دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

برکات ویروس منحوس کرونا

 حدود دو ماه است در چین و یکماه است در ایران و نزدیک به همین حدود زمانی است که موضوع ویروس و بیماری های سخت ناشی از این ویروس در جهان موضوع بسیار مهم و بعبارتی نگران کننده ترین موضوع آحاد  مردم شده است . دیگر برای همه مسلم و ملموس شده است که این ویروس چندان بین مردمان چین با ایران ، اروپا ، آمریکا و بقیه مناطق و کشورها تفاوتی نمیگذارد ، همانگونه که لا اقل وضع ایتالیا تا بحال با ایران به جهات مختلف تفاوتی نداشته است.

در هر حال موضوع کرونا در ایران  با وجود فراهم آوردن مشکلات و نگرانی های زیاد ، رنج و درد و فشار اقتصادی که برای بسیاری از مردم در پی داشت ،در  بسیاری موارد باعث تغییرات و تحولاتی اساسی شده است که تداوم آن ها  پس از پایان این بحران  نیز می تواند  ، تاثیرات و تغییرات ماندگاری را بجای گذارند .

 -- اولین موضوعی که طی روز ها و ماه های مبارزه با کرونا در جامعه ما جلب نظر کرده است ، توجه جدی به مجموعه پزشکان و پرستاران و بطور کلی کادر درمان و بهداشت است . پزشکان با وجود حضور بسیاری از افراد خیرخواه ، تلاشکر و خوشنام در این طیف ،متاسفانه تا قبل از این بحران به دلایل متعددی چون حضور تعداد زیادی ثروت اندوز ، زیر میز بگیر، کم توجه به بیمار در این قشر و در ماه های اخیر همراهی نکردن نزدیک به نیمی از جمعیت پزشکان در استفاده از کارتخوان و در واقع فرار  از مالیات ، همه و همه در مجموع به لحاظ نگاه عمومی جامعه آنچنانکه می بایست مورد وثوق و اعتماد نبودند . واقعه اخیر و تلاش طیف وسیعی انها در رسیدگی به مردم ، اعتماد مردم  و اعتبار اجتماعی آنان را برگرداند .

 -- در کنار تعطیلی و کسادی بسیاری از مشاغل که نیاز به ارتباط و مراجعه حضوری دارند ، برخی مشاغل برنامه ریزی شده برای خرید اینترنتی ، ارسال موارد خرید ، خدمت رسانی از راه دور . . و امثال آن کاملا تقویت شدند .

 - بدلیل نعطیلی مدارس ، دانشگاه ها و کلیه مراکز آموزشی برنامه ریزی ،توجه مجدد همه رسانه ها اعم از صدا و سیما ، سایت های مختلف و فضای مجازی به مقوله آموزش های رسمی در کنار فعالیت های پیشین مثل آموزش های تکمیلی  و تبلیغی .  . کاربری آموزشی این مجموعه را تقویت کرد . .

--  بهره گیری علمی و تخصصی از فضای مجازی و رشد قابل توجه تجارت الکترونیک از دستاوردهای مرحله سخت و دوران مقابله با بیماری کرونا است که تداوم آن میتواند پایه گذار رشد ، توسعه و تاثیرگذاری این صنعت در آینده کشور باشد.

-- با وجود سنگینی تحریم های سخت تر از گذشته و بروز ده ها حادثه و سانحه  آزار دهنده بر کشور ، ورود یک ویروس فراگیر و بروز بیماری فراگیر در کشور ، درگیر شدن همزمان شهرها و محله های پرتعدادی در کشور و جمعیت و اشغال تحت های بیمارستانی پرتعداد تر از تخت های رسمی با این وسعت اولین باری است که در کشور اتفاق میافتد . این وسعت دربرگیری جغرافیایی ، فراوانی تعداد و همزمانی بیماری یک آزمون بسیار سخت برای حکومت و مردم ایران بوده است ، موضوعی که تا بحال آنرا تجربه نکرده بودیم . تلاش های مقابله در این آزمون بزرگ ناخواسته می تواند دستاوردهای تخصصی ، تجربی و مدیریتی فروانی برای کشور داشته باشد ،در موارد نیاز به کار آید و بر توان و آمادگی برای آینده بیافزاید .

-- با توجه  به جهانی شدن موضوع بیماری ، انعکاس اخبار چگونگی مواجهه و مقابله مردم با بیماری ، بیمارداری و گذران زندگی روزمره با وجود برخی کمبودها ، بسیاری از برخوردهای انسانی ،حمایت های جمعی ، سازماندهی های محلی  و مردمی  برای مقابله  با بیماری ،  مساعدت عده زیادی از موجران در تخفیف اجاره و صاحب کاران با کارگران و کارمندان ،همه و همه باعث افتخار ملت ایران و یادگار این دوران سخت شده است .

-- یکی از باقیات بسیار ارزنده پس از رفع مشکلات اخیر و دفع کرونا، توجه  و رعایت بیش از پیش  بهداشت فردی ، بهداشت جمعی  و رعایت مصالح اجتماعی خواهد بود .

 برای مردم سخت کوش ، تلاشگر ، مهربان و صبور ایران ، سلامتی ، سربلندی و روزهای وخوش آرزو میکنم


سلبریتی های نازنین ، سلبریتی های ناقلا

   در یکی دو دهه اخیر با ضعیف شدن پایگاه برخی از مراجع نظام اجتماعی و شخصیت های محبوب و محل رجوع مردم ، کمابیش همه هنرمندان پایگاه مردمی بهتری بدست آوردند  و بطور خاص  سلبریتی ها( cgebrity  ) همان شخصیت های معروفتر و مشهورتر  مورد توجه  جوانترها و البته رسانه ها قرار گرفتند ، تا اینجای مطلب صرفا نقل یک واقعیت و رویداد اجتماعی است و قضاوتی نمیکنیم اما همزمان دیده میشود که برخی که اصولا  نه جایی معتبری  در بین هنرمندان دارند و نه جایگاهی در جامعه ،به اشتباه خود را خیلی معروف ، چهره ، معتبر و مشهور می پندارند .در همه امور مربوط و نامربوط ورود میکنند بدون اینکه میزان پیامد مثبت احتمالی آن رابررسی کرده باشند. واقعا این همه احساس مسولیت  لازم نیست؟؟ البته بعضی نیز بصورت عملی و عینی در برخی قضایا ورود میکنند ، مثل چند نفری که  با حضور و همراهی خود مرحمی بر آلام مردم در مصیبت های مختلف نهاده اند ، همانندآنهایی که در مصیبت زلزله کرمانشاه زحمت کشیدند،رفتند و به مردم آن سامان کمک کردند ، در جمع مردم حضور پیدا کردند و در حد توان خودبه مردم دل داری دادند .

مرحوم جمشید مشایخی از هنرمندان بنام و شخصیت های محترمی بود که حتی در واپسین سال های زندگی با وجود ضعف جسمانی و کسالت،همواره در امور خیریه و نشست های مردمی مثل جشنهای سالانه نفس ( اهدای عضو ) شرکت میکرد.یادم هست که پس از زلزله مهیب دیماه سال ۱۳۸۲ شهر در بم ، آقای مشایخی در برنامه های متعددی که شیکه جام جم برای مشارکت و همراهی ایرانیان خارج از کشور تدارک دیده بود، بدون مزد و منت و با افتخار شرکت کرد و ده ها اقدام سازنده و حضور و همراهی موثر با مردم که گزارش ها و اخبار ان ها هنوز در رسانه ها قابل دست یابی است  .

این فعالیت های متعدد و موثر را از جانب هنرمندی در سنین بالا مقایسه کنید با تلاشی که یک هنرمند نسبتا جوان  و نسبتا معروف برای کاهش آلام مردم درگیر کرونا بعمل آورده است . او بقول خودش با دیدن رقص چند پرستار پوشیده در لباس ایزوله در منزل خود چالش  رقص به راه انداخته و دیگران را به تبعیت از این چالش  دعوت کرده است ، یکی برایش نوشته بود ، آخه قربان شکل ماه و رقص بی فروغت لا اقل یه کمی رقص تمرین میکردی، یاد میگرفتی و بعدش میرفتی بین بیماران کرونایی و پرستارانشون در بیمارستان ها که دل چند بیماری را شاید شاد میکردی  وگرنه اگر منظورت شادی بخشی به خانواده ها با این رقص ناقص است ، یک مصیبت و روضه ای هم برای خانواده های درگذشتگان بیمار کرونای بخوان ثواب دارد .

