دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

یاد استاد اسلامی ندوشن در بخارا

 مجله پر حجم و پر محتوای بخارا که در این سال ها تقریبا به صورت فصلنامه و چند ماه یکبار منتشر و به قول قدیمی ها به زیور طبع آراسته میشود ،کم سر و صدا ولی مستمر و پیگیر با همت آقای علی دهباشی از سال ۱۳۷۷ تا کنون در حال انتشار است و از متنوع ترین و پربارترین نشریات موجود کشور در زمینه فرهنگ و هنر ایران و جهان  به ویژه ایران شناسی و پاسداشت فرهنگ و ادبیات فارسی است . بخارا از همکاری و آثار بزرگان فرهنگ و ادب کشور بهره می برد و به معرفی شخصیت های برجسته و آثار و تالیفات بزرگان و نام داران عرصه فرهنگ و هنر ایران می پردازد. از ویژگی های این مجله اختصاص بخشی از هر شماره آن به معرفی یکی از شخصیت های فرهنگی یا تالیف و موضوعی مهم و مورد توجه است .

ویژه نامه شماره ۱۴۳ مجله بخارا اختصاص داشت به معرفی خانم دکتر شیرین بیانی استادسالیان درازتاریخ و ادبیات فارسی دانشگاه تهران ، همسر دکترمحمد علی اسلامی ندوشن و شماره ۱۴۴ مربوط به تابستان ۱۴۰۰ آن ویژه نامه مفصلی در معرفی شخصیت میرزا حسن رشدیه دارد که حدودیک سوم حجم مجله با بیش ۶۰۰  صفحه  به آن اختاص داده شده و زندگی ، شخصیت ، تلاش ها و اقدامات  و خدمات مرحوم  رشدیه برای برپایی مدارس و آموزش های تحصیلی به شیوه جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفته است  .

در شماره ۱۴۳ برای پرداختن به زندگی فرهنگی ، اجتماعی و خانوادگی خانم دکتربیانی بطور طبیعی از استاد اسلامی ندوش هم بارها یاد شده است ،به خصوص همسر ایشان خانم بیانی از زندگی مشترک ، صمیمی و تلاشگرانه و فعالیت های ماندگار استاد اسامی ندوشن سخن گفته است .

 نکته جالب برای من اینکه علاوه بر بهره بردن از مطالب مطرح شده در مورد این زوج صاحب قلم و صاحبنظر ، درآنجایی که صحبت از علاقه استاد اسلامی از زادگاه خود میشود و اشاره ای که به واگذاری خانه پدری و زادگاهش برای کتابخانه و خانه فرهنگ شده بود، بر انگیزه قدیمی من برای دیدن زادگاه استاد افزود و تصمیم گرفتم ، بلاخره نیت قدیمی خود را برای دیدن ندوشن عملی کنم .  در هفته اول تیرماه (۱۴۰۰ ) به اتفاق دوست عزیزم آقای مجید مزیدی که به منطقه کاملا آشنا است ، برای دیدن زادگاه استاد عازم ندوشن در  فاصله حدود ۸۵ کیلومتری یزد شدیم .

ندوشن که تا چند سال پیش از این ده بزرگی بود، اینک به شهری  از شهرستان میبد تبدیل شده است و در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر میبد قرار دارد . ندوشن اب هوایی کوهستانی دارد، با شرایطی بهتر و مطلوبتری از مرکز استان. خانه اهدا شده استاد را که اینک بازسازی و به عنوان خانه فرهنگ ندوشن در حال بهره برداری است از نزدیک دیدیم ، شورای شهر و مردم قدر شناس ندوشن برای گرامیداشت همشهری اندیشمند و سرشناس خود ، میدان زیبا و بزرگ ورودی شهر را بنام دکتر اسلامی ندوشن و میدان دیگری را به پاس خدمات همسر استاد ، سرکار خانم دکتر بیانی به نام وی نامگذاری کرده اند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد