دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

صدا و سیما از هنرمندان خودشایسته تجلیل نمیکند

رسانه صدا وسیما بعنوان رادیو تلویزیون ملی ایران و دستگاه عریض و طویلی که بیشتر  هزینه های خود را از بودجه عمومی کشور دریافت  و نیز بخشی از درآمد خود را از طریق پخش آگاهی های بازرگانی و مشارکت با نهادهای خصوصی یا دولتی  و بهره برداری از موقعیت انحصاری خود تامین میکند . پر واضح است که یکی از وظایف این رسانه تجلیل و گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان و پاسداری شایسته از فرهنگ وهنر  کشور است . البته وظیفه و رسالت این رسانه بزرگ و پر هزینه در حوزه های مختلف و متعددی تبیین شده است که یک حوزه و قلمرو آن پاسداشت هنر و هنرمندان است .با این همه دیده میشود که در این بعد  انگیزه  کافی  یا شناخت و همت لازم وجود ندارد ،چرا که  مدیران این رسانه نه تنها آنچنان که شایسته است به گرامیداشت از  هنرمندان در حوزه های مختلف در سطح کشور نمی پردازند ، بلکه  هنرمندان همکار و نقش آفرینان فرهنگی ، هنری رادیو و تلویزیون که سالیان دراز در این رسانه،  کار ، فعالیت و نقش آفرینی کرده اند نیز  به طرز شایسته تجلیل و تکریم نمیشوند. شاهد مثال یکی ، دو  یا چند مورد نیست .گلایه های مستمری از صدا و سیما بابت نپرداختن به هنرمندانی که بزعم این سازمان چندان دیدگاه نزدیکی با خط مشی جاری صدا و سیما ندارند بجای خود، سایر هنرمندان حتی همکاران سالیان طولانی این رسانه نیز چندان مورد توجه قرار نمیگیرند ، تقریبا کمتر سراغ داریم که هنرمندی تا کنون به طرز شایسته و  بایسته مورد تکریم و احترام قرار گرفته باشد .

نمونه نزدیک این وضعیت را در نوع برخورد سازمان صدا و سیما با  فوت  آقای ناصر احمدی گوینده پیشکسوت خبر و دوبلر قدیمی ( درگذشت۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۸ )با حدود پنجاه سال تلاش و همکاری و قبل از آن قاسم افشار گوینده پیشکسوت خبر تلویزیون ( درگذشت ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ) با سه دهه حضور و فعالیت دیدیدم  . آنچه که صورت گرفت تهیه خبری کوتاه و اعلام تسلیتی مجمل و گذرا بود.

امیدوارم  با تامل بیشتر ، تفکر برتر و توجه بهتر به اهداف و رسالت های رسانه عمومی و ملی صدا و سیما ، این سازمان در جهت تکریم و تجلیل هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر کشور موثر تر  و ماندگارتر عمل کند .