کرونا ،کمبود، کم کاری ،کج رفتاری

 بلیه کرونا وقتی که وارد ایران شد مسولان یا اصلا نمیدانستند یا کم میدانستند ، امکانات و آمادگی ها یا نبود یا کم بود ، از برخوردهای اولیه مشخص است که شناخت درستی در کشور نبود و خیلی جدی گرفته نشد . واقعیت این است که وسایل و ابزار پزشکی لازم هم برای تشخیص وجود نداشت . اتفاقا خیلی خوب است که انشاالله پس از فرو نشست و کاستن این بیماری در کشور توسط ارگان ها و سازمان های مستقل بررسی همه جانبه ای بشود که شناخت قبلی و توان و آمادگی مقابله با این بیماری تا چه حدی بوده و  اگر خدای ناکرده ، زمانی در وضعیتی مشابه دوباره دچار یک هجمه ویروسی یا نوعی بیماری واگیردار بشویم با تجربیات به دست آمده چه باید بکنیم ؟

کدام سازمان ها و نهاد هایی از همه توان خود برای پیشگیری یا مداوای بیماری بهره گرفته و به وظیفه تعریف شده خود عمل کرده اند .طبعا بعضی ضعیف عمل کرده و برخی احتمالا فراتر از وظیفه

 تعدادی از تلویزیون های فارسی زبان با ژست دلسوزی در بسیاری از مواردی ا اطلاعات غلط و پخش گزارش هایی مصرف مشروبات الکلی برای از بین بردن ویروس موثر دانستند و متاسفانه عده ای به این نوع تبلیغات توجه کردند و تلفات ناشی این مسمومیت ها در یکی از هرهای خوزستان فراتر از میزان مرگ و میر مستقیم ناشی از کرونا شد .در مواردی زیادی نیز با پخش اخبار و اطلاعات جور واجور برعمق نگرانی ها و استرس مردم درگیر افزودند .

البته ناگفته نباید گذارد که اگر رسانه های فراگیر داخلی بویژه صدا و سیما قبل از ورود و شروع انتشار ویروس از اعتماد بالای مخاطبان برخوردار بودند خود بخود دلیلی بر توجه مخاطبان به منابع خارجی بویژه بعضی از آنها که علنی و مستقیما از کشورها و قدرت های بیگانه تغذیه میشوندپیدا نمی شد .

متاسفانه درموارد متعددی نیز این روزها شاهد بی توجهی ، کم توجهی و بعضا کج رفتاری عده ای در حق خود و سایر هموطنان بوده ایم ، افرادی که علیرغم هشدارهای مکرر موضوع خطر رو به گسترش بیماری را جدی نگرفته و باعث زحمت خود و عده دیگری شده اند.با اینکه اکثریت مردم مشکل را جدی گرفته و به توصیه های پزشکان و مسولان ذیربط توجه کرده و عمل میکنند ، در عین حال در چنین شرایط خطیر ی ، حتی بی توجهی اندکی کم شمار هم میتواندتلاش و همراهی بقیه را بی نتیجه یا کم اثر کند .

 تلاش های صدا و سیما طی روزهای گذشته در مورد اطلاع رسانی ، آموزش ، هشدار و پوشش به تحولات ، تصمیمات و اقدامات مرتبط به بیماری کرونا کاملا مشهود بوده است ولی ایکاش راهی طی شود و شیوه ای عمل شود که اعتماد مردم به این رسانه بهبود یابد ،البته این اتفاق موقعی رخ میدهد که این رسانه فراگیرتر ، همه جانبه تر عمل کند و از یکجانبه گرایی بپرهیزد ، امیدواریم که چنین شود و از خدای بزرگ  آرامش و آسایش هرچه بیشتر مردم کشورمان را درخواست میکنیم .