دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دیپلماسی اقتصادی فعال نیست

 وزارت امور خارجه همزمان با استقرار و آغاز به کار دولت دوازدهم ساختار سازمانی جدیدی را مصوب و بر اساس آن وزارتخانه را سامان دهی کرد . یکی ، دو معاونت حذف شد و چندین اداره کل با مدیریت های متعدد اضافه شد ، شاخص ترین تغییر در ساختار جدید در نظر گرفتن معاونت اقتصادی بود . البته دیپلماسی اقتصادی فراتر از تشکیل یا کارکرد یک معاونت در وزارت خارجه است ، ابا اینهمه قرار بود معاونت اقتصاد نقش برنامه ریزی ، هدایت و حمایت دیپلماسی اقتصادی را داشته باشد . نا گفته نماند که این تحولات تا حد زیادی تحت تاثیر خروج ترامپ رییس جمهور وقت آمریکا از برجام و اعلام و اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران  نیزبود. واقعیت این است که وزارت خارجه تا کنون گزارش کاملی از آثار و برکات احتمالی  شکل گیری معاونت اقتصادی و تحرک در  دیپلماسی اقتصادی مورد نظر خود که آقای دکتر ظریف وزیر امورخارجه دولت سیزدهم در ابتدای کار توضیح داده بود، ارایه نکرده است .

 سفارتخانه های کشورهای مختلف از دیر باز کارشناس ، مسول ،رابط یا  رایزن اقتصادی داشته اند ، در برخی از نمایندگی های ایران در دیگر کشورها نیز رایزن اقتصادی یا نماینده و رابط حوزه اقتصادی بوده است و به فراخور حال و موقعیت زمانی و مکانی  تلاش هایی داشته اند ، اما متاسفانه اگر برنامه ریزی دقیق ، اهداف روشن و پیگیرهای مستمر نباشد ، اتفاق جدیدی رخ نمیدهد، 

از نقش  های  بسیارمهم سفیران و روسای نمایندگی های ایران در دیگر کشورها همواره تسهیل روابط فی مابین کشورمان با سایر کشورها در همه حوزه های مورد نیاز  دو طرف به ویژه روابط اقتصادی است. برخی کشورها هستند که حتی روابط خوبی در زمینه های سیاسی و فرهنگی ندارند ولی بنابر ضرورت و نیاز ، روابط اقتصادی مناسبی دارند .حفظ روابط اقتصادی بین روسیه و آلمان در شرایط بد سیاسی ، ادامه گاز رسانی و فروش گاز روسیه به اوکراین ، حتی در شرایط جنگ و درگیری اوکراین با نیروهای نیابتی روسیه یا تصرف شبه جزیره کریمه از نمونه هایی است که نشان میدهد  کشورها حتی در اوج تخاصم ، حتی الامکان روابط اقتصادی تضمین کننده نیاز و منافع دوجانبه را حفظ میکنند . امیدواریم دولت سیزدهم به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشد و برای دسترسی به منافع اقتصادی کشور از هر شیوه و ابزار ممکن بهره ببرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد