دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سال جدید ، قرن جدید ، جهان جدید ،دولت جدید

 گردش زمان و تحویل سال و تحول احوال را ما ایرانیان بنا بر رویه پیشینیان خود معمولا به فال نیک میگیریم و از دیرباز سعی داشته ایم که این تغییرات را برای خودمان ، مردمانمان و کشورمان خوش یمن ببینیم ، انشالله که چنین باشد و چنین بشود .

امسال علاوه بر تغییرات معمول تقویمی در ابتدای سال، شاهد استقرار کامل دولت سیزدهم با شعارهای امیدوارکننده برای رفع مشکلات مردم و  وعدهای پر و پیمان خود طی انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری نیز هستیم ، شعارهایی که بسیاری  از مردم به ویژه غالب کارشناسان و مطلعین از ضعف های موجود درساختار و  سیستم مدیریتی کشور نسبت به تحقق آن ها چندان خوش بین نیستند ،با این همه، مردم ما همچون مسافران یک کشتی در حال حرکت هستند که به دلیل موقعیت و شرایط موجودلاجرم از سرنوشت مشابهی برخوردارند ، لذا آرزو میکنیم که دولت نیز در تحقق شعارها و وعده های خود موفق باشند .

نکته قابل یادآوری این است که مردم دیگر عادت کرده اند منتظرتحقق کامل شعارهای انتخاباتی که در شور و حالی غیر معمول شعاری و تبلیغاتی ارایه شده نباشند ولی از کمتر از آن هم نمی توانند بگذرند و کوتاه بیایند ، مثلا امیدوارند و انتظار دارند که تورم از آنچه که در زمان تحویل دولت قبل بوده بیشتر نشود، که البته در حال حاضربا گذشت حدود ۸ ماه از کار دولت همین هم محقق نشده است، یعنی همچنان اسب سرکش تورم چتار نعل می تازد . انتظار  این است که لفاظی ها و شعارهای بی ثمر و دهان پر کن ولی غیر قابل اجرا توسط ارکان دولت داده نشود، در ابتدای کار این رویه چون گذشته ها با شدت ادامه داشت ولی قدری با واکنش به موقع مردم و ابراز حساسیت به صحبت های به قول قدیمی ها صد من یک غاز ، قدری تخفیف یافت ، البته تلاش دولت در نشان دادن حساسیت نسبت به مشکلات و شفافیت بیشتر در کارها تا حدی ملموس است ، انشاالله که این رویه بصورت یک حرکت جمعی و مستمر ادامه یابد .

انتظار دیگری که مردم در شرایط فعلی از حاکمیت به ویژه قوه مجریه دارند ، درک شرایط موجود در صحنه بین الملل و افزایش کشورهای دوست یا لا اقل توسعه روابط و کاستن از کشورهای مخالف در روابط خارجی است .

باید بپذیریم که جهان امروز و تحولات جاری آن با آنچه چهار یا پنجسال پیش بود بسیار متفاوت شده ،در  این وضعیت . خوب است شخصیت های کارآمد ، دیپلمات های کاربلد و رویه های جدیدی برای تعامل با جهان به کار گرفته شوند.

امیدواریم ، سال جدید و مطلع قرن جدید برای همه ایرانیان در سرتاسر جهان خوش یمن و مبارک باشد . انشاالله

تصمیمات خام با تبعات منفی

مثل اینکه تصمیمات خام و ناپخته و صحبت های نسنجیده بخشی از شخصیت دولتمردان کشور شده است ، تصمیمات و گفته هایی که ، عذرخواهی رسمی هم تلخی آنها را  از فکر و ذهن مردم پاک نمیکند .

با مراجعه به برخی از اتفاقاتی که تنها در چند هفته اخیر گذشته است میتوان به عمق بی تدبیری نسبت به مسایل و مواردی که اشاره کردم پی برد .

فضاسازی ناقص و یکطرفه  ، در عین حال پر سر و صدا در رسانه های  رسمی به ویژه صدا و سیما برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی  از بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس یکی از مواردپیش گفته است .تبلیغات به گونه ای بود که همه متوجه تصمیم مجلس و دولت برای  حذف یارانه ها برای اقلام حیاتی و ضروری معیشت مردم شدند ، جالب است که در این تبلیغات و زمینه سازی های ذهنی درجامعه ، حتی یک کارشناس طرفدار تداوم پرداخت یارانه و طبعا همراه با توصیه و تاکید بر مراقبت در تخصیص و هزینه کرد  نظرش منعکس نشد ، در این مورد هم مردم کوچه و بازار  مثل موارد مشابه گفتند زمینه سازی برای افزایش قیمت هاست .

طرح صیانت از فضای مجازی ، بارها و بارهادر مجلس  بحث شد ،مقدمات تصمیم  و  تصویب آن در مجلس فراهم شد ، ولی جو نارضایتی  و مخالف در جامعه به ویژه بین کاربران و  فعالان  فضای مجازی باعث توقف  و قول بررسی مجدد و عمیق تر آن شد .

  پیش بینی بودجه برای آنچه که مجلسیان آنرا جهاد تبیین نامیدند ، با واکنش های منفی  در سطح جامعه و تذکر و مخالفت رهبری مواجه شد ، نهایتا شورای نگهبان با مصوبه مرتبط و تخصیص بودجه آن مخالفت کرد و مصوبه  به مجلس برگشت و توسط مجلس باطل شد .

جدیدترین شیرین کاری مسولان اعلام موافقت اولیه با حضور بانوان در ورزشگاه مشهد  و مخالفت بعدی با ورود بانوان و تبعات منفی داخلی و خارجی  این ناهماهنگی و تذبذب در تصمیم  گیری ها بود که  کام بسیاری از مردم را تلخ  و امتیاز منفی برای مدیریت ورزش و مسولان  کشور ثبت کرد .

روز نو ، سال نو ، قرن نو مبارک

نوروز  سال نو در قرن جدید هم فرا رسید .زمانی که جمعیت های فراوانی از صد سال پیش منتظرش بودند ، اما تنها بخشی از آن ها این توفیق یا بهتر است بگوییم که فرصت دیدن و درک این موقعیت را پیدا  میکنند .

با همه مشکلات ، گرفتاری ها ، گرانی ها در کشور و آشوب ها و دگرگونی ها در جهان از اینکه ابتدای قرن پانزده هجری و شمسی و قرن بیست و یک میلادی را  درک کردیم ، با دوستان ، همسالان ، همکاران و همراهان زیادی در این موقغیت زمانی قرار گرفتیم خوشحالیم . امیدواریم سال جدید و قرن جدید برای همه هموطنان ما ، ایرانیان داخل و خارج از کشورخوش یمن باشد . ایرانی در هرکجای جهان سربلند و سرفراز باشد . آینده مان بهتر از گذشته باشد و همه بتوانیم طعم دوستی و زندگی مسالمت آمیز را در کنار هم و فارغ از تفاوت های رنگ و فکر و قوم و زبان و لهجه داشته باشیم . انشاالله که این چنین باشد و این چنین شود .

  سال وفال و حال و مال و اصل و نسل و تخت و بخت           

                                                          یادت اندر شهریاری برقرار و بردوام

 سال خرم  فال نیکو  مال وافر  حال خوش                           

                                                اصل ثابت  نسل باقی تخت عالی بخت رام