیدگی بهتر به زلزله زدگان خوی

 حدود سه هفته از زلزله خوی و برخی روستاها و مناطق آن میگذرد . گزارشهایی از کمک ها و اقدامات مسولان ذیربط در دولت منعکس میشود ، با این همه گزارش هایی هم توسط آسیب دیدگان و برخی خبرنگاران و فعالان مستقل انعکاس یافته است که نشان میدهد که برخی از زلزله زدگان هنوز از وضع و اوضاع آرامش بخش و کاملا مستقری برخوردار نیستند . از گزارش ها اینگونه بر میاید که  در زلزله  ۵/۹ریشتر خوی خوشبختانه تلفات انسانی خیلی کم بوده ، ولی خسارات به جای مانده فراوان است. خانه های زیادی بطورکامل یا بخشی از آن فرو ریخته اند و غیر قابل استفاده شده اند و ساختمان های زیادی آسیب دیده اند که نیاز به مرمت اساسی دارند .  تقریبا همه زلزله زدگان در چادرها مستقر شده اند ، چادرهایی که در نزدیکی خانه های مسکونی ویران شده یا مجمتع در پارکی یا زمین مناسبی  بر پا شده است ، اما در این برف و باران و سرمای زمستان تجهیزات و وسایل گرمایشی و وسایل راحتی اهالی خانواده کافی نیست ، این وضع برای کسانی که عضوی معلول یا بیمار در خانواده دارند به مراتب سخت تر و طاقت فرساست .

 از دولتمردان و مسولان مختلف که معمولا وضع درآمدی و مالی کشور را مناسب و دستگاه های ذیربط را آماده میدانند ، انتظار میرود که بیشترین تلاش را به عمل آورند و  خدمات کامل تری را به مردم آن سامان ارایه دهند . رسانه رسمی سیما در شبکه های مختلف طی  گزارش های خود ضمن گزارش های فعالیت های در حال انجام ، گوشه هایی از مشکلات و نارسایی ها را نیز منعکس کردند .نشان دادن حضور مسولان در بین مردم آسیب دیده ، پرس و جو از وضع معیشتی و شرایط استقرار مردم و شنیدن پاسخ های مستقیم از مردم و انعکاس آن ها بهترین شیوه پاسخ دهی و اقناع افکار عمومی در برابر تبلیغات مخالف و منتقدان دولت است . به جای اینکه مسولی در برابر خبرنگاران بگوید اوضاع آسیب دیدگان خوب است ،بهتر است رسانه ها از جمله سیما گزارش های همه جانبه ای از منطقه ، کارهای انجام شده ، در حال انجام و مسایل و مشکلات باقی مانده  و شرایط معیشتی مردم منعکس کنند .

رییس همیشه همراه شورای شهر

آقای مهندس مهدی چمران قبلا  در  دوره های دوم ، سوم و سه سال از دوره چهارم شورای شهر تهران و زمان طولانی شهرداری آقای قالیباف ریاست شورای شهر را عهده دار بود . او همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز با رای اعضای شورای شهر به ریاست شور برگزیده شده است . در کارنامه  کیفیت و شاخص فعالیت های آقای چمران بیش از هرچیزی همراهی تمام و کمال با شهرداران هم سو دیده میشود.  همراهی و هم سویی برای هم افزایی در پیشبرد امور شهر و رفع مشکلات مردم کاری است بس پسندیده، ولی بنظر میرسد  همراهی  و رفاقت رییس  بیش از حد لازم  و معمول است ، چنانکه پیگیری انحرافات و کوتاهی ها اغلب مغفول می ماند ، از وی در مقام مسول عالی و ناظر بر عملکرد شهرداری و شهردار  به ویژه رخدادهای سوال برانگیز یا کم کاری ها  یا آنچه که به عنوان ترک فعل مصطلح شده کمتر نقد ، سوال و تذکر در مواردی که لازم است دیده شده است . جالب است که صدا و سیما هم به عنوان رسانه فراگیر و عمومی ، هیچگاه  آن چنان که با سایر رییسان شورای شهر سوال و پیگیری و برخورد چالشی داشته است با وی گفتگوو پرس و جوی چالشی نداشته است.

