دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تکرار زیاد آفت پیام رسانی در سیما

 از سال ها پیش  رسم بد تکرار بیش از حد یک مطلب ، کلیپ ، سرود یا بخشی از سخنرانی ، در سیمای کشور رایج بود و عجیب است که این شیوه تبلیغ همچنان ادامه دارد . در سال های جنگ  و خشونت های داخلی علیه مردمان مظلوم بوسنی  و هرزگوین که به راستی یکی از سخت ترین و بدترین تراژدی های قرن بیستم علیه بشریت بود و طی آن هزاران تن از مردم بی دفاع بوسنی ، صرفا به جرم مسلمان بودن توسط صرب ها و همچنین کروات ها قتل عام شدند ،در آنزمان در ایران هفته دوستی و کمک به بوسنی اعلام شد ، این هفته دوباره تکرار شد ، البته مردم ما هم در  کمک  به آن مردم مظلوم و محروم تلاش و همت کردند ، اما بزرگترین نماد هفته بوسنی ، پخش کلیپ های بسیار تلخ ، گفتگوهای زنان و مردان زخم خورده ، آواره و کودکان بوسنیایی بود ، همچنین جسدهای رها شده در خیابان ها و صحنه های بسیار تاثر انگیزی از این دست ، قطعا نشان دادن نمونه هایی منتخب و محدود از این نوع تصاویر، مظلومیت مردمان بوسنی را به خوبی ترسیم میکرد و بیانگر رذاالت دشمنان آنان بود ، اما پخش مکرر و تکرار بی حساب و مستمر و پرحجم این مجموعه در همه شبکه ها برای روزهای پیاپی ، جوی از ناراحتی ، نگرانی و افسوس را بر روحیه بینندگان مستولی میکرد . متاسفانه این رویه همچنان کمابیش بر شبکه های سیما حاکم است ، فرقی نمیکند یک پیام محتوایی ، یک سخنرانی خوب ، یک قطعه ارزشی هم وقتی ده ها بار از یک شبکه و صدها بار از همه شبکه ها پخش میشود ، الزاما به تعداد ثانیه ها و دقایق یا دفعات پخش بر بینندگان تاثیر مثبت نخواهد داشت ، در هر صورت نمی بایست مخاطب را خسته یا وازده کرد، بخصوص که  امروزه ده ها شبکه ماهواره ای ، ده ها سایت ینترنتی  در فضای مجازی و هزاران امکان انتخاب در دسترس مخاطبان است به محض احساس تکرار یا خستگی ناشی از آن دست به انتخابات جدید میزنند و دیگر مخاطبی نمی ماند تا بتوان برایش پیام و محتوا فرستاد و تکرار مکررات کرد و نتیجه و میزان اثربخشی این رویه غیر حرفه ای را بررسی کرد و به حاصل مثبت آن امیدوار بود.تعادل و تناسب در همه زمینه ها یک اصل است و رعایت آن در تبلیغات و ارتباطات یک ضرورت حتمی است .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد