دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

زنگ آخر ، غالبا غیر قابل پیش بینی !

زنگ آخر یک مفهموم ، یک نشان و یک قرار  است که در موقعیت های مختلف با احساسات متفاوت ، تلخ و شیرین برای هرکدام از ما طی سالهای زندگی تجربه میشود .

 - بسیاری از موقعیت های زنگ آخر پیش بینی نشده است ،..

--ترم دانشگاه که تمام میشود ، آخرین جلسه معمولا از قبل مشخص است ولی اکثرا  جلسه آخر پیش بینی نشده  اتفاق میافتد ،  به این نحو که با وجود مشخص بودن جلسه آخر ،غالبا یک جلسه قبل تعطیل میشود ، استاد نمیاید یا دانشجویان جلسه ماقبل آخر را طبق توافق و تصمیم جمعی به کلاس نمی روند ، البته گاهی استاد را نیز در جریان قرار میدهند که به زحمت نیافتد ،!

-- زنگ آخر مدرسه ، بچه ها آنقدر سرگرم تکرار شوخی ها و دوستی ها و مطالب درسی هستند که کمتر در آخرین بودن آن تامل میکنند ، اما در اولین هفته بعد از آخرین جلسه ،دلتنگی ها شروع میشود و نسبتا مدت زمان طولانی می بایست صبر کنند ، معمولا آن جمع اولیه  و فضای قبلی رفاقت ها عینا تکرار نمیشود ، دوستی با خانواده اش مهاجرت کرده و از آن محله و مدرسه رفته اند ، معلمی جابجا شده ، گاهی ، خدای ناکرده کسی در این میان  به دلیلی فوت کرده . .

-- برای من همانند سایرین  مواردی که گفته شد بارها تجربه شده است ، اما یک بار زنگ آخری که به ناگهان با آن روبرو شدم  کاملا غیر منتظره بود .. . 

--- بارها وقتی برای دیدن پدر و مادر به شهرزادگاهم سفرمیکردم  ،به محض رسیدن به درب  منزل قدیمی مان ، زنگ را به صدا درمیاوردم ، به فاصله یکی دو  دقیقه یکی از ایشان و غالبا مادر میامد و  در را باز میکرد ، اما عاقبت روزی رسید که زنگ زدم  و کسی در را باز نکرد .! غافلگیر شدم این اولین بار بود که زنگ خانه پدری را میزدم و کسی در را باز نمیکرد و مجبور شدم به جای دیگری بروم ، پدر بیمارستان بود و مادر را  که کسالت داشت یکی از خواهران برده بود منزل ، هرچه بود ، روال گذشته در اینجا به پایان رسیده و متوقف شده بود .  شرایط جدیدی آغاز شده بود که دیگر برگشت نداشت . تازه یادم افتاد دفعه قبل که زنگ خانه را زده بودم، آخرین زنگ با روال و شرایط سابق  بوده ، بدون اینکه در لحظه متوجه  غتمیت بودن آن دم شده باشم.! !

 -- زنگ آخر در زندگی همه ما بارها به صدا در میآید ، چاره ای نیست ، مگر اینکه قدر زمان ، سلامتی و نعمت دوستان  و اطرافیانمان را بدانیم تا ناگهان زود دیر نشود .

 -- دوستی از همدوره ای های دانشگاه را به لطف اطلاع رسانی دوستان دیگر و کارآمدی فضای مجازی بعد از سال ها بی اطلاعی و بی ارتباطی پیدا کردم و تماس هایمان برقرار شد . پس از چندی مطلع شدم که اخیرا بنابرتشخیص پزشک آنژیو شده است و کسالتی دارد .برای احوالپرسی  بهش زنگ زدم ، میگفتد در مرحله آنژیو  رگ دچار پارگی شده بود به من اطلاع دادند ، چاره جویی شد و خدا را شکر به خیر گذشت ، نیم ساعتی صحبت و درد دل داشت ، گفتم با توجه به نقاهتی که داری ( از کم نفسی مشخص بود ) انشاالله بعد از بهبودی کامل ، مبسوط صحبت میکنیم ، کمتر از ۲۴ ساعته بعد خبر رسید که ناگهان فوت کرده ، خدا رحمتش کند ، آقای آقا جانی دوست و هم دانشگاهی قدیمی ما ، به همین سادگی زنگ روز قبل و گفتگویمان آخرین زنگ تماس ما بود .

 به قول صفی علیشاه :

  دم  غنیمت دان که عالم یک دم است               آنکه با دم همدم است او آدم است


،

نام نویسی برای مجلس

 طبق اعلام خبرگزاری ها ، طی مدت مقرر برای ثبت نام نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، قریب به  چهل ( ۴۰ ) هزار نفر در سرتاسر کشور ثبت نام کرده اند ،

 برای تعداد بالای مشارکت در ثبت نام مرحله اول  که خوشبختانه برای افراد داوطلب سختی خاصی نداشت و فقط  باید از طریق درگاه اینترنتی اعلام شده مشخصات خود را می نوشتند ، تبلیعات زیادی توسط دست اندرکاران به عمل آمد ، واقعیت این است که تعداد زیاد ثبت نام کننده در این مرحله خوب است اما  تعیین کننده مشارکت گسترده احتمالی نیست ، لذا چندان نباید بر آن تاکید و بابت آن افتخار کنند ، مهمترین چیزی که شاید بتواند تا حدی میزان مشارکت عمومی را افزایش دهد ، تعداد افرادی است که نهایتا پس از بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگبان به عنوان لیست نهایی  کاندیداهای واجد شرایط  اعلام میشود ، در انزمان میتوان گفت برای هر کرسی  نمایندگی در مناطق مختلف مثلا بطور میانگین ده ( ۱۰ ) کاندیدا وجود دارد . چیزی که در انتخابات مجلس فعلی انجام نشد و میزان حضور و مشارکت مردم در مقایسه با انتخابات مشابه در دوره های قبلی کمتر  و در کل انتخابات با کم رونقی و استقبال نه چندان پر شور مردم مواجه شد . ا

میدواریم میزان زیاد واجدین شرایط با تنوع لازم فکری و تجربی باعث مشارکت بالا و در نتیجه تعییرات و اصلاحات در روند امور کشور ، تامین منافع ملی و گشایش اقتصادی و بهبود وضع معیشت مردم بیانجامد .

روزخبرنگار در صدا و سیما

امسال بیشترین اخبار روز خبرنگار اختصاص داشت به انعکاس بازدید آقای رییسی از بخش های مختلف صدا و سیما به ویژه حوزه معاونت سیاسی ، خبرگزاری ( واحد مرکزی خبر ) و پخش اخبار  ، طبیعی است که صدا و سیما با توجه فراگیری ، پوشش وسیع جغرافیایی و جمعیتی ، همچنین انحصاری که در زمینه تولید و پخش رادیو تلویزیونی کشور دارد انعکاس اخبارش وسیع تر از سایر رسانه هاست ، البته اینکه آیا ضریب نفوذ اخبار آن و میزان اعتماد مخاطبان این رسانه بالاتر باشد نمیشود اطمینان داشت . اصل خبر بازدید رییس جمهور از صدا و سیما و چندین ساعت وقت گذاشتن برای بازدید از بخش های مختلف و حضور در چند برنامه ، خبری است که به لحاظ اهمیت خبر خوب و قابل اعتنایی است ، هرکجای دیگر هم اگر رییس جمهور چنین وقتی را اختصاص میداد ، قابل توجه بود ، صدا و سیما که کارش اطلاع رسانی و انعکاس خبر است طبیعی  بود که از این فرصت برای نمایشی از گستردگی و تنوع فعالیت هایش  نیزاستفاده کند.

 شخصا با پرداختن به حاشیه ها در حد و اندازه ای که رایج شده است چندان موافق نیستم ، نباید حاشیه جایگزین متن شود ، برای همین ابتدا به اصل موضوع پرداختم ، اما حاشیه ها و نقدهای زیادی از برنامه بازدید آقای رییسی و چگونگی بازدید و انعکاس آن ها وجود دارد که مواردی را مورد توجه قراد میدهیم :

 ـــ در سوالاتی که خبرنگاران از رییس جمهور کردند کمتر به تورم لجام گسیخته جاری توجه شد . اینکه رییس جمهور میهمان بوده و می بایست به شان میزبانی و رعایت میهمان توجه میشد ، درست است ولی حق و حقوق مردمی که تحت فشار شدید گرانی ها کمر خم کرده اند ، تداوم گرانی هایی که نشانی از آرام و قرار آن ها نیست ، برای مخاطب و در نگاه حرفه ای در اولویت قرار داشت ، به ویژه که صدا و سیما طی دوسالی که از عمر دولت سیزدهم میگذرد همواره و در همه موضوعات رسما و علنا هوای دولت را داشته است ، نوع برخورد این مجموعه رسانه ای با دولت حاضر در مقایسه با دولت پیشین به هیج وجه  قابل مقایسه نبوده و نیست . لذا لازم بوده و لازم است که بیش از این مسایل ، مشکلات و نقد های مردم از سیاست ها و مدیریت دولت از رییس دولت پرسیده شود. ازمورد به مورد  شعارهای انتخاباتی رییس جمهور گفته شود ، قول و قرارهای انتخاباتی و آنچه در کشور میگذرد .

ــــ هنگام حضور رییس جمهور در فضای کاری خبرگزاری صدا و سیما ، آقای معاون سیاسی که ظاهرا قبل از این مسولیت وسابقه  حرفه خبری نداشته است ، جمله متفاوت و مبهمی در توصیف مجموعه خبرگزاری صدا و سیما گفت ، نقل مضمون صحبتی که استاد مطهری داشته که فلانی در مبالغه مثالی میزند که فردی مورد جمعیت شهر هرات گفته در این شهر چند هزار احمد کله پز یک چشم زندگی میکرده !؟

 معلوم نیست او میخواست از مجموعه بزرگ تحت مسولیت خود یاد کند ، تعریف کند ، به دلیل ازدحام و شلوغی انتقاد کند یا . . .                   ؟ حالا که چی

اگر مجموعه بزرگ و شلوغ و وارفته است که خوب شما متولی هستی ، نزدیک به دو سال است مسولیت داری ، اصلاح کن ، اگر میخواستی صرفا  عظمت مجموعه را یادآور شوی که حد اقل عبارت بهتری باید بکار می بردی ، نه تعبیری که چندان مودبانه نیست .

 ـــ برای روز خبرنگار جا داشت از خبرنگاران سایر رسانه ها ، مشکلات و گرفتاری های آن ها ، مشکلات بر سر راه کسب خبر ، همکاری نکردن سازمان ها و ارگان های دولتی و حکومتی و . .  نیز سوال میشد و برنامه احتمالی دولت برای رفع مشکلات مطروحه . گزارش هایی متعددی  در مورد مسایل و مشکلات ا از صدا و سیما پخش شده که طرف مسول و پاسخگو حاضر به پاسخگویی نشده ، خوب این زحمتی که کشیده شد چه حاصلی برای مخاطب یا افراد مشکل دار شد . چرا دولت با زیر مجموعه ها و نهادهای تحت نظرش که پاسخگو نمیشوند برخورد نمیکند ، لا اقل صدا و سیما موارد و استنادات خود را محض نمونه و برای یادآوری میتوانست منعکس کند .

 نقد ها و حاشیه ها بیشتر از این چند موردند ، امابرای حفظ تناسب متن و حاشیه به همین بسنده میکنیم .