 چندی پیش در خبرگزاری ها خبری مبنی بر دریافت حقوق و مزایا و اضافه کاری  توسط دختر خانم جوان فرزند یکی از خانم های عضو شور،ا به عنوان مسول دفتر او مطرح شد ، واکنش ریاست شورای شهر این بود که : باید بررسی کنیم و نتیجه را اعلام نماییم ، البته خبر برکناری آن دختر خانم منعکس شد ولی نتیجه بررسی ریاست شورا ، اعلام نشد . برخی از اعضای شورا نسبت به دخالت شهردار و شهرداری در هدیه و جایزه دادن به فیلم برگزیده جشنواره انتقاد کردند ، رییس شورا هم مطابق معمول وعده دادند که بررسی میکنند که از چه محل و اعتباری، بودجه جایزه تامین شده ( سایت  خبری جماران ۲۳ بهمن )،  رانندگان  خودرو های مختلف در اولین بارش برف سنگین در تهران ، روز ۲۰ بهمن ماه ، بخش های مختلف شهر به ویژه مناطق شمالی دچار ترافیک سنگین ، سر خوردن وسایل نقلیه خود و مواجه با غافلگیری و عدم آمادگی شهرداری شدند و در گروه های اجتماعی و فضای مجازی منعکس کردند ، در صورتیکه هواشناسی قبلا پیش بینی بارش سنگین کرده بود ، البته  تعدادی از اعضای شورای شهر نیزدر جلسه علنی شورا طرح مشکل کردند و از شهرداری بابت عقب ماندن و آمادگی نداشتن گلایه و انتقاد کردند، با این همه انتظار نظارت بهتر و پاشخگو کردن بیشتر شهردار و شهرداری از جانب رییس و شواری شهر میرود .

 البته گزارش های رسانه ها از مقابله و مواجهه بهتر شهرداری با دومین برف تهران ( ۲۳ بهمن ) که طولانی تر و سنگین تر از برف اول بوددارد . خوب است همه کسانی که نسبت به مردم به عناوین مختلف مسولیت دارند ، بظور شفاف پیگیر و به موقع  پاسخگو باشند تا اعتماد و پشتیبانی مردم را به عنوان بزرگترین سرمایه  با خود داشته باشند.

برف رسواگر

 در برخی از کشورهای برف خیز معمولا به اولین برفی که می بارد  ، اصطلاح برف کثیف را به کار می برند ، برفی که بعد از مدتی برای اولین بار و غالبا در فصل پاییز می بارد و با آلودگی همراه است ، این بار با تبعاتی که بارش برف نه چندان طولانی در تهران در پی داشت و پرده از ضعف مفرط مدیریت شهری را بر ملا کرد باید از این برف به عنوان برف رسواگر نام برد . روز ۲۰ بهمن ماه جاری ( ۱۴۰۱ )در تهران  چند ساعت برف بارید ، بارش ها مداوم و پیوسته نبود ، اما نسبت به یکی دو بارش پراکنده و کم مایه قبلی بیشتر و در مناطق شمال شهر  پر و پیمانه تر بود .

تصاویری که مردم از وضعیت خیابان ها و بزرگراه های اصلی شهر در فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند ، بی عملی ، کم تحرکی و ضعف جدی مدیریت شهری تهران را به خوبی به نمایش درآورده است . خودروهای زیادی در برف و سرما گیر کرده یا سر خورده و جاده ها در ساعات پایانی شب یخ زده و عده ای از مردم طی ساعاتی طولانی سرگردان و درگیر مشکلات ناشی از برف  شده اند . صدا و سیما به دلایل کاملا معلوم ،متاسفانه آن چنان که لازم بود و در زمان دولت قبل به این نوع مشکلات می پرداخت و سراغ مسولان میرفت به سراغ جناب شهر دار نرفت و نقد و پیگیری کاملی به عمل نیاورد . جالب است که هواشناسی از چند روز قبل از این پیش بینی برودت هوا و بارش  باران  و به ویژه برف در ارتفاعات و شمال شهر تهران کرده بود.

اینگونه عمل کردن شهرداری و شهردار در مواجهه با یک بارش برف و عقب ماندن آشکار آنان از رسیدگی دقیق و درست و به موقع برای رفع مشکلات شهری که از وظایف اصلی شهردار و نیروها و عوامل شهرداری است ، علاوه بر تلخکامی و گرفتاری جندین ساعته تعداد زیادی از شهروندان کلان شهر تهران ، آنان و سایر کسانی که موضوع را دنبال کرده و در جریان قرار گرفته اند نسبت به شعارهای پر حرارت جناب زاکانی شهردار محترم ، در زمان کاندیداتوری ریاست جمهوری بدبین و نا امید کرده و میکند ، آقای زاکانی تندترین انتقادات را نسبت به عملکرد و ناتوانی دولت قبل  و داغ ترین شعارهای توانمندی ، کاردانی و کارآمدی برای خود و دوستان و همفکران خود که اینک مجموعه دولتمردان حاضر را شامل میشوند مطرح میکرد .

   اینجاست که حضرت حافظ میفرماید  : خوش بود گر محک تجربه آید به میان   . . .