دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه های خارجی، منافع ملی

  در جریان تقابل و رقابت بلوک غرب با شرق ، علاوه بر رقابت سنگین تسلیحاتی و مداخله در جنگ های منطقه ای و نیابتی در گوشه و کنار جهان ، با رشد تکنولوژی ارتباطات و شکل گیری رسانه های جمعی ، ابتدا این رقابت در مهمترین پدیده  ارتباطات جمعی سال های حول و حوش بین دو جنگ و به ویژه سال های جنگ جهانی دوم نقشی جدی یافتت . رادیو به دلیل سهولت دسترسی و ارزانی نسبی آن برای مخاطبان دهه چهل و پنجاه قرن بیستم میلادی مهمترین وسیله اطلاع از اخبار جهان ، اطلاعات روزمره و سرگرمی های متنوع بویژه شنیدن موسیقی بود. در همان زمان کشورهای قدرتمند علاوه بر اهداف اطلاع رسانی ، سرگرمی و آموزش در داخل مرزهای جغرافیایی خود به فکر بهره برداری سیاسی و تقویت منافع ملی از طریق حمله به منافع رقیب ، تضعیف توان دشمن و فراهم کردن زمینه جذب افراد و نیروهای مستعد طرف مقابل  برای پیشبرد برنامه های خود پرداختند .

پس ازشکل گیری عصر تلویزیون در اواخر دهه پنجاه میلادی و سپس شروع بهره برداری از ماهواره ها در اوایل دهه شصت به مرور استفاده از ماهواره برای پخش همزمان و مستقیم تلویزیون برای دوردست ها شکل گرفت . پخش زنده جهانی رخداد بسیار عظیمی بود که گذشته از بهره برداری مردم اقصی نقاط جهان از سرگرمی ها و آموزش های جدید، قدرت های بزرگ سیاسی ، اقتصادی جهان را در تاثیر گذاری فرهنگی ، تبلیغی ، روش زندگی وایجاد بازار برای محصولات تولیدی خود توانمند ساخت .

جدیدترین امکان فراهم شده و در دسترس مردم و  بالطبع  مورد استفاده قدرت های بزرگ جهانی طی چند سال اخیر شکل گیری فضای مجازی بوده است با امکاناتی نسبتا ارزان ، در دسترس و گسترده ، در هرکدام از این مقاطع زمانی و فرازهای توسعه امکانات اجتماعی، مدعیان قدرت جهانی در کنار بهره گیری داخلی همواره در فکر تقویت مواضع خود و حضور  پر رنگ درمیدان های محتوایی در سطحی وسیع بوده اند .

اینکه کشور یا تفکری از حضور و وجود قدرت های رقیب قدرتمند ناخشنود باشند کاملا طبیعی است، اما برخورداری قدرت های سیاسی از امکانات برونمرزی برای حفظ و توسعه منافع ملی خود در تنازع قدرت و رقابت ها در عصر حاضر یک امر عادی است. اصولا همه کشورها سعی دارند از هر وسیله و زمینه ممکن در این مسیر استفاده کنند . بحث کمک به رسانه ها و ابزارهای تبلیغی دشمن ، رقیب در هر مرام و مسلک و مشرب فکری ، فرهنگی و ارزشی امری نکوهیده است اما سرمایه گذاری قدرت ها در این مسیر اقدامی است در ادامه راه حفظ و توسعه قدرت خود .

سیما در سه ماه

  طی حدود سه ماه اخیر ، حوادث ، اتفاقات و تحولاتی در جامعه رخداد که بنابر وظیفه ، بار سنگین و مسولیتی خطیر متوجه صدا و سیما کرد . از  اعلام افزایش قیمت بنزین ، اعتراضات نسبت این افزایش و برخورد های صورت گرفته با معترضین در اواخر آبان ماه تا شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس توسط آمریکایی ها در نزدیکی فرودگاه بغداد در دیماه ، متعاقب آن تشییع جنازه و حضور کم نظیر و بسیار متفاوت اقشار مختلف مردم در خیابان های شهرهای مختلف کشور یرای احترام  و پاسداشت شهید سلیمانی ،حمله و پاسخ انتقام جویانه ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در بعداد ، راهپیمایی  های سراسری در گرامیداشت ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران ،حادثه ناگوار به اشتباه ، مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی حامل مسافران عمدتا ایرانی و تعداد خارجی و تبعات تلخ سیاسی و تبلیغات سنگین و بی امان متعاقب آن علیه ایران و در نهایت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۴ اسفند ۱۳۹۸ و همزمان اوج گیری اصل موضوع بیماری کرونا و تبلیغات و اخبار مربوط به  شیوع بیماری در ایران و کل منطقه ، بطور طبیعی  سهمی ازاخبار و برنامه های تولیدی برای اطلاع رسانی و آموزش به مردم جهت پیشگری و مقابله با این بیماری اختصاص یافته است . . .طبعا این حجم کار و هماهنگی در انعکاس با وجود برخی ضعف ها و نقدها حقیقتا  بسیار دشوار و کاری بس سنگین بوده است  ،  در کنار این همه تلاش  ، در شرایطی که به دلیل  مشکل بوجود آمده ناشی از انتشار بیماری کرونا و برای جلوگیری از شیوع آن به مرور مراکز دانشگاهی ، تفریحی، ورزشی ، هنری ، مذهبی و همه اماکن تجمع مردم تعطیل یا از حضور جمعیت زیاد منع میشوند ،همچنین توصیه شده است تا مردم از مسافرت های غیر ضروری پرهیز کنند ، در نتیجه بیشتر از همیشه در منزل بسر می برند  و نیاز به برنامه های متنوع و سرگرم کننده دارند، بویژه گه با تعطیلی سینماها و مراکز نمایشی ، مسابقات فوتبال و فعالیت های زیادی که بخشی از تفرحات و سرگرمی های مردم را تشکیل میداد، از صدا و سیما انتظار میرود با توجه  شرایط پیش آمده  و در حالی که بسیاری از مردم بناچار این روزها  تمام اوقات را در منزل بسر می برند با طراحی جدید  ،فوق العاده کردن کنداکتور و چینش هوشمندانه برنامه های شبکه های مختلف مورد نیاز، برنامه هایی متنوع ، شاد و آرامش بخش برای مردم تدارک ببینند و سهمی جدی در آرامش بخشی مردمان این مرز و بوم به عهده بگیرند که در شرایط موجود جامعه به شدت به آن نیاز دارد ، در  این صورت صدا و سیما علاوه بر خدمت شایسته ای که به جامعه ارایه میکند میتواند  بخشی از اعتماد از دست رفته مخاطبان را نیز دوباره بازیابد .