دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

شازده حمام

 شازده حمام نام جالب و متفاوتی است که آقای دکتر حسین پاپلی یزدی بر کتاب خود "گوشه  ای از اوضاع اجتماعی شهر یزد دهه۴۰-۱۳۳۰-"نهاده است و تا کنون دو جلد از آنرا بقول قدیمی ها به زیور طبع آراسته و به چندین چاپ رسیده است. این کتاب که خاطرات شخصی آقای پاپلی است اوضاع و احوال اجتماعی سالهای دهه سی و چهل شهریزد و کمابیش اوضاع عمومی جامعه آن مقطع کشور را نشان می دهد . کتاب دارای یکی از بی پیرایه ترین و شفاف ترین متن ها و نوشته هایی است که بعنوان خاطرات و شرح رخدادهای اجتماعی نوشته شده است . نویسنده در مواردی حتی ملاحظه مصالح شخصی و خانوادگی خود نیز نکرده و در کنار تلاش ها و اقدامات سازنده افراد ، بی پرده اشکالات ، انحرافات ،مشکلات و کمبودها را بیان کرده است . این کتاب تاکنون در محافل مختلف علمی و فرهنگی با حضور نویسنده یا بطور مستقل در مطبوعات مورد بحث و نقد قرار گرفته است با این وجود ذکر نکاتی چند از این کتاب بنطرم جالب میآید :
  ۱-  کتاب در موارد زیادی  همانگونه که در بیان نویسنده نیز آمده است به جغرافیا ، اشخاص و     مکان ها در شهر یزد اشاره دارد ولی موضوعات و نتایج آنها فراگیر است.
 ۲ - بدلیل شرایط ویژه نویسنده در همکاری او در نوجوانی با یک گاراژ اتوبوس رانی و محل تردد مسافران از هر قشر و طبقه زاویه نگاه و اطلاعات او جالب و متفاوت است ،امروز هم با همه تحولات و  تغییرات تکنولوژیک اگر  کسی از این منظر نگاه کند جالب است .
  ۳-  حافظه خوب نویسنده و  نقل یادداشتهایی که در آن سالها برداشته است بسیاری از تغییرات  اجتماعی  را در طول چند دهه اخیر بخوبی نشان میدهد.
 ۴ -  با اینکه دکتر پاپلی کتاب خود را بعد از بازنشستگی از استادی دانشگاه و حدود چهل سال پس از سالهای مورد بحث نوشته است ، استمرار توجه و تعقیب و تکمیل برخی از موضوعات و پیگیری و بیان فرجام و عاقبت بعضی از افراد مطرح و نقش آفرین در خاطرات در دو ،سه یا چهار دهه بعد بسیاری از  وقایع را معنی دار و عبرت آموز کرده است .
  ۵-  یادآوری های نویسنده از حدود شش سالگی و نیز یادداشت برداری و نوشتن برخی نکات در سنین ده ،دوازده سالگی و بازگو کردن و نشر آنها پس از چهل سال و پرده برداشتن از راز  برخی از افراد در حالی که هنوز در قید حیات اند هشداری است به کسانی که حداقل در این دنیا  منتظر برملا شدن اعمال و یادآوری کارهایشان نیستند و اینکه باید حتی در این دنیا نیز منتظر برملا شدن  رسوایی ها یا مشخض شدن گذشت ها و خیر خواهی هابود .
 ۶ -  نویسنده در بیان خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود بخوبی مختصات یک جامعه سنتی ،نبود امکاناتی چون برق یا وسایلی چون تلویزیون راتوضیح می دهد و از جایگاه بعضی از مکان های اجتماعی آن زمان مثل حمام های عمومی یا مکان های پهلوان پروری مانند زورخانه سخن میگوید و از برخی مشاغل یاد میکند که امروز از بین رفته اند، مواردی که برای نسل حاضر ملموس و در دسترس نیستند اما جالب و آموزنده اند .
 ۷ - در کنار همه مشکلات و ناگواریهای زندگی و برخی اتفاقات جالب ، شرح همزیستی اقلیت های مذهبی با اکثریت مسلمان همچنین مشارکت جمعی در برخی رویدادها و مناسبت ها شیرین و دلنشین است و گویای روح تعامل همچنین تسامح و تعادل ایرانیان است که نویسنده بخوبی توانسته است آنرا ترسیم و منتقل کند .
  ۸-  از نگاه رسانه ای بدون تردید شرح خاطرات و سرگذشت جهره های معرفی شده در کتاب می تواند خمیرمایه و  داستان  ده ها فیلم و سریال حاوی شناخت گذشته ، فراز و فرودهای اجتماعی همراه با ظرایف زندگی نسل پیش ایرانیان و  عبرت های فراوان باشد.

نظرات 3 + ارسال نظر
hamedpapa جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:17 ب.ظ

ba salam va khaste nabasid.....jaleb va mofid bud

احمد راحمی شهمیرزاد جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:24 ب.ظ

سلام
من راجع به این کتاب چیزهایی شنیده بودم حتی شنیدم که مدتی تجدید چاپ نمیشد ولی بخوبی از محتوای آن خبر نداشتم ممنون که اشاره کرده اید

عباس فانع شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:11 ق.ظ http://abbas-ghane.blogfa.com

جناب آقای فانیان با سلام
عباس قانع عزآبادی گزارشگر فوتبال را که از یاد نبردید انشاالله ؟ لطفا تلفن تماسی ارائه نمایید تا عرض ادب کنم.سپاس

سلام بر شما
امیدوارم موفق وبرقرار باشید ضمن احترام پاسخ مبسوطی به ایمیل شما دادم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد