دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

کار بی اثر ، استعفای بی ثمر

- وزیر تعاون ، کار و امور اجتماعی  آقای دولت سیزدهم بعد از حدود ده ماه مسولیت  به عنوان اولین وزیر دولت آقای رییسی استعفا داد و بلافاصله پذیرفته شد .

- وزیر مستعفی حایز ویژگی هایی بود که هرکس به جای او بیاید و همان ویژگی ها را داشته باشد حتما و قطعا او نیز راه به جایی نخواهد برد و موفق نخواهد شد .

 وزیر بیش از آنکه کار کند حرف میزد و توییت میکرد .

-حرف های وزیر برای مجالس غیر تخصصی و افراد غیر مجرب و آنهایی که از نزدیک دستی بر آتش اقتصاد نداشتند معمولا خوش میاد ولی در میدان عمل اثر نداشت و برای جامعه ثمر نداشت.

-همه اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی حتی غالب دانشجویان رشته اقتصاد فرمایشات غیر علمی  او همانندامکان ایجاد شغل با یک میلیون تومان را به تمسخر گرفتند.

 -در زمان وزارت به عنوان مجری و عالی ترین متصدی امور ، کمابیش همان سخنانی میگفت که باید بشود ، اگر فلان شود ، کذا میشود و . . . انگار او و همکارانش  هنوزدر طیف اپوزسیون  قرار دارند و دیگرانی می بایست به نسخه های غیر کاربردی و ایده آلیستی این جمع جامه عمل بپوشانند .

- طبعا تفکرات ایدالیستی بدون پشتوانه عملی و بدون در نظرگرفتن واقعیات و ملاحظات اقتصادی جامعه و شرایط بین المللی صرفا اگر نگوییم  فقط مصرف عوامفریبانه دارد،از بی اطلاعی و بی تجربگی است .

-- وزیر و سایر دوستان هم فکرش در کابینه در جریان انتخابات و روزهای اول شروع کارشان بارها و بارها از ناتوانی دولت قبل و دولت های قبلی گفتند و نوید روزهای  گل و بلبل و شور و نشاط  اقتصادی دادند ، با اینکه بسیاری بلند پروازی های بی منطق و غیر عملی دولت جدید را باور نداشتند ولی وزیر و دوستان و یارانش همچنان بر دیدگاه خود اصرار ورزیدند .

-متاسفانه تعداد دوستان وزیر مستعفی در کابینه دولت سیزدهم کم نیستند ، امیدوارم قدری عینی تر ، عملیاتی و بااشنایی و درک بهتر از مقتضیات کشور و معادلات بین المللی مسایل مبتلابه و برنامه های پیش روی عمل کنند تا بیش از این با معیشت مردم و آبروی کشور بازی نشود .

تحول در خبر سیما؟ !!

 رییس جدید صدا و سیما دربدو انتساب و شروع  مسولیت خود  از تحول در اداره و کارکرد صدا و سیما گفت  و تاکید کرد که صدا و سیما باید به هویت و جایگاه اصلی خود ( نزدیک به این مضمون ) بازگردد و تریبون  همه جامعه باشد .

 تا کنون و با گذشت حدود ده  ماه از شروع مدیریت جدید ، در برنامه های تولیدی در ساختارها و شکل های تولیدی  مختلف اتفاق قابل توجهی نیافتاده است که بتوان آنرا تحول و حتی تغییر دانست. ، البته  این نکته قابل قبول است که پروژه های تولیدی زمان بر است ، با این وجود باید گفت حتی اگر برای آماده شدن  زمینه ها و عوامل لازم برای  تولید ده ماه لازم بوده  بعد از این بهانه دیگری برای مخاطبان پذیرفته نیست

 معمولا در پخش اخبار سریعتر میتوان  تغییر نگاه و سیاست پخش را اعمال کرد . در چند مورد هم تغییراتی دیده شد ولی حجم بسیار وسیع خبرهای داخلی و خارجی همچنان به روال و سیاق سابق تنظیم و پخش میشوند .

 تحول؟ !!

 هفدهم خرداد خبر بخش نیمروزی سیما را میدیدم ، گزارشی از مراسم تشییع و بدرقه مرحوم حجت الاسلام دعایی  توسط گارکنان موسسه اطلاعات و دوستداران آقای دعایی  پخش شد .چون خوشبختانه به یمن  حضور تعدادی از خبرنگاران رسانه های مختلف و برخورداری شرکت کنندگان ازتلفن همراه و انعکاس خبرها و گزارش های تصویری در گروه های اجتماعی از طریق فضای مجازی در جریان حضور طیف های مخلف سیاسی به ویژه شخصیت های سیاسی از جناح های مختلف ، دولتمردان دولت های مختلف گذشته و شخصیت های فرهنگی مستقل قرار گرفته بودم ، گزارش تصویری خبر سیما  را به دقت نگاه کردم ، برایم عجیب بود انگار گزارش تصویری از مراسم دیگری است ، چون در گزارش هایی که پخش شد ، تقریبا هیچکدام از چهره های یاد شده دیده نشدند، در عوض خبرنگار با کسانی مصاحبه کرد که یا ربطی به مرحوم دعایی نداشتند و یا درست در نقطه مقابل تفکر و مرام او قرار داشتند .!!؟

واقعا این تبعیض در انعکاس خبر یک شخصیت رسانه ای ، سیاسی فرهنگی با قدمت و تجربه حضوری در معادلات فرهنگی و سیاسی کشور ، همراه و نزدیک به بیت امام خمینی ، نماینده  امام و رهبری با سابقه بیش از ۴۰ سال سرپرستی موسسه بزرگ اطلاعات  . . . مخاطب حق دارد بپرسد با شخصیتی چنین رفتاری میشود با سایرین چگونه است .؟

یادی از مرحوم سید محمود دعایی

 سید محمود دعایی پیشکسوت مطبوعات ایران ، شخصیتی که حدود ۴۰ سال عهده دار سرپرستی موسسه مطبوعاتی اطلاعات بود ، روز ( ۱۵ ) پانزده خرداد ماه ( ۱۴۰۱ ) درگذشت ، او تا روز قبل از فوت فعال بود و در هفته های اخیر همچنان در مجالس و محافل رسانه ای همراه اهالی رسانه و هم پای زحمت کشان مطبوعات حضور داشت . آخرین سخنرانی او هفته قبل از فوت ( هفته اول خرداد ) درمراسم بزرگداشت و تکریم دکتر محمد علی اسلامی ندوشن بود.  در مورد شخصیت محترم ، فرهیخته و متواضع او طی همین یکی ، دو  روز بسیار گفتند و نوشتند . خاطرات خوب و تاثیرگذار از زندگی او ، تنگدستی  و سخت کوشی مادر تنهایش  ، آبرومندی  و تلاش هایی که در زندگی داشته است . تواضع و افتادگی بیش از حد او که به قول نویسنده معروف هوشنگ مرادی کرمانی،  افتادگی و تواضع را شرمنده کرده بود، همه و همه توسط  نویسندگان ، فعالان سیاسی ، فرهنگی ، رسانه ای در طیف های مختلف فکری  نوشته و بیان شده است .

در فرصت های متعددی که طی سالیان گذشته برای دیدار و مجالست با جناب دعایی پیش آمد ، همواره از تواضع ، افتادگی و صحبت های سنجیده او بهره میگرفتم ، خصلت هایی که در رفتار او نهادینه شده بود و در مراوده و ارتباط همه افراد مراعات میکرد .

خدا را شکر که در مورد این شخصیت پاکدست قریب به اتفاق همه از خوبی هایش گفتند و نوشتند . . .حتی اگر کسی نقد داشته است ، در مقام مقایسه با دیگر عناصر حاضر در حوزه مطبوعات به ویژه موسسه همتراز اطلاعات ،وجود مرحوم دعایی طی چند دهه درمقام سرپرستی موسسه اطلاعات و آثار و برکات او را غیر قابل انکار دانسته اند .

 در همین وبلاگ چند سال پیش از این مطلبی را همراه با عکس آقای دعایی تحت عنوان با پیشکسوت مطبوعات نوشته ام .

 یادش گرامی و روانش شاد باد .