دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تجربیات کرونایی

  ورود و انتشار ناگهانی ویروس کوید ۱۹ و مشکلات و گرفتاری هایی که متعاقب آن برای یکایک مردم ، دولت ، رشد اقتصادی کشور ، مراودات تجاری بین کشورها ، روابط انسانی میان فردی ، روابط اجتماعی ، برگزاری جشن ها ، اجتماعات حتی محدودیت در برگزاری سوگواری های مردم برای عزیزترین افراد زندگیشان به وجود آورد ، غیر قابل باور و در کل جهان غیر قابل پیش بینی بود . قطعا عواقب این بلیه فراگیر ، به هیچ وجه عادی نشده و چون هنوز هم چشم انداز اتمام و پایان آن بخوبی در جهان روشن نیست ، همچنان مایه نگرانی است .

با همه آنچه که گفته شد ، شاید یکی از دلایلی که تا حدی مردمان  کشورها ، از جمله مردم  کشور ما به ناچار این بیماری فراگیر و عواقب آنرا پذیرفته اند ، جهانی بودن موج فراگیری آن است . آمار و ارقام کسانی که هر روز در کشورهای توسعه یافته و مطرح جهان به بیماری کرونا دچار میشوند و میزان مرگ و میر تعدادی از بیمارانی که به هر دلیل شرایط سخت تری داشته اند ، هر روز جلو چشم جهانیان منتشر و منعکس میشود . همین اطلاع رسانی ها هرچند ناقص باعث میشود که مردم سایر کشورها تا حدی با موضوع کنار بیایند ، چراکه آنرا یک مشکل لاینحل یا معظل بسیار سخت برای همگان می پندارند و نه فقط خودشان ، البته کمابیش بر همه روشن است که تقریبا همه کشورها در اعلام مبارزه و مقابله با بیماری کرونا اغراق کرده و میکنند و نیز تقریبا همه آن ها در مورد میزان و تعداد بیماران و تلفات ناشی از کرونا پنهان کاری کرده و همه واقعیت ها و آمار دقیق را اعلام نکرده و نمیکنند . در مقطعی از شیوع بیماری ، یکی ، دو کشور اروپای با افزایش بیماران و به ویژه افزایش تلفات ناشی از بیماری کرونا ، اعلام کردند که دیگر آمار روزانه اعلام نمیکنند . یا انگلیس در ابتدا بخشی از آمار فوتی ها را اعلام نکرد که بعدا با مداخله رسانه ها و برخی سازمان های مردم نهاد آن بخش که مربوط به فوتی های خانه های سالمندان بود ، اعلام شد ، اینکه چقدر این عددها واقعی بوده اند یا آمار و ارقام بقیه کشورها ، از جمله کشور خودمان دقیق باشد معلوم نیست ، البته بخشی از این واقعیت بدلیل نوع بیماری و همچنین مرگ و میرهایی که صورت میگیرد ، در ابتدا از اینکه فوت ناشی از کرونا اعلام شود قدری احتیاط میشد ، یا اگر چند نشانه با هم در بیمار نبود ، کرونایی بودنش قطعی تلقی نمیشد ، میزان فراگیری بیماری و مرگ و میر به اندازه ای گسترش یافت که امروز گفته میشود هر موردی که نشانه ای از نشانه های چند گانه دارند کرونا تلقی شوند ، حتی گفته میشود مواردی هم وجود دارند که افرادی تست کرونای آن ها مثبت است ولی هیچگونه علامتی ندارند .

در هر حال به نظر میآید نه فقط در  امر مراحل مختلف پزشکی ، اعم از تشخیص ، مراقبت ، چگونگی قرنطینه ، نوع معالجه ، یک نوع سردرگمی جهانی وجود دارد ،بلکه به در سایر حوزه ها و وجوه زندگی شخصی ، خانوادگی و اجتماعی نیز این بیماری عجیب تاثیرات قطعی داشته ، تغییراتی ایجاد کرده و تحولاتی را باعص شده که هنوز دقیقا محاسبه و کاملا دریافت نشده است . امیدوارم که مردم ما و همه مردمان دیگر کشورها هرچه زودتر بتوانند از این بلیه مرموز و  فراگیر رهایی یابند . انشاالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد