دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تداوم اشتباه راهبردی در اعتماد به روس ها

موضوع بی اعتمادی ایران به روسیه ، همسایه همیشه طلبکار و همواره با رفتار مشکوک , موضوعی تاریخی است . در محاورات روزمره معمولا به حق,  انگلیس را محکوم میکنیم و رفتارهای مداخله جویانه  آنان را یادآور میشویم و بطور ناخودآگاه میگوییم آخه انگلیس ها از آنطرف دنیا آمده در منطقه ما و در کشور ما چه کنند .؟ در پشت این کلام کاملا صحیح بعضا این شبهه پیش میآد که انگار غول همیشه آماده  مداخله ، در زورگویی و سهم خواهی ، کمی تا قسمتی حق و حقوقی دارد .!

واقعیت این است که  در پی تداوم سیاست تحریم و سخت گیری های آمریکا و هماهنگی بیشتر اروپا با آمریکا در دوران پسا ترامپ ، سو گیری سیاست خارجی کشورمان بیش از پیش به سمت  و نفع روسیه تغییر کرده است . سو گیری به  سمت روس ها بطور دایم مورد نقد و مخالفت بسیاری از کارشناسان و صحابنظران قرار گرفته است . 

کم اطلاعی یا خوش باوری نسبت به دیدگاه ها و نوع رفتار روسیه تا جایی پیش رفت که یکی از مسولان با سابقه  در گفتگو با نمایندگان اروپا و آمریکا ، توصیه میکرد بدون توجه به تبلغات و تهدیدات طرف مقابل، کشور به عنی سازی اورانیم ادامه دهد ، بنا بر فرموده غلط ایشان ،در این صورت دست آخر امکان دارد کشورهای آمریکا و متحدانش  در شورای امنیت تصمیم به صدور قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل بگیرند ، در اینصورت ، روسیه در حمایت از ما از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد! . این نگاه را به چیزی دیگری جز خوش باوری از سر خوش خیالی و نگاه سطحی به معادلات بین الملل و نشناختن رفتارهای متظاهرانه  و فریبکارانه   ، نمیتوان تفسیر و تعبیر کرد . رفتار روس ها در قبال درگیری های ارمنستان با جمهوری آذربایجان ، در حالی که ارمنستان یک متحد استراتژیک و همپیان روسیه است و همچنان نیروهای امنیتی روس ها و بازماندگان کا ب ب در ارمنستان حضور دارند  کاملا گویای بی وفایی و غیر قابل اعتماد بودن اینشان بود ، تا حدی که نخست وزیر ارمنستان با وجود همپیمان بودن و شریک استراتژیک بودن برای تعادل بخشی به سمت غربی ها دست دراز کرد . روسیه به دلیل گرفتار بودن در اوکراین ، نیازداشتن به ترکیه در مبادلات تجاری منطقه و نیز ملاحظه جمهوری آذربایجان ، قدم مثبتی برای ارمنستان بر نداشت .

 آخرین  بد اخلاقی و دو رویی  روس ها ، هم نوایی با شیخ نشین امارات  در ادعای واهی بر مالکیت جزایر ایرانی بود.  . روسیه به دلیل تصمیمات غلط و محاسبات اشتباهی که در اثر  رفتارهای فریب دهنده غرب مرتکب آن شد، به اوکراین حمله کرد و گرفتار درگیری طاقت فرسا شد. در این حرکت تعداد زیادی از مردم اوکراین همچنین روسیه  به قتل رسیده اند و زیر ساخت های زیادی ازبین رفته اند. روسیه با رفتارهای اشتباه خود، اکنون تلاش دارد تا با خوش خدمتی برای کشورهای غالبا کوچک خلیج فارس  همراهی  آنان را در معادلات منطقه و جهانی کسب کند .

 رفتارهای چند سال اخیر  روسیه با جمهوری اسلامی ایران حکایت از ضعیف پنداری و تشخیص نیازمندی  ایران به خود است .   می بینیم که حتی در قبال کشتار و نسل کشی اسراییل در غزه نیز موضع قاطعی نگرفت . رفتارهای   سودجویانه و تغییرات نو به نو و مواضع ناپایدار روسیه بارها نشان داده است ، این قدرت خود در مشکلات  منطقه ای و بین امللی غرق است و رفتار فردایش مشخص و قابل اطمینان نیست .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد