دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

بازگشت همه به سوی قدرت

 این روزها بازار نام نویسی برای ریاست جمهوری ، مصاحبه ها ، مناظره ها و اعلام مواضع برای پیروزی احتمالی  کاندیداها داغ ، داغ است .  البته عده ای هم یا به دلیل گرفتاری شدید اقتصادی و معیشت خود یا دلسردی و بی خاصیت شمردن یا بی نیاز دانستن خود از مقوله فضای انتخاباتی فاصله دارند یا در کل بی اعتنا هستند.

 اما فضای ذهنی خیلی ها و فضای تبلیغاتی جامعه را به مرور  موج تبلیغاتی انتخابات می پوشاند . نکته اصلی این است که تقریبا همه کاندیداهای ثبت نام کرده برای ریاست جمهوری کمابیش  تا کنون مسولیت های بالایی داشته و اکثرا همچنان مسولیت دارند ، غالبا این افراد حرف هایی میزنند و شعارهایی میدهند که حتی یکبار در زمان مسولیت  خود، آن عبارات را بیان نکرده یا حتی در نقطه مقابل آن نگاه و نظر قرار داشهه اند . تقریبا اکثر کاندیداها صحبت از ضرورت و لزوم پایان بخشیدن به تحریم ها کرده اند ، طبعا رفع تحریم به ساز و کار دیپلماسی و توجه جدی به روابط بین الملل در سطح جهان  و گسترش روابط خارجی با کشورهای مختلف  هم نیاز دارد ، چگونه کاندیدایی که تا دیروز تحریم را صرفا نعمت واثر خارجی تحریم را ناچیز میدانسته و ضرورتی هم برای پیوستن به معاهده       F A T F( اف ای تی اف ) قایل نبوده است،میخواهد همین مسیر را پیگیری و اجرایی و در نهایت نتیجه گیری مثبت هم بکند . ؟

اگر تنها یکی دو تن از ثبت نام کنندگان چنین تفکری داشتند ، شاید چندان قابل نقل و نقد نبود ، اما یک جریان قوی در حاکمیت تا کنون چنین تفکری داشته و از دیدگاه جناح معتقد به پیگیری دیپلماسی رفع تحریم این جریان  نه تنها معتقد نبوده که در تصمصم گیری های حاکمیتی ، عملا با این تصمیمات مخالفت داشته است ،آیا با تحویل مسولیت اجرایی و ریاست جمهوری ، نظرات این افراد نیز کاملا متحول میشود.؟  امیدواریم هر فرد یا جریانی که موفق به کسب اکثریت و پیروز رقابت میشود ، به هر شکل اولویت خود را در رفع تحریم های ظالمانه حاکم بر کشور قرار دهد ، تحریم هایی که عامل گرفتاری های بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور شده  و یا به صورت بهانه ای برای ضعف اجرایی و تصمیم گیری های مدیریتی درآمده است . همه کسانی که الفبای سیاست را میدانند ، متوجه هستند که تحریم کشوری که تا همین اواخر حدود ۹۰ درصد از اقتصاد آن بر پایه فروش نفت  قرار داشته است ، برای اقتصاد و معیشت کشور و احاد مردم بالاترین گرفتاری را به وجود آورده است  و باز همه متوجه هستند که مدیریت متمرکز ، هماهنگ و قوی نیز میتواند بخشی از مشکلات را حل کند ، چنانچه حتی با رفع تحریم ، مدیریت غیرمتمرکز و ضعیف برای رفع مشکلات و ایجاد زمینه توسعه کشور کارامدی لازم رانخواهد داشت . آنچه که میتوان به عنوان درخواست مشترک مردم ، فعالین سیاسی و رسانه ای و به عبارتی سرلوحه پیشرفت ، توسعه کشور و رضایت مردم دانست ، الویت قرار دادن منافع ملی کشور است ،

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد