دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نوروز میراث فرهنگی به درازنای تاریخ

نوروز قدیمی ترین عید و جشنی است که در کوران تحولات فرهنگی و اجتماعی ایران در  تاریخ چند هزار ساله ایران ایران حضور و ظهور داشته است . نوروز را حتی به دوره مادها و قبل از آن ربط میدهند و از دوران هخامنشیان  آثار و نشانه هایی از آن به جا مانده است . دوران ساسانیان اوج تبلور جشن های نوروزی بوده است یا می توان گفت بیشترین نشانه ها از آن دوران باقی مانده است  . آن چه که از قدمت  و دیرپایی این عید مهم تر است ، هم محتوای فرهنگی این عید و مناسبت است و هم گستره جغرافیای تاریخی آن ، به نحوی که یکی از پر رنگ ترین مراسم ها و نشانه های زنده و پویای جغرافیای ، فرهنگی تاریخی ایران بزرگ نوروز  است با همه زیبایی ها و تفاوت های اندکی که در سرزمین های جداشده از ایران بزرگ به جا مانده است، نوروز بسیاری از سرزمین های همسایه ایران فرهنگی را نیز تحت تاثیر قرار داده است . امروزه نورزوز در بیش از ۱۵ کشور جهان به عنوان یک عید با تعطیل کردن یک روز تا یک هفته یا بیشتر جشن گرفته میشود و در ده ها کشور ، جمعیت های بزرگی از مردم نوروز را پاس میدارند .

 سنت های نوروز سرشار از معنا ، طراوت و رسوم با معنا آمیخته با نشانه های قوی فرهنگی است .دید و بازدید های نوروزی معمولا پرطراوت تر و به یادماندنی تر  از بقیه است، چون  رعایت حال بزرگ و کوچک ، پیشکسوتان، سرزدن به بزرگان فامیل ، ادای صله ارحام ،سرکشی و دلداری به بیماران ، نواختن و پذیرایی از کودکان ، شاد کردن نیازمندان ، این ها از اصول دید و بازدید های نوروزی ، چه بسیاری از کسانی که دور از ما هستند یا به لحاظ جغرافیایی و یا به لحاظ ارتباطات فامیلی از خویشاوندان   دور هستند ،اماحداقل در ایام نوروز ،زمینه و فرصت دیدار آنان فراهم میشود. بسیاری هستند که در لحظه تحویل سال، حال متفاوت و تحول روحی پرارزشی را تجربه میکنند و تصمیمات موثری برای طول سال پیش رو میگیرند.

یاد درگذشتگان در روزهای نزدیک به نوروز  و سرزدن و دلجویی از بازماندگان و خانواده های عزیز از دست داده در تعطیلات نوروزی، از رسوم ارزشمند نوروزی است .در بعضی مناطق اولین عید بعد از فوت یک فرد را نوعید میگویند ، در اکثر  مناطق کشور به طورکلی روزهای نوروزی یادی از درگذشتگان میشود .

در مورد  رسوم و سنت های مختلف برگزاری جشن نوروز صحبت های فراوانی توسط کارشناسان شده است  ، جشن های نوروزی از جشن و آیین چهارشنبه سوری شروع می شده و تا جشن و سنت سیزده بدر ادامه می یافته است و هرکدام فلسفه و تعریف و جایگاهی داشته اند .

در اینجا  چند نکته جالب در مورد هفت سین  را که  یک کارشناس فرهنگی  ابراز کرده است بیان میکنم ,، به گفته  کارشناس مذکور ،  از ویژگی های سفره هفت سین ایرانی  است که سین ها همه خوراکی هستند ، نامشان پارسی است و تنها از یک واژه تشکیل شده  است  . سیب ، سرکه ، سمنو ، سبزه ، سماق یا بقول آن کارشناس سماک ( به فارسی ) سیر  و سنجد  ، این هفت سین نیز هرکدام سمبل و معرف یک خاصیت مثبت و سازنده است .بنابراین حتی انتخاب سین ها هم با حکمت و معنا همراه اند .  امیدوارم سنت های سازنده و ارزشمند ایرانی در نسل های امروز و فردای این مرز و بوم تداوم یابد و ایرانی همواره ایرانی بماند .


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد عامریان دوشنبه 9 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 02:53 ب.ظ

سلام جناب فانیان. سال نوتون مبارک. بنده محمد عامریان هستم (پسر آقای احمد عامریان). از خوانندگان قدیمی وبلاگتون هستم و دکترای زبان انگلیسی.
چطور میتونم باهاتون ارتباط داشته باشم؟

این ایمیل بنده هست
mamra2006@gmail.com

ارادت

سلام بر شما
خوشحال هستم که با حضرتعالی آشنا میشوم ، از طریق ایمیلی که معرفی کردید برایتان پیغام میفرستم و انشالله در تماس خواهم بود ، البته با دوست عزیز و گرامی جناب آقای عامریان از طریف فضای مجازی در ارتباط هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد