دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

توصیه های خوب ولی بی پشتوانه و تکراری !!

 سال هاست که مسولان بنابر رویه تکراری و نا کارآمد توصیه های خوب تکراری میکنند بدون اینکه بطور عمیق توجه کنند که  اجرا کننده و عملیاتی کننده فرمایشاتشان خودشان هستند ، دقیقا معلوم نیست که آغازگر این نوع ادبیات سیاسی چه کسی بوده است ،ولی یکبار برای همیشه باید ادبیات سیاسی مسولان تغییر یابد ،

  وزیری به معاونان و مدیران کل وزارتخانه مربوط ، یا استاندار استانی  به فرماندران و بخشداران خود دستور میدهند و تاکید میکنند که فلان کارها در کشور یا  در استان باید بشود،  بنابر تجربه سالیانی طولانی چون غالبا این دستورات محقق نمیشود ، قبلی ها همین ها را گفته اندبقیه شنیده اند توسط مقامات بعدی هم همین ها را خواهند گفت . . . مهم عملی شدن آنهاست که خیلی کم اتفاق میافتند ، لذا به لحاظ نوع فعالیت رسانه ها نیز بهتر است زمانی که این توصیه های خیرخواهانه و تاکیدات سازنده صورت تحقق به خود گرفتند در عرصه کار رسانه ای انعکاس پیدا کنند و به عنوان خبر مطرح شوند .

متاسفانه این نوع سخن گفتن و فرمان راندن در گفته ها و تاکیدات رییس جمهور نیز زیاد دیده میشود . اگر معمول این بود که  رییس جمهور در جلسه هیات دولت یا هر مجمع دیکر ، موضوعی را مورد تاکید قراردهد  و بلافاصله توسط همکاران او برای تحقق آن اقدام می شد . همین دستورات نیز جنبه خبری پیدا میکرد ولی میدانیم که چنین روندی وجود ندارد .

رییس جمهور درباز دید از نمایشگاه کتاب که وزیر ارشاد او را همراهی میکرد در مقابل خبرنگاران و دوربین تلویزیون نکاتی را به این مضمون گفت که کتاب باید به سهولت به دست مردم برسد . طبعا منظور این است که کاغذ ارزان باشد ، وارداتش انحصاری نشود ، وزارتخانه مربوط در مجوز دادن و نشر کتاب همراه و پشتیبان باشد و . . ..طبیعتا اگر قرار بود یا قرار است این گفته پیگیری  و عملی شودشود، وزیر ارشاد باید پیگر و پاسخ کو باشد .!

 بخش های مختلف دولتی یا شرکت های تحت نظرشانبا کمال جسارت در ابتدای سال بسیاری از دستورالعمل های تعیین نرخ جدید همراه با شعار سال جاری که مهار تورم اعلام شده است ابلاغ و اعمال کردند !!،

حد اقل این اندازه توجه نداشتند که برای ابلاغ گرانی ها ، اشاره ای به شعار سال نداشته باشند. !؟

صدا و سیما توجیه گر ضعف های دولت

 اینکه صدا و سیما به عنوان رسانه حاکمیتی و تشکیلات رسمی و انحصاری موظف به انعکاس فعالیت های دولت و بخش های مختلف حکومت است و بر این مبنا حرکت میکند امری عادی و پذیرفتنی است . اینکه همین صدا و سیما در گذشته های دور و نزدیک در کنار انعکاس اخبار و گزارش های دولت های یازدهم و دوازدهم ( دولت روحانی ) به نقد گزارش ها و طرح ضعف ها و کمبودها ،همچنین انعکاس دیدگاه های مخالف از جانب مردم و کارشناسان می پرداخت ، امری اثبات شده است و بدون مراجعه به شواهد فراوان در آرشیوها ،همچنان در حافظه جاری مردم قرار دارد ، با این وجود و در حالی که اوضاع معیشتی مردم به دلیل ادامه تحریم ها ، ضعف های مدیریتی و بی اعتمادی بازار داخلی و خارجی ، به مراتب سخت تر از یکی ، دو سال قبل شده است، دستگاه عریض و طویل صدا و سیما  در برنامه های مختلف و شبکه های متعدد خود نه تنها ، همان گزارش های ناقص و یکطرفه خود را بدون قید و شرط منعکس میکند ،بلکه  برای توجیه و تبلیغ  و جا انداختن گزارش ها ، برای ذکر آمار ، انعکاس نظرات توجیهی و تکمیلی مسولانی که در بسیاری از امور  می بایست پاسخگوی مشکلات مردم  باشند برنامه های تبلیغی و تولیدی جدیدی را نیزتدارک دیده برای تاثیرگذاری آن ها از جان دل مایه میگذارند .

 انعکاس اخبار مناسب است ، توضیحات مسولان هم  به جای خود ولی نادیده گرفتن نواقص ، مطرح نشدن ضعف ها و منعکس نشدن نظرات  طیف های مختلف و گلایه های مردم باعث بی اعتمادی هرچه بیشتر به رسانه ای میشود که از بودجه عمومی وامکانات ملی بهره می برد و باید دیدگاه هایش فراگیر باشد.

شاید در پاسخ مواردی ضعیف از برخی نقدها نام برده شود ، در این یادداشت منظور ما روند حرکت و شیوه عمومی پرداختن به موضوعات توسط صدا و سیما ، همچنین تفاوت بسیار عمیق و با فاصله نسبت به نوع برخورد با دولت قبلی است . مواردی به عنوان شاهد مثال  صرفا ذکر میشود .

 --سال گذشته بارها از عملگرد سازنده دولت سیزدهم در تامین برق کشور و جلو گیری از خاموشی صحبت شد . در صورتیکه از نزدیک در جریان قطع برق های متعدد حوزه هایی مانند  بخش هایی از صنایع  و مراکز تولیدی همچنین  دامپروری  طی تابستان بوده ایم ، قطع برق و دستورالعمل خاموشی صنایع در زمان های مختلف علاوه بر ضرر، باعث افزایش قیمت تولیدات و فرآورده های آن ها شد . در این زمینه شاهد طرح و انعکاس گزارش مشکلات پیش آمده نبودیم، اگری چیزی گفته شده باشد ، گذرا و غیر قابل توجه بوده است .

-- بارها در آمارهای اعلامی دولت و گزارش های منتشره صدا و سیما ،راه اندازی واحدهای مختلف تولیدی تعطیل شده در گوشه و کنار کشور  مطرح، حتی به دفعات تیتریک و خبر اول بخش های خبری شد و بطور وسیع در بخش های مختلف مطرح گشت ، در کنار این اقدامات لازم بود و لازم است که گزارش هایی نیز از تعطیلی برخی از واحدهای صنعتی و معادن تهیه و پخش شود ، مواردی مستند که با مطرح شدن و انعکاس یافتن آنها عوامل و دست اندرکاران و مسولانی در پی رفع و رجوع مشکلاتشان برخواهند آمد و انعکاس وضع موجود صورت متعادل تری خواهد یافت .

 تعداد کسانی که در اثر فعالیت های دولت و نهادهای مختلف مستقیم و غیرمستقیم اشتغال به کار می یابند اعلام میشود ، خوب است همزمان گزارش هایی از تعطیلی ها و سایر مشکلاتی که برای بخش های مختلف پیش میاید و در نتیجه عده ای بیکار میشوند نیز تهیه و منعکس شوند تا صداقت خبری حفظ شود .

از فواید فضای مجازی

 امکان دسترسی برخط  و به لحظه همه افراد ، در تخصص ها ، جایگاه های اجتماعی ، شرایط اقتصادی و سایر جنبه های مختلف قطعا یکی از مهمترین فواید و دستاوردهای فضای مجازی است . فضای مجازی در عین حال همانند سایر امکانات ، مشکلات و مضراتی نیز دارد ولی طی سال های گذشته در رسانه های رسمی بطور عمده از جنبه ها و آثارمنفی فضای مجازی گفته و نوشته اند.

 در این یادداشت فقط میخواهم از یک خاصیت و امکان سازنده فضای مجازی یاد کنم و آن افشای مستقیم و مستند قول و گفته های بدون مدرک ، اشتباه ،و ساختگی است که بعد از گفتن و ایراد سخن توسط گوینده و سخنران یا مدعی ، بلافاصله مورد قضاوت و نقد و بررسی قرار میگیرد و در کوتاه ترین زمان ممکن باطل بودن گفتارو غیر مستند بودن ادعا مطرح شده روشن میشود ، ممکن است این ادعا و بیان از جانب یک روحانی، هنرکند ، سیاستمدار ، مسول و مدیر باشد یا افارد دیگر در موقعیت های مختلف

 هر چه هست ، این بعد از ابعاد بسیار سازنده و مفید فضای مجازی در جامعه است که باید از آن حمایت ، همچنین تقویت شود .

 ابعاد متفاوت و متنوع دیگری هم وجود دارد که در یادداشت های بعدی به آن ها خواهیم پرداخت .